Maatschappijvlaggen en Schoorstenen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joke

Bericht door Joke »

Hallo Bert (en anderen) had inderdaad DE vlag gemist maar er verder eigenlijk niet over nagedacht. Wel mooi te lezen dat het zoveel reacties teweeg brengt. :wink:

Maar, zo zie je maar weer... laat die "gekke" Grunningers (zoals wij de "collega's" noemen) maar schuiven. :wink:

ronny

Bericht door ronny »

Hoi.

Om eerlijk te zijn heb ik nog niet eens naar de spliethoff vlag gekeken en/of gezocht.
Vind ook niet dat hij bij dat rijtje wat hier boven staat thuis hoort,voor de mensen die het niet weten spliethoff is opgericht in 1921 als ik het goed heb.
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Heb die vlaggen vroeger natuurlijk ook verzameld heb twee posters eind "50 jaren toen Wagenborg twee grote vaartschepen bezat , zaten de heren nog te slapen geen Wagenborg pijp / vlag te bekennen !

Gr Bert.Romeling.
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Bert.

Voor spliet geld het zelfde met de dijksgracht en nog twee waren ook grote handelsvaart schepen maar voeren hier in europa.
En daar zit eigenlijks een beetje het verschil,dat bedoel ik dus.
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Heb schijnbaar vroeger die frustratie's niet goed verwerkt , komt bij het zien van al die vlaggen weer boven :wink:

Hoe heb jij dat nu verwerkt Akwanaut het verdwijnen van een hele vloot ? Hoewel jij hebt de vlaggen natuurlijk nog.

Gr Bert.Romeling.
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Bert in 1975 ben ik gestopt met varen, een van de belangrijkste redenen was de grote fusie per 1 januari 1975 van diverse grote Nederlandse Scheepvaartmaatschappijen in de NSU.
Ik had een goede tijd gehad bij de RIL en de vooruitzichten in de nieuwe fusie waren niet iets om vrolijk van te worden. Ineenschuiven van ranglijsten was er een van.

Ik heb daarna mijn loopbaan voortgezet in de procesindustrie in Moerdijk en 20 jaar geleden ben ik gaan werken voor dezelfde club in Pernis op de chemiebulkverladingen.

Ik kom nog dagelijks aan boord van schepen in de hoedanigheid van loadingmaster en ben betrokken bij de complete fysieke verlading van Chemieverladingen op deze terminal.

Kortom, ik kom nog volledig aan mijn trekken wat betreft het zien van bootjes, ook kan ik goed leven met mijn vaarverleden.

Wat mij betreft "shake hands" over mijn opmerking.

Groet Frank
Groet Frank
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Misschien een beetje mostert na de maaltijd, maar toch.........

Dat Wagenborg & Spliethoff niet op de vlaggen posters stonden had naar mijn informatie een geheel andere reden.
Ze waren simpelweg niet aangesloten bij de Kon. Ned. Reders Vereniging, zoals dat toen heette. Ik meen me te herinnneren dat het ook boven aan de uitklapbare posters stond; Aangesloten bij de K.N.R.V.

Wat de oprichtingsdatum van Spiethoff betreft, daar heb ik me al vaker het hoofd overgebroken.
Immers; voor de oorlog had je een rederij t.w. Stoomvaart Mij Millingen uit R'dam. De namen van hun schepen eindigden op "Plein".
In de oorlog was deze club behoorlijk "fout".
Ene Spliethoff zat daar ook in de directie. Of dat dezelfde is die na de oorlog met de bekende "gracht" coasters ging varen weet ik even niet.
Als dit gegeven wel klopt, is het huidige Spliethoff na de oorlog opgericht.
Hopende hiermee een nuttige bijdrage geleverd te hebben.

m.v.g. Roy
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Roy,zal je even de juiste info geven omtrend spliethoff's oprichting.

his site gives you an overall impression of the Spliethoff Group of companies, the fleet and its activities.

Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V. was established in 1921 by Johan Frederik Spliethoff who, for many years, successfully worked as a shipbroker specialising in forest products from the Baltic to Western Europe.

In 1946 his son, the late Herman Spliethoff, took delivery of the company's first new vessel, the MV Keizersgracht. The ship was named after the beautiful Amsterdam canal where Mr Spliethoff had his offices.

Ever since then the vessels have borne the names of canals ('Grachts') and this has become the trademark of the company.

Today, still an independent company, Spliethoff manages a fleet of 55 multipurpose tweendeck vessels ranging in size from 8.000 to 20.000 tonnes.

This tonnage features: The high quality Dutch flag, highest Ice Class, large box holds and hatches, crane capacities up to 240 tonnes and on the latest series of 10 sister vessels 5 side loading facilities with a service speed of 19 knots.

The company's policy of building a large number of sister vessels in series has resulted in the availability of many vessels of the same size. This creates utmost flexibility whilst also providing reliable and punctual service to customers with whom a long term partnership is the ultimate ambition.

The core activities of the Spliethoff Group are: Worldwide transportation of forest products and the movement of large projects, especially for the oil-, gas- and telecom industry. Next to this, worldwide parcel services have become a speciality.

For heavy duties Spliethoff can call upon the assistance of BigLift Shipping , formerly known as Mammoet Shipping. Their fleet of 13 purpose built heavy lift vessels provide lifting capacities upto 1100 tonnes and ro-ro capabilities for loads up to 2500 tonnes. They are the leading operators in the world wide heavy lift market. BigLift is now a fully integrated partner within the Spliethoff Group.

During the summer of 2002 Spliethoff acquired a majority share in Transfennica OY of Helsinki, Finland's leading provider of logistic services for the forest industry.
Since September 2003 Shortsea specialist Wijnne en Barends of Delfzijl is the latest member of the Spliethoff Group.

You can find out all about the fleet, the services and the contact persons which you require for your particular business by surfing through this easily navigable site.

We hope the Spliethoff organisation can be of service to you and thank you for visiting this site.

Kijk spliethoff is ook een bevrachtings kantoor ook de huideige schepen zijn eigenlijks gewoon in charter voor div bevrachtings departments bij spliethoff ze zijn dus geen eigenaar van de schepen nooit geweest.
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Al goed Frans zijn we ook nog een keer collega's , ging ook in de "70 jaren aan de wal om als operator bij de AKZO te gaan werken . Sinds kort met de VUT.

Roy je hebt het niet helemaal juist, op mijn poster uit 1958 staat Spliethof wel (maakt het dubbel pijnlijk voor me ) maar daar wordt bijvermeld dat ze geen lid zijn van de "Royal Netherlands Shipowners Association" aangegeven met een ster.

Van de 60 rederijen die er op staan waren Esso en Spliethof geen lid .
Afbeelding

Zie ster bij Spliethof vlag.

Gr Bert.Romeling.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Ronny en Bert.

Ronny bedankt voor voor je uitgebreidde antwoord, dit verschaft tenminste inzicht.
Ik blijf wel met de onsimphatieke vraag zitten wie nu die Spliethoff was die in de directie van Stoomvaart Mij Millingen zat. Van de naam Jansen hebben we er vele maar de naam Spliethoff en in the shipping zitten blijft voor mij toch zeer opmerkelijk.
Maar goed, dat zal wel altijd in de nevelen gehuld blijven.

Bert, bedankt voor je aanvullingen en correcties. Helaas moet ik het op de tast doen, daar ik niet over m'n oude archief beschik.
To bad for me.

m.v.g. Roy


Plaats reactie