Pagina 2 van 9

Amstelpark

Geplaatst: 11 jun 2007 21:25
door ferryvaneeuwen
Hallo Jos en Arie,

Hartelijk dank voor de snelle service! Die zwartwit foto bracht mij weer in herinnering dat ik op de Waterweg naar zee varend met de wind in de kont zowat vergast werd daar boven in de radarmast. Je moest altijd met vrij zicht de radarmast in om de heading line switch correct in te stellen. Voor de afbouwkade liggend was dat niet te doen. Het was een microswitch die je een paar graden heen en weer kon bewegen. Het handigst was om dat varend op de Nieuwe Waterweg te doen. Op zee was het al bij een beetje slecht weer bijna niet te doen om die lange mast in te klauteren. Je kent dat wel, op het zeetje omhoog, telkens een paar meter en dan weer een tijdje hangen.

De bedoeling wat dat de heading line op het scherm uiteraard recht vooruit wees en het betrof dus een belangrijke instelling. Je keek dan eerst op de radardisplay in het stuurhuis wat de fout van de heading line was en dan moest je min of meer op gevoel de microswitch in de scanner bijstellen. Ik was er toen al gauw klaar mee gezien die rookellende, maar beneden bleek dat'ie in één keer goed stond. Sommige radars hadden een stukje gradenboog bij de microswitch staan. Wel zo makkelijk. Was het niet goed dan moest je weer naar boven. Het betrof dacht ik een Raytheon radarinstallatie.

Als dit schip een normale midscheeps gehad had, zoals dat eigenlijk hoort, dan had ik daar boven niet staan te vergassen uiteraard.


Ferry

Geplaatst: 11 jun 2007 21:53
door Roy
Hallo Jos,

Ik denk dat de "Amstelpark" met de Nedlloyd schoorsteen en containers aan dek toen voor de OGEM naar de P.G. voer. De OGEM was een bouwbedrijf die daar een grote klus had. Vraag me niet meer waar precies, maar het was de P.G. Hier heeft de Nedlloyd de nodige bulkcarriers voor ingezet.
Als ik het me wel herinner is de OGEM ook aan dit project naar La Klota gegaan....................
De Nedlloyd schijnt hier wel aardig de kost mee verdiend te hebben. We hebben het nu over midden jaren 70.

De "Amstelpark" kan ik me nog goed herinneren toen ze voor de afbouwkade bij Verolme-IJselmonde lag. Ik was toen net bij Boele begonnen.
Ach ja, wat was het leven toen nog overzichtelijk....................

m.v.g. Roy

Geplaatst: 11 jun 2007 23:05
door Jos Komen (R.I.P)
Hallo Roy,
Tja, ze wisten niet hoe snel ze al die HBT schepen moesten lozen, maar sommige zijn toch nog goed terecht gekomen. :wink:
All the best
Jos

Ogem

Geplaatst: 06 aug 2007 20:31
door Gert-jan
Hay Roy.

Hier het eerste deel van het Ogem verhaal.

De Voorne en de Putten zijn in 1977 voorzien van tussendekken.

Afbeelding

Groet, Gert-jan.

Ogem

Geplaatst: 06 aug 2007 20:35
door Gert-jan
Afbeelding

Ogem

Geplaatst: 06 aug 2007 20:42
door Gert-jan
Dit is dus het 2de deel, Roy. Hoe het eindigde weet ik niet precies. Was toen al weg bij de Nedlloyd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Gert-jan.

Geplaatst: 06 aug 2007 20:48
door Roy
Hallo Gert-jan,

Prachtig hoor !.
Je haald zo een mooi stukkie business history boven water !.
Ik zie uit naar het vervolg.

m.v.g. Roy

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 25 jan 2009 14:40
door johan.H
hier een foto van Marc Piché van de Amstelhoek

Afbeelding

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 05 apr 2011 19:02
door Willem Oldenburg
Hoi kombuizers en gasten

Hier onder een paar foto's uit de verzameling van Glijn de Jong:
Amstelmeer.jpg
Amstelmeer.jpg (293.52 KiB) 6964 keer bekeken
Boven: het vrachtschip "Amstelmeer"
Gegevens:
Name: Amstelmeer
Imo: 5015385
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 8377 GT
Length: 146 m / Beam: 18,8 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1956 als Amstelmeer - 1969 Elpida
Yard: Vuijk - Capelle/NLD - Yard no: 735
Gesloopt in 1982 te Calcutta/India.
Amstelveen.jpg
Amstelveen.jpg (231.24 KiB) 6964 keer bekeken
Boven: de bulker "Amstelveen"
Gegevens:
Name: Amstelveen
Imo: 5414737
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 12256
Length: 163,1 m / Beam: 21,3 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1963 als Amstelveen - 1982 Saudi Taj - 1984 Dutchman - 1986 Eastern Glory
Yard: Verolme - Alblasserdam/NLD - Yard no: 670
Gesloopt in 1987 te Wenzhou/China.

Groetjes Willem

Re: Rederij Amsterdam

Geplaatst: 05 apr 2011 20:25
door jdbvos
Hier de link naar een filmpje dat ik maakte op de Amstelburcht in het OGEM-project
http://www.youtube.com/watch?v=lfUPIACaWpA