Amstelpark
Geplaatst: 11 jun 2007 21:25
Hallo Jos en Arie,
Hartelijk dank voor de snelle service! Die zwartwit foto bracht mij weer in herinnering dat ik op de Waterweg naar zee varend met de wind in de kont zowat vergast werd daar boven in de radarmast. Je moest altijd met vrij zicht de radarmast in om de heading line switch correct in te stellen. Voor de afbouwkade liggend was dat niet te doen. Het was een microswitch die je een paar graden heen en weer kon bewegen. Het handigst was om dat varend op de Nieuwe Waterweg te doen. Op zee was het al bij een beetje slecht weer bijna niet te doen om die lange mast in te klauteren. Je kent dat wel, op het zeetje omhoog, telkens een paar meter en dan weer een tijdje hangen.
De bedoeling wat dat de heading line op het scherm uiteraard recht vooruit wees en het betrof dus een belangrijke instelling. Je keek dan eerst op de radardisplay in het stuurhuis wat de fout van de heading line was en dan moest je min of meer op gevoel de microswitch in de scanner bijstellen. Ik was er toen al gauw klaar mee gezien die rookellende, maar beneden bleek dat'ie in één keer goed stond. Sommige radars hadden een stukje gradenboog bij de microswitch staan. Wel zo makkelijk. Was het niet goed dan moest je weer naar boven. Het betrof dacht ik een Raytheon radarinstallatie.
Als dit schip een normale midscheeps gehad had, zoals dat eigenlijk hoort, dan had ik daar boven niet staan te vergassen uiteraard.
Ferry
Hartelijk dank voor de snelle service! Die zwartwit foto bracht mij weer in herinnering dat ik op de Waterweg naar zee varend met de wind in de kont zowat vergast werd daar boven in de radarmast. Je moest altijd met vrij zicht de radarmast in om de heading line switch correct in te stellen. Voor de afbouwkade liggend was dat niet te doen. Het was een microswitch die je een paar graden heen en weer kon bewegen. Het handigst was om dat varend op de Nieuwe Waterweg te doen. Op zee was het al bij een beetje slecht weer bijna niet te doen om die lange mast in te klauteren. Je kent dat wel, op het zeetje omhoog, telkens een paar meter en dan weer een tijdje hangen.
De bedoeling wat dat de heading line op het scherm uiteraard recht vooruit wees en het betrof dus een belangrijke instelling. Je keek dan eerst op de radardisplay in het stuurhuis wat de fout van de heading line was en dan moest je min of meer op gevoel de microswitch in de scanner bijstellen. Ik was er toen al gauw klaar mee gezien die rookellende, maar beneden bleek dat'ie in één keer goed stond. Sommige radars hadden een stukje gradenboog bij de microswitch staan. Wel zo makkelijk. Was het niet goed dan moest je weer naar boven. Het betrof dacht ik een Raytheon radarinstallatie.
Als dit schip een normale midscheeps gehad had, zoals dat eigenlijk hoort, dan had ik daar boven niet staan te vergassen uiteraard.
Ferry