Studieboeken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, tegen te houden is het natuurlijk niet, maar toch is het een verarming. Ach, dat gaat met veel dingen zo. Daar zullen we ons bij neer moeten leggen. Ik hoop alleen dat de jonge generatie zoveel interesse in het vak heeft dat ze uit eigen beweging gaan bijleren. Ik heb eigenlijk nooit stilgestaan en velen met mij ook niet, dacht ik.

Die nieuwe Bowditch 2002 is wel heel erg mooi, zeg. Hij staat hier online:

http://pollux.nss.nima.mil/pubs/pubs_j_ ... ml?rid=187

Mooi druk, prachtige tekeningen. Dat is tenminste een zeevaartkundeboek. Voor 37 euro heb ik hem vanuit Amerika in huis. Eigenlijk ben ik gek, want wat moet ik er nu eigenlijk nog mee. Maar ja, mezelf kennende... :D

Het hoofdstuk "Emergency Navigation" is de moeite waard om te lezen. Het scenario waarbij alle elektronische systemen zijn uitgevallen. De man die dan een stelletje papieren kaarten en een handheld GPS vanonder zijn kooi vandaan tovert, is de held van de dag. Zo staat het er ongeveer. :D

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Scheepsbouw met de rekenlat!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Theo,

Als je nu met alle geweld een beetje dieper in de zaak wilt duiken op je ouwe dag dan kun je ook eens de boeken van de SNAME. (Amerikaans instituut: Society of Naval Architects and Marine Engineers) eens bekijken.
Zij hebben een serie boeken onder de titel:
Principles of Naval Archtecture.
Volume 1: Stability and Strength.
Volume 2: Resistance, Propulsion and Vibration.
Volume3: Motions in Waves and Controlability.
Mijn setje is alweer van 1988 en kostte toen 100 $US, maar d'r zal best een recente revisie zijn.
Voor zover mij bekend boeken zijn voor leden. Maar als je wilt kan ik wel wat bestellen, d'r zijn ook wel leden van de klub in Griekenland zie ik op de lijst, dus waar een wil is is een weg als je wilt.
Wat zijn die afkortingen waar jij het over hebt? DNV en BV en zo?
Ik hoor het wel als ik een stuurman in nood kan helpen!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is niet duur, Harry, 100 dollar voor de set. Normaal zijn ze 105 dollar per deel. Maar dat is me nu net weer te uitgebreid, daar heb ik immers geen gebruik meer voor? Bedankt voor het aanbod, maar ik red me er wel mee. Ik vind vanzelf een boek dat me past. Het heeft geen haast. Voor de boterham hoeft het tenslotte niet meer. :D

ABS = American Bureau of Shipping
DNV = Det Norske Veritas
BV = Bureau Veritas.

Dat waren de mannen waar ik meestal mee te maken had. Een enkele keer met Lloyd's. Ik had altijd nog het meeste vertrouwen in het American Bureau. Heel reële lieden, geen geouwehoer.
Lloyd's Register was voor mij altijd een begrip, tot bleek dat je een surveyor voor 500 dollar kon kopen. Dat viel me nogal tegen.

Maar nu dwalen we af.
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Theo Horsten schreef: Is dat nog zo? Of komen daar alleen nog maar afgestudeerde theoretici - grote geleerden - voor in aanmerking?
Hallo Theo denk dat je daar tegenwoordig alleen maar met HBO binnekomt en dat met een leeftijd tussen de 30-35jaar als ik zo af en toe die advententie's zie. Misschien dat je bij de Nipon of die Italiaanse (ben de naam effe vergeten) wel mag komen met een MBO papiertje tenslotte heb je wel voor hetzelfde gelleerd en zal je vaak ook wel op wat bootjes terechtkomen waar wat aan moet gebeuren.

Ik kan er niet meezitten als ze het volgend jaar of iets dergelijks gaan terugdraaien naar aparte opleidingen wil ik misschien nog wel een jaartje of twee terug naar school (als de situatie het toelaat).

Ze hadden het gewoon lekker zo als vroeger moeten laten dan had ik nu al een voordeel gehad met m'n vaartijd maar ik mag van school nog effe 1.5/2mnd erbij doen omdat ze de rest van m'n vaartijd niet willen meetellen.

tevens zetten ze noet zo goed een MBO'er op een GHV schip als een HBO'er dat maakt geen drol uit.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Die Italiaan is Registro Italiano Navalle of zo iets; kortweg RINA

Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

In de uitverkoop!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Theo,

Ach ja d'r lopen overal vogels rond die hun eigen respect , dat van hun collega's EN van hun organisatie voor een dubbeltje op de markt gooien, da's al zo oud als de weg naar Rome EN het oudste beroep!

Ik hoop dat je het oudste Classificatie Bureau er niet OP aan ziet!

PS.je: Ik zit net nog even in die SNAME boeken te kijken en zie de rekening bij een er in liggen, in 1988 betaalde ik US $ 143.00 ervoor, voor alle drien neem ik nu aan, dus niet slecht.

Enfin, geluk en sukses met de stikseltjes en heeeel zachies lachen!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, ik zie het oudste klassificatiebureau er niet op aan, maar het schokte mijn vertrouwen in het instituut wel. Dat vertrouwen in klassificatiebureaus in het algemeen is daarna ook niet groter geworden. Zowel van DNV als van ABS heb ik ook daarna dingen gezien die gewoon stonken.
Het verhaal van die tanker met dat halve roer, zwaar beschadigde schroef en zware bodemschade, heb ik meen ik al gedaan. Dat was dus ABS.
Bij de laatste die ik deed, de Combi Star vanuit Chili, was het ook niet pluis. Daar moest DNV mee in het complot hebben gezeten, dat kon eenvoudig niet anders.

Dat soort ervaringen maakt je vertrouwen niet groter.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Natuurlijk heb ik vandaag de nieuwste Bowditch besteld. Had ik net zo goed gisteren gelijk kunnen doen. :?

En over studieboeken gesproken....

Afbeelding

Deze kreeg ik vandaag. Past precies op de scanner en dat is dus de cassette waar het boek in zit. Mooi hoor. Mag ook wel voor die prijs. :oops:

Het werd tussen 1947 en 1951 op verzoek van de British Admiralty geschreven door Günther Hessler, commandant van de U-107 en schoonzoon van admiraal Dönitz. Dat was natuurlijk nogal wat dat de Engelsen zo kort na de oorlog aan een Duitser opdracht gaven om een standaardwerk over de duikbootoorlog te schrijven.
Het was bijna 50 jaar "Classified", maar werd in 1998 toch eindelijk beschikbaar gesteld voor publicatie.

Günther Hessler was in 1941 nog geen 8 maanden actief als duikbootcommandant en had geen enkele ervaring op duikboten, maar zag wel kans om in die tijd in 3 patrouilles 21 schepen tot zinken te brengen waaronder de Nederlandse tanker "Marisa". Over die torpedering hebben lange tijd onjuiste verhalen de ronde gedaan. Hij zou de sloepen van de "Marisa" hebben beschoten. Hij moet dan wel een verdomd slechte schutter zijn geweest want hij raakte geen van de 3 boten waarin 47 van de 49 opvarenden zaten. De twee anderen, de 4de machinist en een Chinese olieman, waren als enigen in de machinekamer toen de torpedo daar insloeg en werden daar op slag gedood. De overigen kregen van Hessler alle tijd om in de boten te gaan en werden allemaal gered. De "Marisa" wilde maar niet zinken en zijn 10,5 cm kanon gaf ook nog de geest, waarna hij met de 2 cm mitrailleurs met HE en AP munitie heeft geprobeerd om genoeg gaten in het in ballast varende schip te schieten.
Het verhaal dat hij op de sloepen zou hebben geschoten, is later door de overlevenden zelf tegengesproken, maar desondanks duikt het soms weer op waarbij zelfs Bezemer door sommigen voor een leugenaar wordt uitgemaakt.
De British Admiralty zou hem natuurlijk nooit die opdracht hebben gegeven als hij iets dergelijks op zijn geweten had. Er is slechts één geval bekend van een Duitse duikbootcommandant die op overlevenden heeft geschoten. Dat was Heinz Eck die met de U-852 de Griekse "Peleus" had getorpedeerd. Hij werd in november 1945 ter dood veroordeeld en geëxecuteerd, samen met de scheepsdokter en de eerste machinist.

Het onderwerp, de duikbootoorlog, interesseert me om verschillende redenen en dus heb ik maar weer eens in de bus geblazen om dit boek te kopen.
Het leven van een boekengek is niet zo gemakkelijk. Zou ik niet ergens subsidie kunnen aanvragen? Dat moet toch mogelijk zijn voor in behoeftige omstandigheden levende, gepensioneerde zeelui? :D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze plaatjes kwamen OOk uit een studieboek.
Weet niet uit welk studieboekje, kwam ze tegen op mijn harde schijf op zoek naar zoekgeraakte plaatjes.
All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat zijn heel bekende plaatjes uit dat mooie Zeeaanvaringsreglement, dat boekje dat je naar twee kanten kon openklappen, blauwe kaft. De schrijver weet ik niet meer en ik ben het op de grens van mijn vorige en dit leven kwijtgeraakt, samen met nog evel meer boeken.


Plaats reactie