Offshore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Offshore

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik heb even de tekening,maten en gewichten van de Pieter Schelte bekeken.Nou ben ik natuurlijk met de Martinitoren wel wat gewend :P .Maar dit is ook geweldig.
Harry

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Ja Harry , het is een geweldige uitdaging
en dat voor die paar centen
ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zich gedraagt met slecht weer
je hoort er eigenlijk weinig over
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
louis holleman

Re: Offshore

Bericht door louis holleman »

Als ik het zo bekijk, is het een moderne variant van de semisub, double hull. Alleen weer een maatje groter :lol:
Ik weet nog, in 1973 werkten de Yanken met die ouwe types ponton barges met kranen van 300-800 ton en pijplegspul. Met slecht weer was het ankers binnenhalen, achter zo'n slepertje en waiting on weather.
In 74 meen ik kwam de Choctaw-I van was het niet Santa Fe, een semisub laybarge/cranebarge. Nog niet zo groot, maar de downtime werd al een heel stuk kleiner.
Die werd opgevolgd door de Choctaw-II en vervolgens kwamen de Semac-1, Piping Viker met wat grotere maten in de vaart, voornamelijk als laybarges, maar die konden daar rond de Shetlands heel wat mijltjes pijp leggen met stukken minder downtime dan ooit tevoren.
Ook met derrick-barges ging het zo: toen Heerema eenmaal had bedacht dat het met dingen als de Balder en Hermod heel wat beter ging, de kranen kwa capaciteit omhoog gingen werden er heel wat records gebroken.
Eerder was dat natuurlijk met olieplatforms a la semisub al gebeurd. Ooit hadden we een Bluewater-3 die het in de Noordzee redelijk kon doen, maar via via werden die krengen ook groter en beter. En foutjes konden gecorrigeerd worden, denk aan de Alexander Kielland, waar zomaar een poot onderuit sloeg in wat zwaarder weer. De ouwe Sedco 135 serie had zich allang bewezen, zo ook het Pentagone 81 systeem (respectievelijk met 3 en 5 poten).
Tja, en via Saipem 7000 en nog meer (Thialf) gaan we nu dus richting heel groot. Taken zijn ook anders geworden, het is niet zozeer meer "hoe liften we een module van 8000 ton op een jacket", het is meer van "hoe trekken we een zo zwaar mogelijke constructie omver". En dat natuurlijk zonder eerst allerlei losse stukkies van 1000 ton los te hoeven branden :mrgreen

PS: dat de inzichten mogelijk anno nu alweer veranderd zijn, zou best kunnen. Ik zit allang niet meer in de biz en het valt me wel op dat alle moderne pijpleggers weer een shipshape hebben. Weliswaar veel groter dan vroegah, maar dan toch. Misschien is het ook wel daarom dat de PSH in feite gewoon een hele grote double hull is en geen semisub (en daar zitten toch verschillen tussen). Just a thought...
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Offshore

Bericht door ferryvaneeuwen »

Alleen al op de Noordzee staan 13 platforms die te groot zijn om door de 'Pieter Scheltes' behapt te worden. De ruimte van 50 x 200 m tussen de dubbele boeg is daarvoor te klein. Dat is toch merkwaardig en het wordt nog vreemder dat door Heerema als reden wordt opgegeven dat ze niet aan de tekeningen van de Noordzee rigs konden komen. Die zouden over de hele wereld in duistere kelders verspreid liggen en daar was geen bijkomen aan. Toch wel een duur foutje.......

Een knullig argument want inmiddels zijn die tekeningen toch boven water gekomen. Het is trouwens niet zo moeilijk om met een supply vessel of op een andere manier zo'n rig de maat te nemen. Het is nu wel nodig om een nog groter schip te bouwen die deze grote platforms aankan en dat is nu gepland voor 2020.

Zonder werk zit het schip bepaald niet, het schijnt al voor de komende jaren volgeboekt te zijn vooral voor het leggen van pijpen met een maximale doorsnede van 173 cm tot een diepte van 3500 meter.


Ferry
ShR

Offshore industrie

Bericht door ShR »

Hallo beste kombuispraters,

Ik ben een Belgisch student, ik begin vanaf september aan mijn tweede jaar Marof (HBO). Ik heb er heel lang over nagedacht om te weten wat ik wou studeren in het hoger onderwijs, uiteindelijk koos ik voor marof, het leek mij het meest uitdagende richting.
In juni heb ik mijn P gehaald, dit gaf me nog extra motivatie! De hele zomer zocht ik naar informatie over de verschillende branches in de maritieme sector, en tot nu toe ben ik erg geïnteresseerd om later in de offshore te gaan werken.
Dit zijn de redenen die me aantrekken:
-de 6 op / 6 af schema's, dit zijn niet te lange perioden.. terwijl ik gehoord heb dat officieren in de lange omvaart soms 3-4 maanden weg kunnen zijn.
-12h werken per dag, ik ben iemand die graag bezig is, hoe langer hoe beter.
-de werkzaamheden zelf zijn erg breed: windmolen installatie op zee; bevoorrading van boorplatformen; drillschepen; ankerbehandelingsleepboot; onderzee contructies enz.
-and last but not least: goed betaald

De reden waarom ik op de forum kom posten is omdat ik een paar vragen heb, als mensen die nu nog actief zijn in de offshore mij zou kunnen helpen, zou ik hun heel dankbaar zijn!

-Vanaf eind september moeten we op school sollicitatiebrieven sturen naar rederijen waar men stage wilt lopen, ik heb gehoord dat ze bij offshore bedrijven bijna nooit studenten aannemen voor stages, is dat waar ?

-Mijn neef werkt op een tanker, hij heeft me verteld dat het interessant is om na mijn studies mijn DP certificaten te halen. Nu heb ik daar over gezocht en 't schijnt dat het heel saai werk is, iemand die daarover meer kan vertellen?
Ik weet wel wat het DP systeem inhoudt (over het algemeen), maar wat doet een DP operator juist ? (behalve achter een scherm blijven en controle uitvoeren om te zien of het systeem nog werkt)

-Is er veel vraag naar (Nederlandse) stuurmannen in de offshore? ik heb veel sollicitaties gezien maar bijna geen in Nederland, de meestte komen uit UK, Noorwegen, Afrika en US (en meesttal werd er gezocht naar stuurmannen met DP certificaat)

-Ik heb een lijstje gemaakt van offshore rederijen waar ik eventueel kan solliciteren voor stage, als jullie er eventueel nog weten kunnen jullie vervolledingen aub :-D : Vroon offshore, Allseas, Heerema, Boskalis ( SMIT/ URS ), Van Oord, Tideway ( Deme ), JDN.

Vriendelijk bedankt! :)
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

ShR

Dit misschien http://www.beste-werkgevers.nl/beste-we ... y-lifting/
zit in Zoetermeer
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Offshore

Bericht door TBH »

Kijk ook eens bij http://www.redwave.nl (Beverwijk)op de site onder het kopje 'Werknemers'
hier staat: RedWave biedt studenten MBO (niveau 4) en HBO de mogelijkheid stage te lopen in de olie- en gasindustrie.
ShR

Re: Offshore

Bericht door ShR »

Dankje wel voor de links, ik zal het is nakijken.
Is er niemand die momenteel actief is in de offshore als stuurman/dpo ??
Tino Karunding

Re: Offshore

Bericht door Tino Karunding »

Hallo,

Ik ben nu 2 jaar werkzaam in de offshore als Engineer 1 op de Aegir, Heerema's nieuwe pijplegger.
Hiervoor heb ik 19 jaar op de containerschepen van Nedlloyd, P&O-Nedlloyd en daarna Maersk gevaren als Marof.
Ook ik was toe aan een nieuwe uitdaging en was 't doosjesvaren zat. 't marof systeem werd ook opgedoekt door de blauwe club, dat was een nare bijkomstigheid.

Bij ons zitten de stuurlui niet aleen achter de DP console maar zijn ze ook actief bezig in 't bedienen van de pijpenlegtoren en de processen die daarbij horen.

Bij heerema zitten we in een 5 weken op/af schema en aan boord maken we inderdaad 12 uur op en 12 uur af. Dit was in 't begin effe wennen. Zeker als je van de koopvaardij komt. De 5 weken wen je snel aan. De 12 uur op en af was voor mij beter ivm 't regelmaat.
De hele cultuur is anders als op een koopvaardijschip. Op een offshore schip of bak heerst meer een werkcultuur. Een scheepscultuur is er bijna niet. 't is dus eigenlijk alleen werken en slapen, en dat 7 dagen lang. Daar tegenover ben je maar 5 weken aan boord (en ook 5 weken thuis), bij mijn vorige baas ben ik met 4 maanden op en 2 en halve maand af begonnen. Werd beter en de laatste jaren zat ik 10 weken op en 10 weken af.

Wat ook niet onbelangrijk is, is dat je een stuk beter verdiend als op de koopvaardij. Vaak ben je als bemanning een onkostenpost waar op bezuinigd moet worden. In de offshore, en zeker bij ons, wordt je toch als een belangrijke spil gezien om een klus te kunnen klaren.

Als je vragen hebt hoor ik het wel......

Gr.Tino
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: Offshore

Bericht door Ragnar »

Beste ShR,

Vaar niet meer maar, hierbij wat advies,

Een DP-operator doet inderdaad niks meer dan achter de DP desk zitten, vaak 12 uur p/dag samen met een tegenloper dus 1 uur achter de desk en het andere uur administratie, koffiezetten waar de stuurman geen zin in heeft :wink: . Saaie bedoeling en deze jobs kan je met name vinden op semi-subs, drilling ships en pipe-layers, betaald goed als je dit via de juiste bedrijven doet. (Nederlandse agencies hoef je niet te proberen, geen ervaring in de DP wereld en betalen slecht, ook belasting betalen over je geld wat je buiten Nederland verdient :twisted: ) Een aanrader is om dit te doen via ADPS (plymouth uk) http://www.adpsltd.com/

Nog wat agencies waar je naar kan kijken;
worldwide-rs.com/marine-jobs (UK)
c-mar.com (UK)
omsintl.com (US)

Echte day-rates durf ik hier niet exact te noemen en hangt een beetje van het type schip af en je ervaring maar, denk aan zo'n +GBP 350-/dag (op een platform supply vessel krijg je uiteraard een stuk minder dan op drilling vessels of een FPSO) Bij Nederlandse clubs kan je dit wel vergeten. Zoek op hun CAO in Google en je komt er wel achter wat ze betalen voor een stuurman/dpo. Niet Schrikken!!! :shock:

Wat bedrijven waar je het direct kan proberen als je ervaring hebt opgedaan;

Drilling
noblecorp.com/ Noble Drilling
deepwater.com/ Transocean
shelfdrilling.com/ Shelf Drilling

Bootje varen
bourbon-online.com/en Bourbon Offshore (wereldwijd en als je in de hel van west-afrika terecht wil komen maak je goede kans hier)
tdw.com/ Tidewater (wereldwijd, veel in Afrika en de Perzische Golf. Hoop oostblokkers aan boord)
emas.com EMAS (wereldwijd, veel aziaten aan boord)
saudiaramco.com/en/home.html Saudi Aramco (Perzische Golf, houd rekening met de Islamitische gebruiken, wel veel geld)
posh.com.sg/ Posh Semco (stuur maar een mailtje als je hier interesse hebt, kan je daar mee helpen)
topazworld.com/ Topaz Marine (nemen ook trainees aan, voor optie #2 zie verder in deze post, kan je hier ook helpen aan een job)

Uiteraard loop je ook tegen een hoge inkomstenbelasting aan in Nederland, ik dacht zo om en de nabij 52% van je loon. (uiteraard wil je dat liever zelf aan iets nuttigs besteden :wink: ) De meeste mensen werkzaam in deze sector hebben een eigen Ltd (zie http://www.companyformations247.co.uk / https://www.gov.uk/limited-company-formation/overview) en werken zeg maar als ZZP, die verhuren zichzelf aan bovengenoemde bedrijven, agencies. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen, bovengenoemde agencies kunnen je hiermee ook helpen, in het buitenland gaan wonen e.d. Zo maar wat suggesties en ik zeg niet dat je het moet doen! Dat is je eigen keuze.

Nu komt natuurlijk de hamvraag, waar ga je starten en hoe ga je die DP papieren verkrijgen.
1. Je gaat gewoon lekker simpel varen als 3e of 2e stuurman bij een offshore club in Nederland, Belgie (JDN, Vroon, Heerema, All Seas) uiteindelijk sturen ze je op die cursussen, zal je waarschijnlijk 1 of ander contract moeten tekenen dat je niet gellijk de zak neemt als je die papieren in handen hebt. (kan je altijd afkopen, geen zorgen) Gewoon lekker blijven varen en je eigen van de domme houden, je unlimited DP certificaat behalen en veel uren maken. (wel zorgen dat je op een Class DP 2/3 boot terecht komt, Class 1 en semi-dp zoals ze op hopperzuigers veel hebben heeft geen waarde en is nutteloos. Des te meer knopjes des te beter moet je maar denken.

2. Je hebt wat geld gespaard en gaat gewoon op eigen kosten voor die cursussen, beide zijn 5 dagen. Na de eerste cursus, heb je 30 dagen familiarization nodig aan boord van een schip alvorens je de volgende cursus kan doen. Na de tweede cursus heb je 180 dagen vaartijd nodig en moet je die ouwe te vriend houden zodat hij alles aftekend in je DP log-book. Vervolgens wordt dit opgestuurd naar het Nautical Institute (http://www.nautinst.org/) en als alles goed is krijg je DP papiertje. Ready to go :wink:

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om als stuurman/dpo te gaan varen, heb je wat meer afwisseling en als je die DP-desk zat bent, trek je een DPO'er uit z'n bed. Als DP Operator, heb je niks te zeggen aan boord en is het luisteren naar de Stuurman, houdt dat in je achterhoofd.

Hoop dat het bovenstaande je een beetje informatie verschaft en je op weg helpt naar een keuze.

Ragnar


Plaats reactie