loods aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: loods aan boord

Bericht door Piet Bruijns »

Prachtige video!
Zo beleef je zo'n manoeuvre eens van een heel andere zijde.
Ik heb ademloos zitten kijken.
Ik wens loods Kuijper een aangename nieuwe fase in zijn leven.

met vr. groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

deventer05

Re: loods aan boord

Bericht door deventer05 »

Inderdaad prachtreportage ! Bedankt JS ! Vakwerk, niet alleen van die loods maar ook van dat camerateam. Heel mooi in beeld gebracht. Zou die ouwe geweten hebben dat hij behalve de loods, ook diens gezin (?) en een camerateam aan boord kreeg?, vraag ik me af.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: loods aan boord

Bericht door Erikdepooter »

[quote="Jolly Sailor"]Niks loods van boord

Doet me denken aan een nachtje op de MS Susanna (Noordlijn-Equator). Vanuit het Kielerkanaal kregen we in Brunsbuttel een zeeloods mee voor de uitvaart door de Elbemonding. Hondenweer! Dikke noord-west negen op de kop.
We waren geladen met staal, vanuit Lulea naar Bremen. Zogenaamde "billets". Dikke staven, die zo'n 12 ton per stuk wogen. Alle lading zit dan helemaal onderin. Het ruim lijkt leeg, maar het zit er toch echt in en de Susanna was tot aan het merk geladen.
Met navenant een redelijk korte slingertijd. Op de kop af 3 1/2 seconde! Een tuitelaar! Bij wind op de kop merk je dat niet zo, maar o wee zodra je dwars komt te liggen.
De zeeloods wilde ter hoogte van Cuxhaven van boord.
"Zou je dat nu wel doen?" vroeg ik als stuurman van de wacht. Aber "Das war kein Problem" voor Herr Lotse. En die 3 1/2 seconde, dat bestond helemaal niet.
Maar de Susanna had ook nog heel dikke berghouten. Niet erg handig als je dan bij een wild slingerend schip van boord zou moeten op een tender. Ik heb de loods daarnogmaals op gewezen, maar hij wilde er toch echt in Cuxhaven af.
Totdat we steeds meer zeegang kregen en begonnen te slingeren. Echt waanzinnig kort! De koffiezetter vloog door de kaartenkamer en zelfs de tapijttegels kwamen van de vloer los.
Ik zag hem meetellen. Het was toch 3 1/2 seconde. echt waar!
En tenslotte, met een inmiddels van kleur verschoten gelaat: "Bij nader inzien ga ik toch maar met jullie mee naar Bremen. . ."
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: loods aan boord

Bericht door jandezeeman »

Inderdaad prachtreportage ! Bedankt JS ! Vakwerk, niet alleen van die loods maar ook van dat camerateam. Heel mooi in beeld gebracht. Zou die ouwe geweten hebben dat hij behalve de loods, ook diens gezin (?) en een camerateam aan boord kreeg?, vraag ik me af.


Ja hoor daar is die ouwe van op de hoogte, want er wordt van tevoren gevraagd of hij er geen bezwaar
tegen heeft.
Meestal is het in orde, maar er zijn wel eens kapiteins, die weigeren.

Gr, Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Jolly Sailor

Re: loods aan boord

Bericht door Jolly Sailor »

Loods aan Boord-1.jpg
Loods aan Boord-1.jpg (279.78 KiB) 8440 keer bekeken
Loods aan Boord-2.jpg
Loods aan Boord-2.jpg (250.33 KiB) 8440 keer bekeken
Rotterdam is de grootste en drukste haven ter wereld. Alle soorten schepen komen er; groot en klein. Met alle soorten ladingen. 80.000 duizend schepen per jaar worden hier gelost en geladen, dag en nacht. En er komt heel wat organisatie aan te pas om grote schepen netjes op hun plaats te krijgen. Het loodswezen van Rotterdam zorgt daarvoor.

Een Wereldomroep film van Cas Brugman uit 1980. Commentaar: Richard Wade.

Hier de video met o.a een reisje naar Dordt
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: loods aan boord

Bericht door jeroen »

28-09-13, Elbe 1
Loodsboot Döse brengt onze loods
IMG_7842.jpg
IMG_7842.jpg (289.19 KiB) 8321 keer bekeken
Stations schip Hanse gemeerd te Cuxhaven.
IMG_7879.jpg
IMG_7879.jpg (198.48 KiB) 8321 keer bekeken
Groeten Jeroen
Jolly Sailor

Re: loods aan boord

Bericht door Jolly Sailor »

Bembridge pilot cutter-1.jpg
Bembridge pilot cutter-1.jpg (48.09 KiB) 8171 keer bekeken
Bembridge pilot cutter-2.jpg
Bembridge pilot cutter-2.jpg (58.99 KiB) 8171 keer bekeken
Bembridge een van de loodsboten van de Thames vroeger.



Op de Thames had je loodsplicht maar voer je in de HomeTrade dan was je vrij van loodsplicht.
De HomeTrade was als je vaarde op de Britsch Isles en tussen de Elbe 54° N 8.80° E en Brest 48.36° N 4.48° W en daar onafgebroken drie maanden in had gevaren kwam je een keer buiten die grens dan viel je weer buiten de HomeTrade en om er weer in te komen moest je weer onafgebroken 3 maanden in het HomeTrade gebied hebben gevaren hebben om weer rechten te hebben als HomeTrader.
Maar nu komt het rare op bijvoorbeeld het Kielerkanaal heb je de vrijvaarders en doet de kapitein een soort examen en deze patent staat op naam van de kapitein.
Maar dit geldt niet op de Thames want daar staat het patent op naam van het schip.
Dus als een kapitein op een HomeTrader komt te varen en is van zijn leven nooit op de Thames geweest is die toch niet loodsplichtig.

Hoe het tegenwoordig is wait nait
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: loods aan boord

Bericht door lp »

:wink: Loods aan boord voor de schelde.

Afbeelding

Afbeelding
quo vadis
Ko de Bruijn

Re: loods aan boord

Bericht door Ko de Bruijn »

Na een levensavontuur van 120 ambachten en 13 ongelukken, ben ik ook nog 17 jaar havenloods geweest in Puerto Limon-Moin, Costa Rica. Ik vond ook die maneinden erg laqstig, je komt in de war met je handen. Mijn werk was dus voornamelijk manoevreren, ronddraaien, meren enzo Je moet op scherp staan, en een paar biertjes is vaak geen goed idee. Wel kan ik me herrinerren dat we de Humber op voeren met de Maas, een potje van 300 ton, rond 1965, de kapitein eigenaar luste hem heel erg graag, en kocht de jenever of alcohol in per mandefles. Een liter of vijf of tien denk ik. Dan gooide hij er Engelse siroop in, Rose ofzo, en het smaakte erg lekkerrrr. Ik met de engelse loods toch maar een borreltje, want de Humber is lang, het weer mooi, en we liepen maar acht mijl.
We waren aardig in the mood toen we bij de steiger aankwamen in Hull.
Een keer door het Kieler kanaal ook, ik en de loods deden een beetje jenever door de koffie, en we bleven koffie drinken. Dat kon toen nog allemaal.
De loodsen bij de rivier delta in Nigeria, als je naar Warri moet ed. kwamen aan boord in een dug out kano, zonder hemd, op plote pote. en dan waren er nog twee of drie, die onderling elkaar beconcurreerden.

De havens Limon en Moin zijn deining havens, en als de schepen een lij maakten, dan slingerden ze wel, soms gingen dan de loodsladder en het bootje wel een meter of zes op en neer, relatief dan.
Ik denk dat een zware loodsboot, zoals een sleepboot, niet voor dit werk geschikt is, een loodsbootje in zeegang moet licht zijn. Je maakte soms smakken tegen de scheepshuid. Later kregen we steeds meer derde wereld kapiteins, die het woord LEE niet begrepen, onbekend begrip. Dan wilden ze dat je aan boord kwam terwijl die grote containerboot met de kont op het zeetje lag, niet zo veilig, en ik verdomde het ook meestal. Je zit zo met je benen tussen het bootje en de huid klem. Ik was vrij snel met het klimmen en springen, maar er waren een paar dikke loodsen, die niet zo vlug waren, de schipper van het loodsbootje werd er soms wel kriegelig van, minuten lang aarzelen. Ik nam mijn "oliegoed" altijd mee in een rugzak, waar ook ruimte was voor flesjes en marlboro. En dan over dek tussen containers door een hindernis doolhof, klimmen springen en klauteren, of op zo´n containerboot, zeven verdiepingen zonder lift. Later kwam de IMO met het beroemde bridge procedure, en dan wilde de kapitein overleg plegen, terwijl ik in mijn regenkleding stond na te hijgen. En de berth was vlak bij, ik moest de sleepboot orders geven. Dan zei ik, captain, no problem, we discuss the mooring after we are moored. Of ze schenen met een zaklantaarn in je ogen, om een handtekening te zetten op een papiertje met de ship´s particulars. De meeste schepen waren bekende, het was wel belangrijk te weten of the bowthruster het deed of niet.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: loods aan boord

Bericht door lp »

:wink: Loods voor de Schelde:

Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie