Rederij Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Rederij Amsterdam, ook wel in de volksmond genaamd Reclassering Mij.

Willem Oldenburg

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Kombuizers en gasten

Hier een paar foto's van de "Amsteldiep":
Amsteldiep 1943 1.jpg
Amsteldiep 1943 1.jpg (111.43 KiB) 6436 keer bekeken
Gegevens:
Name: Amsteldiep
Imo: 2243407
Call sign: PCPI
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 7229 GT
Length: 134,57 m - Beam: 17,37 m - Draft: 8,46 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1943 als Thomas A. Hendricks - 1947 Robert Fruin (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1947 Amsteldiep (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1950 Amsteldiep (NV Rederij Amsterdam) - 1961 Efdemon
Yard: Oregon Shipbuilding Corp - Portland-Oregon/USA - Yard no: 689
Engine: Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 2500 PS / Speed: 11 kn
Type: Vrachtschip (Liberty-type) met accommodatie voor 3 passagiers
Gesloopt: 16-02-1968 te Kaohsiung/Taiwan.
Amsteldiep 1943 2.jpg
Amsteldiep 1943 2.jpg (153.85 KiB) 6436 keer bekeken
Groetjes Willem
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Ik heb de Amstelbrug van de Rederij Amsterdam geschilderd.
De afmetingen van het schip waren (afgerond in meters) 131 x 17
Te water in december 1942 als Empire Courage en in 1943 door de Nederlandse regering in Londen aangekocht en onder de naam Philips Wouwerman in beheer bij de NASM (HAL).
In 1946 over genomen door de SMN en in 1947 om gedoopt in Ceram.
In 1953 is het schip over gegaan naar de Rederij Amsterdam en herdoopt in Amsteltoren.
Na zo'n 7 maanden is de naam gewijzigd in Amstelbrug.
In 1959 is het schip verkocht en in 1968 gesloopt.
Het schip was groot ruim 7.000 brt en in de machinekamer stond een Doxford - Barclay motor.
De snelheid bedroeg 12,5 kn.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Evert, ze is weer bijzonder fraai
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Hier de Empire Courage - PHILIPS WOUWERMAN in oorlogstenue. Let op de zware bewapeing: twee stukken geschut achterop. Let ook even op het ontbreken van de twee paalmasten voor de brug.

Afbeelding

Hier als CERAM - nog steeds geen paalmasten voor de brug.

Afbeelding

En ten slotte als AMSTELBRUG, nu wel met die twee paalmasten voor de brug.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door proet »

Theo,

Als ik de laatste foto bekijk en dan de foto's daarvoor heb ik een gevoel alsof het schip verlengt is.
Want het lijkt of die paalmasten ook laadbomen hebben. Evenals de voormast.

Groet Proet

Ik heb lopen zoeken maar er is weinig foto materiaal te vinden maar kan het zijn dat de brug naar achteren is verplaatst?
Want achter de brug van de Ceram is nog een ruim en daar zijn ook paalmasten te zien?
Ik gok maar maar ik denk dat er wel een spoortje loopt.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding

Afbeelding

Proet, hier nog 2 andere foto's. Op de eerste foto, toen het schip Amsteltoren heette, zijn al wel de paalmasten voor de brug aanwezig en ook nog het ruim tussen de stuurhut en de schoorsteen, lijkt mij.
Op de 2e foto, toen ze Amstelbrug heette, is er ook nog ruimte voor een ruim achter de stuurhut.
Trouwens het schip heeft maar 7 maanden Amsteltoren geheten.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door proet »

Evert mooie duidelijke foto's en inderdaad ergens in de tijd zijn de paalmasten geplaatst met als gevolg nog een extra stel laadbomen en de schoorsteen is wat hoger geworden. Waneer en waar wie weet komt dat nog boven water.

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Rederij Amsterdam, ook wel in de volksmond genaamd Reclassering Mij.
Hallo, ondanks het feit dat ik bovenstaande aanhaal, weet ik in feite niet OF dit ook ECHT zo was....ik heb er nooit gevaren. Wel kan ik bevestigend reageren op het feit dat "in mijn tijd" de verhalen die de ronde deden over de Rederij Amsterdam wel een beetje "die indruk gaven".........als je nergens meer terecht kon, DAN kon je altijd nog naar Rederij Amsterdam........

Ik heb ooit met een Sparks gevaren, ik moet zeggen een bijzonder ludiek figuur, die dus wel bij Rederij Amsterdam had gevaren, ik geloof zelfs meerdere reizen........ik herinner me een verhaal van hem dat ie met een schip van die klub met zware machine schade- ik meen krukas...misschien had die boot OOK een Doxford er in! - een hele tijd in de Aleouten had gelegen, voor ze de handel weer aan de praat hadden......maar ik dwaal af.
Ik kon goed met die Sparks opschieten en we hadden de gewoonte ontwikkeld dat ie na de lunch af en toe eventjes bij mij naar binnen schoot voor een borrel........nou moet ik direct stellen........voor ik verder ga over die sparks, dat ik toendertijd d'r zogezeid " niet direct in spuugde" :roll: maar vergeleken met die Sparks was ik een groentje.....DAT kan ik wel even vaststellen..........hij luste d'r zogezeid wel PAP van......... :mrgreen:
Z'n standaard gewoonte was om met een flitsende beweging het gordijn aan de kant te schuiven en dan "in eeeen vloeiende beweging" de meest voor de hand staande jeneverfles van het boekenplankie achter het latje weg te tillen, met de andere hand een glaassie en dat " met een bol koppie op het glaassie" VOL te hebben EN glad achter de knopen naar binnen te gieten een beetje met z'n lippen smakkende VOOOR hij zat en dan als een ietwat " mosterd na de maaltijd"...beleefdheidshalve te " stellen"....." Je hebt geen bezwaar Meester als ik mezelf een borrel van je inschenk" :lol:
Nou had ik d'r vanzelf niks op teugen, nam er zelf waarschijnlijk ook eentje, maar met de Sparks vergeleken liep ik zo'n beetje 1 op 5 of zo........ :roll: Onvoorstelbaar kon die gozer ze wegzetten :wink:

De reden dat me dit de rest van m'n leven bij is gebleven is zijn standaard uitleg........na een half flessie of zo :roll: .......( pilsjes hattie reeds lang achter zich gelaaten!!) dattie in feite " HELEMAAL niet van sterke drank hield!" :lol: ........maaar jaaaa..........toen ie bij Rederij Amsterdam voer kreeg ie een fles jenever in de week gratis en voor nop en DAT kon je niet laten schieten vondt ie.

Eeerst hattie geprobeerd om het puur te drinken.DAT was om te schudden en absoluut NIET te zuipen, toen met coke....ook niks..........later met sinaasappel schillen d'r in ( da's ook een gelazer Meester, die verrekte schillen door dat flessehalsie prutsen :lol: )......toen volgde er een periode dat ie het " amper door z'n keel kon krijgen" :lol: met de smaak van citroenschaafsel, van de citroenschil dus, er in..........maar jaa Meester..al dat gesodemieter met die schillen was ook maar niks, dus nou dronk ie "het" uiteindelijk dan van pure ellende maar puur........ :lol: Dus Meester bij Rederij Amsterdam heppik dat geleerd......en ondertussen was er een kwart flessie of zo weg!!

Met verlof was dat OOK altijd een hoop ge-eikel....aldus de sparks, hij was een groot voorstander van zoals die Aussies dat doen, je legt wat poen op de tap en die kroegbaas houdt je glaassie vol tot de poen op is, geen gelul, geen gezeur. Die gozer bij hem thuis in de dorpskroeg lag altijd te meieren van " of ie nog een borreltje wilde" :lol: ........daaar wordt je op d'n duur ook knap MOE van Meester!!! :mrgreen:

Ik hoop voor die Sparks dattie bijtijds " op de remmen is gaan staan"..........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Rederij Amsterdam

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ach, je kon destijds ook altijd op een Reus van Heusden terecht. :lol:


Plaats reactie