Ramp met de Lake Fithian
Ramp met de Lake Fithian
Beste ,mensen
Zou iemand iets weten over de scheepsramp met de Lake Fithian op de Hooghly bij calcutta ,ik dacht in 1960.Ik zoek al enige tijden info hier over ,maar kan niets vinden .
Zou iemand iets weten over de scheepsramp met de Lake Fithian op de Hooghly bij calcutta ,ik dacht in 1960.Ik zoek al enige tijden info hier over ,maar kan niets vinden .
De cutterzuiger "LAKE FITCHIAN" is gekapseist in de nacht van 18 op 19 november 1960 op de snelstromende rivier de Hooghly.
Het schip was 46 m lang en 13 m breed ze lag op een diepte van 9 m, en werd zoals Jos zegt gelicht door de "HELP van Bureau Wijsmuller" het was de eerste klus voor de "HELP" die eind 1960 in dienst kwam.
Het grootste gedeelte van het wrak werd opgeblazen en in gedeelten geborgen.
De Hooghly rivier is één der grimmigste rivieren ter wereld, de "LAKE FITCHIAN" was bezig met een nieuwe vaarroute van en naar Calcutta.
Foto's van de berging.
Gr Bert.Romeling.
Het schip was 46 m lang en 13 m breed ze lag op een diepte van 9 m, en werd zoals Jos zegt gelicht door de "HELP van Bureau Wijsmuller" het was de eerste klus voor de "HELP" die eind 1960 in dienst kwam.
Het grootste gedeelte van het wrak werd opgeblazen en in gedeelten geborgen.
De Hooghly rivier is één der grimmigste rivieren ter wereld, de "LAKE FITCHIAN" was bezig met een nieuwe vaarroute van en naar Calcutta.
Foto's van de berging.
Gr Bert.Romeling.
Ook ik heb me vaak afgevraagd wat de eigenlijke oorzaak van het kapseizen van de "Lake Fithian"gewwest is.
Zoals reeds aangegeven; de Hoogly River schijnt een een zeer snel stromende rivier te zijn. Het is dus goed mogelijk dat een ankerdraad gebroken is, het vaartuig enigzinds dwars in de stroom is komen te liggen en de bemanning geen kans gezien heeft om andere ankerdraden te laten slippen. Als ook in ogenschouw genomen wordt dat er ook nog een zuigpijp aan de grond gestaan kan hebben en mogelijk ook nog een spudpaal afbreekt, dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Begrijp me a.u.b. even goed; ook ik weet het niet wat daar gebeeurd is, het zijn echter wel mogelijkheden.
Voorzover mij bekend was deze zuiger eigendom van de Ballast Nedam.
Waar zij gebouwd is, is mij ook onbekend. Wel komt het op mij over dat ze sterke Amerikaanse trekjes heeft. Bij mij is maar een foto van deze, ( stoom aangedreven ), zuiger werkend bekend. Dus echt betrouwbaar is mijn informatie niet.
m.v.g. Roy
Zoals reeds aangegeven; de Hoogly River schijnt een een zeer snel stromende rivier te zijn. Het is dus goed mogelijk dat een ankerdraad gebroken is, het vaartuig enigzinds dwars in de stroom is komen te liggen en de bemanning geen kans gezien heeft om andere ankerdraden te laten slippen. Als ook in ogenschouw genomen wordt dat er ook nog een zuigpijp aan de grond gestaan kan hebben en mogelijk ook nog een spudpaal afbreekt, dan heb je echt de poppen aan het dansen.
Begrijp me a.u.b. even goed; ook ik weet het niet wat daar gebeeurd is, het zijn echter wel mogelijkheden.
Voorzover mij bekend was deze zuiger eigendom van de Ballast Nedam.
Waar zij gebouwd is, is mij ook onbekend. Wel komt het op mij over dat ze sterke Amerikaanse trekjes heeft. Bij mij is maar een foto van deze, ( stoom aangedreven ), zuiger werkend bekend. Dus echt betrouwbaar is mijn informatie niet.
m.v.g. Roy