Offshore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
cor bal

Bericht door cor bal »

Hallo Co, ik kan je op vraag èèn geen antwoord geven. Ik zie alleen maar dat het fout gaat. Op vraag twee weet je nooit van te voren waar een blow out ontstaat. Het gas kan naast de drilpijp omhoog komen. Kan gebeuren als je de caising plaatst, en de beveiliging er af is. Dit heb ik persoonlijk meegemaakt, als je dan wil weten wat voor krachten er uit de aarde komen. Dat was geen prettig ogenblik daar op die Jack Up.
En antwoord op vraag drie is het volgende:

Op 22 September 1988 is The Ocean Odyssey eigenaar ODECO door een blow out getroffen.
In deze vuurzee is èèn persoon omgekomen, namelijk de radio operator Timothy Williams. Hij werd gedood toen hij informatie bracht van de lifeboat naar de rig manager.

hr cor bal

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Hallo Cor,

Bedankt voor je antwoord.

Altijd triest een ongeluk met doden.
Wat een vlammenzee met gas.
Begrijp ik je goed dat als er weer een stuk casing ingezet wordt
de "afsluiter" er af gaat? En moet dat dan elke keer?

Groeten van Co.
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Ja Cor,

Ook ik ben heel benieuwd, eindelijk de kans om iets te weten te komen over die technieken op die eilanden.

Wil je dat eens uitleggen? Hoe werkt dat nou eigenlijk, het verlengen van die buizen. En wat nu als je boorkop kapot gaat. Moet dan de volle lengte weer omhoog getakeld worden?Waar ik ook benieuwd naar ben, wordt er eerst een put gemaakt en wordt er daarna pas (door) de afsluiter geboord?

Je ziet, ik weet niks van boren, maar het heeft wel m'n interesse.

Trouwens, rare manoeuvre van die halul 30 net voorbij een stukkie wal. Legt wel met z'n kop tegen het basalt zo te zien
cor bal

drijfpipe

Bericht door cor bal »

in de jaren 70/80/90 ging het nog zo.

Ja zo was het ook op de booreilanden bij het begin van de hole. Moest eerst de drijfpijp de grond ingeslagen worden, èèn zo'n las duurde ongeveer drie uur. Dan werd de drijfpijp met een hamer de zeebodum ingeslagen. Als je dan in je bed lag en ze gingen hameren ging je op en neer.

en nu zo,

Maar deze methode word zelden nog gebruikt, men maakt nu gebruik voor deze z.g.n. Conducter pipe's gebruik van quick- connnections, je "stab" de pin-end in de box van de volgende pipe. Een rubber o-ring aan het pin-end is de afdichting.
Voordat men deze pipe omlaag laat zakken, word een z.g.n pull test verrricht.
Een tweede mogelijke constructie is een schroefverbinding.
De grove spoed van de draad een soort "trapezium thread" zorgt voor een snelle verbinding (operationale tijdwinst) en een goede afdichting dmv een O-ring.
Op de websites van Cameron en Vetco kan men veel informatie krijgen voor on-shore en offshore for top-hole drilling.

Ook word ivm de veiligheid het lassen op een boor eiland/platform ontraden, denk maar aan gasvorming en andere mogelijke explosie gevaren ook het risico van slak-insluiting van de las en tijdrovende testen NPD / MPI is men de laatste "tig" jaren overgestapt op betere technology dan "heien".

cor bal
cor bal

offshore

Bericht door cor bal »

Hallo Johan en Co.

Wil je dat eens uitleggen? Hoe werkt dat nou eigenlijk, het verlengen van die buizen. En wat nu als je boorkop kapot gaat. Moet dan de volle lengte weer omhoog getakeld worden?Waar ik ook benieuwd naar ben, wordt er eerst een put gemaakt en wordt er daarna pas (door) de afsluiter geboord?

Bij het begin van een nieuwe put ( hole ) begint men eerst met de drijfpijp. Zie boven de uitleg daarvan. Daarna start de drilling van de hole, dat kan varieren van ? tot 4500 meter.?? De eerste paar honderd meter gaat het snelst, eerst zandlaag en dan een zoutlaag. Na een paar honderd meter word de eerste casing geplaatst, en de beveiliging afsluiters. Bij drilling de hole komt eerst het bit ( borkop ) en dan de dril collar en dan de drilpipe er op. Zo'n drilpipe is ongeveer tussen de 10 en 12 meter lang. Als het bit versleten is of je gaat kleiner boren moet alles uit de hole. Dus reken maar uit als je op 4000 meter zit, hoeveel drilpipe's er uit komen en er ook weer in. De lengte is altijd 3 x een drilpipe is ongeveer 35 meter, die word op de drilfloor geplaatst.

cor bal
cor bal

piper alpha

Bericht door cor bal »

National Geographic

22:00 Seconds from Disaster: Explosion in the North Sea.

Documentaire over het ongeval op het booreiland Piper Alpha.
Het booreiland Piper Alpha produceerde 120.000 vaten olie per dag, tot een communicatiestoring tijdens onderhoudswerk leidde tot een gaslek. Bij de explosies kwamen 167 mensen om het leven en werd het platform verwoest.

cor bal zie filmpje hier beneden.

http://www.exponent.com/multimedia/movies/piper_lg.mov
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Hallo Cor,
Bedankt voor je uitleg, ik snap het bijna.
Die casing, hoe ziet dat er uit en hoe is dat verankerd in de leisteen?
Is dat een soort van mantel? Men spreekt van zeer hoge drukken. Hoe hoog kan die druk eigenlijk zijn? Zal best wel erg veel zijn.

Alvast bedankt voor je moeite.

Johan H.
cor bal

casing

Bericht door cor bal »

Johan na elke keer dat er een caising is geplaatst komt slumbergen semiteren. Dan word er cement in de hole gestort.,
niet de binnenkant maar tussen de buitenwand en
ja zout, zand enz. En dan als het cement hard is begint men weer met boren, eerst door het cement en dan verder.
En wat die druk is dat weet ik ook niet sorry.

cor bal
Gast

Bericht door Gast »

PRACHTIGEN FOTO,S HOOR.

IK WACHT OP NOCH MEER HOOR.

ZYN DAAR ENIGE STORM FOTOS ?

GRT
TON
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Cor,

Wat een mooie foto's heb jij, echt supergaaf. Prettige vakantie gewenst. Nog bedankt voor je verhaaltje met plaatjes, je hebt het hele verhaal mooi uitgelegd, ik snap nu eigenlijk pas hoe het geheel in elkaar zit. Begrijp nu ook eigenlijk pas wat voor moeilijkheden en complicaties er op kunnen treden. Vroeg me eigenlijk nog 1 dingetje af, wat doen jullie met de modder en het snijafval, wordt dat verderop in zee gestort? Je kunt dat normaal niet zien want je mag niet te dicht bij jullie eilanden komen.
Des te leuker al deze foto's. Ze zijn dan ook wat anders dan de foto's die je ziet van offshore bedrijven.

Groeten, Johan.


Plaats reactie