Pagina 231 van 424

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 11:46
door jacko
Vervolg foto's hwtk Landman.
Morgen weer een volgende 4 stuks

groet
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 14:55
door jdbvos
Prachtige foto's Hans !

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 15:49
door Theo Horsten (R.I.P.)
----------------
Eén ding is me niet duidelijk:
Schuif + voering SS Eemland 1950
Als dat in 1950 aan boord van de Eemland was, dan kan dat alleen maar de Eemland zijn die in 1906 als de Duitse LINDEN werd gebouwd, het schip dat in 1918 door de Duitsers aan de Nederlandse regering werd overgedragen als vergoeding voor de in 1905 gebouwde Eemland die in februari 1917 ten on onrechte door de Duitsers werd getorpedeerd. Maar die Linden van 1906 die tot 1951 bij de KHL voer, was een stoomschip.
Kleinigheid, ik weet het, maar dat SS viel me op en daar past die voering niet bij.
-----------------

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 16:21
door Patru (R.I.P)
Theo, het lijkt mij dat het plaatjes zijn van een stoomschuif + voering. :)
Het schip was uitgerust met een triple-expansiemachine.
Groet, Paul G.

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 16:30
door jdbvos
Ik zat er ook al raar naar te kijken, en dacht ook dat het een voering was, maar ik heb daar toch m'n twijfels over: die dop die ervoor staat lijkt wel een dop van een zuurstoffles, maar dat kan bedrieglijk zijn...
Maar dat gat met in het midden van de cilindermantel, ongeveer, zie ik die 'spoelpoorten', die niet in de voering zitten, en dat doet me juist aan iets anders denken, vooral vanwege de afwijkende diameters van de boringen/deksels ernaast...
Ook zit er niet veel 'vlees' om de mantel; da's maar een dun wandje...
Verder is de zuigerstang bijzonder dun voor een diesel.....
Ik houdt het voorlopig -tot iemand reageert die het weet- op een soort stoomschuif...met dus een losse voering....
Maar dit is niet een dieselvoering, denk ik.... :roll:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 17:40
door Da Silva
Heren goeie avond.

Dit is wel degelijk een stoomschuif met bijbehorende cilinder. Dit is een zogenaamde Boschschuif (of een afgeleide hiervan).

http://www.stoommachine.info/rondeschuif.html

Ik heb die dingen in het echt (heel lang geleden) gezien. Op de foto is de onder- en bovenstang verwijderd.

Ik verblijf momenteel tot half januari in het buitenland, dus kan helaas geen foto uit mijn studieboeken scannen. Die "dop van de zuurstoffles" stond boven op het cilinderdeksel.

Groeten uit Hongkong.

Mario

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 18:24
door v+d
Mario heeft het helemaal goed, de Boschschuif werd gebruikt voor hoge druk oververhitte stoom bij zuigerstoommachines.
Je zou dus eigenlijk moeten zeggen dat die schuif in de cilinder hoort.
Omdat er over een voering gesproken wordt denken de dieselboeren direct aan een dieselmotor, daar heeft het dus niets mee te maken.

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 19:14
door Allen
Voor KONINKLIJKE HOLLANDSCHE LLOYD fans, die tijd over hebben en daar geen raad mee weten, :oops: :shock: :mrgreen:
hieronder een link met 24.191 krantenartikelen.

>>> klik HIER



Hieronder een link van 15 krantenartikelen met illustratie.

>>> klik HIER

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 16 dec 2017 22:20
door Patru (R.I.P)
Het principeschema dat in m'n leerboek van Werkspoor staat. Dit sluit aan bij de link van Mario.
Een kleine aanvulling daarbij: Jan DB Vos z'n zuurstofflesdop is een leibus/afdichtdop.
Het voordeel daarvan is dat er géén pakkingbus in de doorvoer van de geleidestang hoeft te worden aangebracht.

Bosschuif.jpg
Bosschuif.jpg (323.36 KiB) 3797 keer bekeken
Groet, Paul G.J

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 17 dec 2017 10:19
door jacko
Heren vandaag weer een zoekplaatje :
twee foto's s.s.Waterland dok 1959 .
Dit is naar mijn mening niet helemaal correct s.s.Waterland is verkocht in 1956 en het neusje is ook niet van het m.s.Waterland van 1957

Wat klopt er niet : de datum of is het een ander schip :?: :?: :?: :?:
Lijkt mij meer op de oude Amstelland of oude Gooiland
blijkt dus de Maasland te zijn , verkocht in 1959
Groet
Hans