Containerschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hondasevenfifty schreef:If the ship has a docking doppler, monitor this instrument carefully
Wij verkochten ooit de Ametek Straza dopplerloggen. We probeerden in die tijd hun doppler docking systeem te slijten voor aan de wal. We hebben ondermeer proeven gedaan bij ECT. Aan de wal stonden grote displays opgesteld die de naderingssnelheid van het voor- en achterschip lieten zien. Ze hadden ook een meetsysteem dat de kracht registreerde waarmee het schip tegen de wal aankwam, aardig voor claims. Men vond het leuk maar verder was er geen interesse.
image.jpeg
image.jpeg (26.02 KiB) 4803 keer bekeken
Nu bestaan er doppler docking systemen voor aan boord. Dit is de display van de SAM 4683.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zeker 4 X 4000 PK = 16.000 PK als ik dat schat :roll: ) en zeer goed mogelijk meer,
Dat " en zeer goed mogelijk MEER".was dus niet per ongeluk Theo!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Oscar Aardse »

http://www.marin.nl/web/News/News-items ... -ports.htm

Bovenstaande link geeft weer wat meer informatie over "vesselparticulars" van containerschepen en over de invloed van wind bij het manoeuvreren met containerschepen.
In het artikel staat o.a. een tabel welke laat zien dat de Maersk Triple-E schepen geen stern-thruster hebben, maar in plaats daarvan met hun twee hoofdmotoren en twee roeren werken bij het manoeuvreren. Hoewel de uitvoering met twee motoren/schroeven haar oorsprong vindt in het slow-steaming concept heeft het ongeluk met de Emma Maersk mogelijk ook bijgedragen aan deze keuze.
Daarmee wordt het langszij komen met dwarswind natuurlijk wel een ander verhaal, dan ik me eerder voorstelde. Ik blijf me echter wel verbazen over het feit dat de techniek zoals die in de offshore-industry (ook door Maersk), kennelijk zelfs, niet ten dele in de containervaart wordt toegepast.

In het artikel vond ik ook dat Emma Maersk (399x59m, displ van 213.000t), over een 110.000pk hoofdmotor beschikt en daarboven nog 5 x 8000pk aan hulpmotoren heeft staan.......het vervoer van koel/vriescontainers zal daar niet vreemd aan zijn, maar uiteraard worden die ook aangewend voor de boeg- en hekschroeven (2 x 2200 en 2 x 2000kW. Toch ook geen geringe vermogens .

Voor de goede orde Triple E-class-schepen beschikken over 2 x 30.000 kW en 2 boegschroeven van 2500kW ieder.

Het artikel werd samengesteld door MARIN.

Groeten
OA
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Oscar Aardse »

Wat betreft de ruimte op de bak van containerschepen het volgende:

Op een Maersk site kwam ik overigens nog wat foto's tegen van een E-Class schip, waar ik op de bak 9 tensionwinches meen te ontwaren en als je heel goed kijkt zie je ook nog drie of vier mannen staan. Uiteraard heeft het schip daar ter plaatse niet meer de grootste breedte van 59m maar desondanks is er een zee van ruimte.
zie http://www.maersk.com/VesselsTour/883/900/_DSC3104.jpg

Groeten,
OA
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Chris.dus »

Leuke en informatieve discussie hier.
Niks mis mee.
Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Het woord "gedrochten" dekt volgens mij de lading wel.
Je zal er maar op moeten varen.
Dan ben je echt arm. :(
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Grote Containerschepen

Bericht door ferryvaneeuwen »

@ShipTV Re. Mc-Kinney Møller berthing! It would be very informative if the radio traffic on ch. 12 and 10 was included. Maybe next time!?
Al vrij vlot kreeg ik op Twitter het volgende antwoord:
@ShipTV: @fvaneeuwen see what we can do!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Chris.dus schreef:Wat ik mis is de beoordeling van de formaten en lijnen van dit soort schepen.
Met de onderwaterlijn van deze schepen is niks mis.
Alleen zie je daar zo weinig van. :wink:
emmamaersk.jpg
emmamaersk.jpg (60.72 KiB) 4563 keer bekeken
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Chris.dus »

:lol: :lol:
mikedelfih
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2012 15:09

Re: Grote Containerschepen

Bericht door mikedelfih »

h@llo al die lezers en schrijvers ,

ik ben vooral een lezer van de verschillende onderwerpen die heel veel info bevatten vooral voor leken zoals ik .

mijn vraag is nu ivb die grote containerschepen "en ook andere -tankers en bulk-" Wat verstookt nu zo'n schip tijdens zijn trip van europa naar aziê en terug ? want met een 150000hp onboard moet dat niet mis zijn .

mvg

dirk
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Grote Containerschepen

Bericht door Joost.R »

Cosco Pacific and China Merchants complete acquisition of Turkish container terminal

China Merchants Group has announced that together with Cosco Group it has signed a
share transfer agreement with shareholders of Kumport in Turkey.
tr.jpg
tr.jpg (104.14 KiB) 4411 keer bekeken
Under the agreements, the joint venture established by the two groups will acquire about
65.8% equity shares in Kumport for about $939 million.

Cosco Pacific, China Merchants Holdings International and CIC Capital jointly set up a joint venture
in September for the acquisition of the equity.

Cosco Pacific said the board believes that Kumport Terminal, which is the third largest container terminal in Turkey,
has good development prospects given the potential business synergy between
Kumport Terminal and the company’s existing investment in Piraeus Container Terminal in Greece.

Source: splash247.com


Plaats reactie