Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bema

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Bema »

Wat ik persoonlijk zo "goed" vind aan het rapport:

Er wordt duidelijk gemaakt dat men, zonder al teveel poespas, heeft gedaan wat men kon, zowel de brug ( zien dat we bij het terminal komen) als de MK ( gaten boren om te zien of de ventdukts dicht waren) om te voorkomen dat een en ander helemaal uit de hand liep. Zoals zo vaak in dit soort zaken was het uiteindelijk de wet van murphy die de toon zette.
Het is ook wel eens goed een rapport te lezen zonder " verzekeringstechnisch correcte kretologie"
Als ik heel eerlijk ben, horen de mensen die aan boord zo hard hebben gewerkt om hun schip te behouden, stremming van het suezkanaal te voorkomen en verdere (milieu) schade te voorkomen een flinke bos veren in hun behind gestoken te worden.

johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Grote Containerschepen

Bericht door johan.H »

Afbeelding

in één plaatje gevangen ........de volgende 4 triple E schepen, de Matz Maersk, Magleby Maersk, Maribo Maersk en Madison Maersk .....
goed voor een capaciteit van 73000 TEU
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Lemans »

Bema schreef:Wat ik persoonlijk zo "goed" vind aan het rapport:

Als ik heel eerlijk ben, horen de mensen die aan boord zo hard hebben gewerkt om hun schip te behouden, stremming van het suezkanaal te voorkomen en verdere (milieu) schade te voorkomen een flinke bos veren in hun behind gestoken te worden.
+1
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Grote Containerschepen

Bericht door cenaprints »

Toen ik deze foto maakte, werd zij gerekend tot de grotere containerschepen:
D'Albertis,
eigenaar Italia di Navigazione SpA., Napels, Italie, vlag Italie.
De "Linea Italia" had hun hoofdkantoor in Genua, maar i.v.m. belastingvoordelen (Cassa del Mezzogiorno), werden veel schepen
geregistreerd in Zuid Italiaanse havensteden.
gebouwd 1978 door Italcantieri SpA., Genua, Italie
grt. 19500, nrt. 10.243, dwt. 17.210, l.o.a. 186.44 mt., breedte 27.06 mt.
voortstuwing Motor, Grandi Motori Trieste, 21.000 pk
snelheid 23 kn.
type RoRo/Gen. Cargo/Container

gefotografeerd Mei 1982 in Livorno

Cor
Bijlagen
D 'Albertis      86       -001.jpg
D 'Albertis 86 -001.jpg (192.84 KiB) 4746 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Grote Containerschepen

Bericht door cenaprints »

"Merzario Persia"
eigenaar Merzario SpA, Milaan, (Merzario Shipping Corp., Monrovia, Liberia) vlag Liberia
gebouwd 1978 bij Schiffs und Masch. Paul Lindenau GmbH & Co. KG., Kiel, Duitsland
grt. 13.478, nrt. 9.154, net. l.o.a. 173.01 mt., breedte 21.75 mt.
voortstuwing Motor, MaK, 11.600 pk, snelheid 18 kn.
scheepstype Container/Ro/Cargo

Gefotografeerd Juli 1984 Middellandse Zee thv Taranto

Cor
Bijlagen
Merzario Persia      A64  001.jpg
Merzario Persia A64 001.jpg (204.59 KiB) 4575 keer bekeken
Merzario Persia    A65      (3)    003.jpg
Merzario Persia A65 (3) 003.jpg (178.62 KiB) 4575 keer bekeken
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Grote Containerschepen

Bericht door cenaprints »

"Nikolay Tikhonov"
eigenaar Baltic Shipping Co., St. Petersburg, Rusland, vlag USSR
gebouwd 1983 bij VEB Warnowwerft Warnemunde, Warnemunde, Duitsland
grt. 17.845, nrt. 7.803, dwt. 16.030, l.o.a. 173.92 mt., br. 25.40 mt.
voortstuwing Motor, Burmaister & Wain-Bryansk Eng. Works, 21.290 pk, snelheid 20 kn.

gefotografeerd London, Maart 1984.

Cor
Bijlagen
Nikolay Tichanov    496       (2)                            002.jpg
Nikolay Tichanov 496 (2) 002.jpg (247.04 KiB) 4573 keer bekeken
Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Dirk Dijksman »

Staat ook in de nieuwsbrief van Piet Sinke:
http://www.liveleak.com/view?i=f3d_1396810842
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------------------------Afbeelding

Op Ship & Bunker trof ik een interessant artikel aan van de hand van Inside Opinion, de anonieme scheepvaartdeskundige die gewoonlijk zeer zinnige dingen schrijft. Hij kijkt vaak ver vooruit en blijkt dan later gelijk te krijgen. Zo stelt hij nu dat het bouwen van steeds grotere containerschepen een soort wapenwedloop is geworden waar voorlopig geen einde aan lijkt te komen en die daarom zonder meer gevaarlijk dreigt te worden. Hij is van mening dat de IMO een voorstel zou moeten doen om een maximum capaciteit voor containerschepen vast te stellen. Bovendien zou er nu al nagedacht moeten worden over een sloopregeling voor de containerschepen die op dit moment in de vaart komen. Hij ziet namelijk een regelrechte ramp in het verschiet.

Ik vat zijn punten samen.

MAERSK zal de volle capaciteit van zijn nieuwe Triple-E schepen voorlopig niet gebruiken. Ze zijn - volgens Maersk zelf - te groot en te complex voor de huidige containermarkt.
Dan kun je je afvragen waarom ze dan überhaupt zijn gebouwd. Was dit dan niet te voorzien geweest?
Ja, dat was ook te voorzien, maar door dit te doen, heeft Maersk de andere grote spelers op de containermarkt gedwongen om net zo groot en zelfs groter te bouwen om concurrerend te kunnen blijven. Het is een wapenwedloop geworden. Om mee te blijven doen, moeten wij ook hebben wat zij hebben.

Het punt is echter dat de schepen die voordien als mega-containerschepen golden, nu naar de secundaire routes worden verdrongen. Daar is echter al een overcapaciteit met als gevolg dat de tarieven verder dalen en uiteindelijk niemand iets gewonnen heeft.

------------------------------------------------Afbeelding

Het lijkt overduidelijk dat er over enkele jaren containerschepen van 14.000 TEU opgelegd zulen moeten worden omdat ze voor wat betreft de kosten per unit niet meer kunnen concurreren tegen de schepen van 22 of 24.000 TEU die eraan zitten te komen. Wat moet je er anders mee dan opleggen? Ze zijn veel te groot voor de secundaire routes en zelfs voor de tertiaire routes of “third tier routes”.
Waar het op neerkomt is dat de capaciteit van de containerschepen sneller groeit dan de markt. Dat gaat door tot de boel op zeker moment ontploft. Dan zitten de containerrederijen met schepen waar totaal geen vraag meer naar is, maar waar nog zeker vijf jaar hypotheek op zit.
Dan komt het moment dat vrijwel nieuwe Triple E schepen opgelegd worden omdat ze op de hoofdroutes tussen Azië en Europa en Azie-USA niet meer kunnen concurreren met de nieuwste 26.000 TEU schepen die er zeker gaan komen. Dan zien we de mooie 12.000 TEU schepen van nu naar de sloop gaan.

Dat is de essentie van het stuk van Inside Opinion en daarom pleit hij voor een maximum capaciteit. Meestal krijgt hij gelijk en ik denk dat dat ook deze keer het geval zal blijken te zijn. Behalve voor wat betreft dat pleidooi voor een maximum capaciteit. Dat lijkt me aan dovemansoren gericht.
aegis R.I.P.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door aegis R.I.P. »

Klopt helemaal als je volgt wat er op het strand van Alang word gezet.

Alleen deze weken een stuk of 10 van het Panama kanaal formaat en zelfs nog groter en veel niet ouder dan 15 a 20 jaar.

Dus het is al aan de gang inderdaad afwachten hoe lang het allemaal goed gaat!

groet Feike.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Maersk en MSC gaan elkaars schepen gebruiken in een poging iets aan de overcapaciteit te doen. Zie onder andere HIER.
Ik probeer me voor te stellen hoe dat dan moet gaan werken, want als er niet meer containers te vervoeren zijn en de gezamenlijke capaciteit blijft hetzelfde, wat verandert er dan eigenlijk? Als je de lege ruimte van een Maersk schip opvult met containers die eigenlijk met een MSC schip mee zouden zijn gegaan, heeft dat laatste schip op zijn beurt weer meer ruimte over dan hij anders zou hebben gehad. Het zal wel met meer service voor de klant te maken hebben, meer aanloophavens, snellere reizen.

De vorige deal samen met de Chinezen, dus met drie rederijen, strandde door een veto van de Chinese mededingingsautoriteit. Dit nieuwe plan moet ook nog worden goedgekeurd. Intussen blijven al die containermannen gewoon doorbouwen en -bestellen. Ik snap er geen bliksem van, een heel duidelijk teken dat ik geen hogere economie gestudeerd heb... :roll:

Afbeelding


Plaats reactie