Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door jdbvos »

Ik heb er ook niet voor gestudeerd, Theo...
Ik denk niet dat er rekenmethodes zijn die dat in een positief 'iets' kunnen zetten.
De enige reden die ik kan bedenken is dat er subsidie in eoa vorm mee te verkrijgen is, en een paar investeerders op die wijze winst maken....óf....en dat is natuurlijk ook een optie....op deze wijze de havenconcessies geldig te houden ??
Wat containeraanbod betreft: grofweg gezegd, geen containeraanbod voor 3 schepen van verschillende rederijen, 3(1 x 0) , of in samenwerking: 3 x 0 blijft rekenkundig 0, een samenwerking of niet....

Ik snap het ook niet....er moet dus iets anders achter zitten
Oost, west...ook best

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het draait uiteindelijk allemaal om de energiereductie per cargo unit, per container. Dat is de drijvende kracht erachter die is ontstaan uit zowel milieuoverwegingen als economische motieven. Het gaat erom om de juiste capaciteit in huis te hebben die aan deze voorwaarden voldoet. Met de Triple E schepen speelt Maersk hier duidelijk op in. In feite zijn om dezelfde redenen de Emma Maersk's van deze wereld hierdoor al achterhaald. De vraag naar efficiënt en schoon gecontainiseerd vervoer zal voorlopig naar verwachting nog wel blijven toenemen. Slot costs is the name of the game. Alleen door te blijven investeren in de nieuwste types ULCS kan nog een concurrentievoordeel worden behaald.

De verwachtingen momenteel zijn dat de schepen nog zullen doorgroeien naar 21.000 TEU. De zaak loopt daarna klem aan de walkant. Nog grotere schepen vereisen gigantische investeringen aan de terminals en de gerelateerde infrastructuur en dat is voorlopig niet aan de orde.


Ferry
Omar

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Omar »

aegis schreef:Klopt helemaal als je volgt wat er op het strand van Alang word gezet.

Alleen deze weken een stuk of 10 van het Panama kanaal formaat en zelfs nog groter en veel niet ouder dan 15 a 20 jaar.

Dus het is al aan de gang inderdaad afwachten hoe lang het allemaal goed gaat!

groet Feike.
Felke

Men wil de kosten verder drukken door op elkaars schepen lading te vervoeren. D.w.z dat men meer charter schepen er uit kan gaan gooien. Niet leuk voor deze operators want in de huidige markt moet je deze maar aan de praat zien te houden en dan met de huidige charter rates dat zal niet mee vallen.

echter daar hebben de heren rederijen geen boodschap aan. Doordat ze minder afhankelijk zijn van de charter markt kunnen ze de kosten beter drukken. Immers een schip van 18.000 teu krijg je als rederij niet zelf meer vol en moet je verder gaan. Daarom was de 3P of P3 zo belangrijk. Nu gaat men verder met 2M. Geloof me dat een MSC en Maersk die denken al heel veel verder als wij denken.

Alleen wat men vreest voor de "vrije markt schepen" daar gaan harde klappen vallen oa bij NSB, CP Offen, Döhle, Rickmers en noem ze maar op. In feite zijn allen schuldig. Maar ook met de feeder schepen gaan grote klappen vallen en zijn we er nog lang niet.

Rederijen gaan veel zelf doen oa de trade in de Oostzee die men zelf gaat doen. De E en Tripple E van Maersk gaan zelf al daar heen. MSC vaart nu met eigen feeder schepen omdat deze voor andere lijndiensten te klein zijn geworden en nu vanwege hun leeftijd of rest periode in de charter nog wel even mee kunnen.

Wim

Let maar op er gaan nog veel meer rake klappen vallen
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Grote Containerschepen

Bericht door johan.H »

P3 wordt 2M

Maersk Line en de Zwitserse rederij Mediterranean Shipping Company (MSC) hebben een Vessel Sharing Agreement (VSA) gesloten onder de naam 2M. Dat hebben de twee rederijen vanochtend bekend gemaakt.
Verladers zijn ook over de nieuwe overeenkomst ongerust.
De VSA is gesloten voor tien jaar en moet vanaf begin 2015 operationeel zijn, afhankelijk van de goedkeuring van de scheepvaartautoriteiten. De samenwerking geldt voor de Azië-Europa, transpacific, Trans-Atlantische routes. De overeenkomst tussen Maersk Line en MSC omvat een vloot van 185 containerschepen met een geschatte capaciteit van 2,1 miljoen teu op 21 diensten. 2M vervangt alle andere VSA's en slotovereenkomsten die Maerks Line op deze handelsroutes, meldt de Deense containervervoerder.

Met 2M hebben MSC en Maersk een alternatief gevonden voor de P3 alliantie die de Denen en Zwitsers zouden aangaan met CMA CGM. Die alliantie is afgeblazen nadat de Chinese autoriteiten hun veto hierover uitspraken. De samenwerking zou de drie grootste containercarriers ter wereld te veel marktmacht geven. De Amerikaanse en Europese autoriteiten hadden de deal wel goedgekeurd. De zeetransportbranche kampt met overcapaciteit en lage vrachttarieven.

Het algemene doel van de samenwerking is om het netwerk te delen, verklaren Maersk Line en MSC. De twee rederijen laten weten dat zij met 2M in staat zijn om hun klanten te voorzien van meer stabiele en frequente diensten en meer havens aandoen met directe diensten. De VSA zal de efficiëntie van de Maersk Line en MSC-netwerken verbeteren door een betere benutting van de vlootcapaciteit.
'De 2M Vessel Sharing Agreement zorgt voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik, waardoor de ecologische voetafdruk van onze scheepvaartoperaties afneemt', aldus vice-president Diego Aponte van MSC . 'Tegelijkertijd verbetert onze dienstverlening aan onze klanten.'

De verladers die faliekant tegen de P3-alliantie waren, blijven ongerust. 'De autoriteiten hebben over P3 gezegd dat het te ver ging', zegt Lodewijk Wisse van verladersorganisatie EVO. 'Wat zij gedaan hebben is dus een stapje terug. Maar feitelijk is dit niet anders dan wat de G6-alliantie (APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK en OOCL, red) en CKYH 'Green Alliance' (Cosco, "K" Line, Yang Ming Line en Hanjin Shipping, Evergreen - red.) doen. Onze kritiek op allianties blijft staan. De verlader moet zelf kunnen kiezen met welke rederij hij in zee gaat. Laten Maersk Line en MSC hierover eerst maar eens met ons het gesprek aangaan. Zolang die attitude niet veranderd, blijven wij gereserveerd.'

VSA tussen Maersk Line en MSC in het kort:
- Maersk Line draagt 110 schepen bij met een capaciteit van 1,2 miljoen teu (55% van de totale VSA-capaciteit)
- MSC draagt 75 schepen bij met een capaciteit van 900.000 teu (45% van de totale VSA-capaciteit)
- De VSA omvat 21 diensten op de routes Azië-Europa, Europa- oostkust Verenigde Staten en Azië-Verenigde Staten (oost- en westkust)
-Maersk en MSC blijven verantwoordelijk voor hun eigen operaties, planning en schepen.
-De VSA betreft een periode van tien jaar en gaat begin 2015 in.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door lp »

:wink: Schepen op schip.

Afbeelding
quo vadis
Omar

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Omar »

Inmiddels via Lloyds List kunnen vernemen dat er een serie van 20.000 teu is besteld en dat dus de magische 20.000 is gehaald. Het zal niet lang meer duren of er gaan nog grotere komen. En het gaat al zo ontzettend goed in de containervaart?

Wim
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Cbalk »

De EVO en verladers zijn tegen, NATUURLIJK zijn die tegen, het enige wat die doen is reders, en transportondernemingen in het algemeen, tegen elkaar uitspelen en uitknijpen,
als de reders en vervoerders zich daartegen gaan wapenen door allianties aan te gaan beginnen ze te janken.

Het wordt een keer tijd dat de verladers een redelijke prijs voor de transportprestatie gaan betalen, of het nu zeevracht, luchtvracht of wegvervoer is.

als voorbeeld: een paar "sneakers"van Nike kosten productie 3 dollar, totale transportkosten van verre oosten naar EU 0,02 dollar !!!! kosten in de winkel eur 175,00 !!!
als ze in plaats van 0,02 0,04 dollar zouden betalen ziet de transportwereld er meteen een stuk beter uit

Maar ik ben bang dat dit een utopie zal zijn, ik zit inmiddels 45 jaar in het transport, en het is altijd al zo geweest, en het zal wel altijd zo blijven.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Allen »

MÆRSK SKAGEN

Klik >>> Flexibiliteit
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door jacko »

Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Eivogel
Berichten: 291
Lid geworden op: 12 feb 2013 22:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Eivogel »

... een foto van een ouwe nieuwe ... in 1992 ... de Nedlloyd Asia.
Bijlagen
1992-004 kopie-resized.jpeg
1992-004 kopie-resized.jpeg (129.16 KiB) 6164 keer bekeken


Plaats reactie