De"Oude Glorie"
Re: De"Oude Glorie"
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: De"Oude Glorie"
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: De"Oude Glorie"
EAC, ik heb het genoegen gesmaakt daar een paar jaar te mogen varen.
Totdat Denemarken bij de EEG kwam en ik daar ook de volledige belasting moest gaan betalen inplaats van slechts 15 procent.
De EAC-schepen hebben zich altijd weten te onderscheiden van ander pakjesboten.
Het weglaten van de schoorsteen op hun schepen hebben ze lang volgehouden.
Meer over deze fantastische rederij staat uiteraard al op Kombuispraat.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 5&start=64
Totdat Denemarken bij de EEG kwam en ik daar ook de volledige belasting moest gaan betalen inplaats van slechts 15 procent.
De EAC-schepen hebben zich altijd weten te onderscheiden van ander pakjesboten.
Het weglaten van de schoorsteen op hun schepen hebben ze lang volgehouden.
Meer over deze fantastische rederij staat uiteraard al op Kombuispraat.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 5&start=64
Re: De"Oude Glorie"
Op photoship.co.uk kwam ik dit schilderij van de Pretoria tegen, de naam van de schilder werd helaas niet vermeld.
Zo te zien is het andere schip de bovengenoemde Java.
Twee AEC-schepen die elkaar in volle zee tegenkwamen begroetten elkaar altijd met de vlag, helaas heeft de schilder deze vlaggen vergeten, maar een kniesoor die daarop let.
Zo te zien is het andere schip de bovengenoemde Java.
Twee AEC-schepen die elkaar in volle zee tegenkwamen begroetten elkaar altijd met de vlag, helaas heeft de schilder deze vlaggen vergeten, maar een kniesoor die daarop let.
Re: De"Oude Glorie"
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: De"Oude Glorie"
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
ss Laurens Pit K.P.M.
ss LAURENS PIT bjr. 1902 naamsein: TGBP
Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam (bnr. 48)
Brt: 236, nrt: 121, dwt: 250. Later: Brt 265, nrt 154, dwt 250. lxbxh: 37,79 x 6,70 x 2,89
Vrachtschip, Compound stoommachine, 2 cyl., 250 ipk, 8 mijl
Machinebouwer: N.V., Werkspoor, Amsterdam.
Historie:
Tewaterlating 05.01.1902 (Stegro) / 05.11.1902 (A.J.J. Mulder); overdracht maart 1902
vertrek naar Indie 10.03.1902; in dienst stelling april 1902.
LAURENS PIT, N.V., Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
01.1913-04.1937 RESIDENT BODEMEYER, Madoera Stoomtram Maatschappij, Kamal, Madoera.
04.1937 Teruggekocht door K.P.M., daar de Stoomtram Mij het schip aan een concurrerende Chinees wilde verkopen.
De K.P.M. verkocht het schip door aan Josef Tan te Bandjermasin voor sleepwerk op de Negararivier. Niet herdoopt.
1940 Gesloopt en als breakwater bij Muntok (Banka) tot zinken gebracht.
Met dank aan A.J.J. Mulder (Koninklijke Paketvaart - Maatschappij; Wel en Wee van een Indische Rederij) en Stegro.
Anne
Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam (bnr. 48)
Brt: 236, nrt: 121, dwt: 250. Later: Brt 265, nrt 154, dwt 250. lxbxh: 37,79 x 6,70 x 2,89
Vrachtschip, Compound stoommachine, 2 cyl., 250 ipk, 8 mijl
Machinebouwer: N.V., Werkspoor, Amsterdam.
Historie:
Tewaterlating 05.01.1902 (Stegro) / 05.11.1902 (A.J.J. Mulder); overdracht maart 1902
vertrek naar Indie 10.03.1902; in dienst stelling april 1902.
LAURENS PIT, N.V., Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
01.1913-04.1937 RESIDENT BODEMEYER, Madoera Stoomtram Maatschappij, Kamal, Madoera.
04.1937 Teruggekocht door K.P.M., daar de Stoomtram Mij het schip aan een concurrerende Chinees wilde verkopen.
De K.P.M. verkocht het schip door aan Josef Tan te Bandjermasin voor sleepwerk op de Negararivier. Niet herdoopt.
1940 Gesloopt en als breakwater bij Muntok (Banka) tot zinken gebracht.
Met dank aan A.J.J. Mulder (Koninklijke Paketvaart - Maatschappij; Wel en Wee van een Indische Rederij) en Stegro.
Anne
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: De"Oude Glorie"
In vervolg op het bericht van Douwe en Anne nog een keer de Laurens Pit.
Door wie de foto van het stoomschip genomen is weet ik niet. Ik heb ooit eens een hele serie foto's van iemand gekregen die uit een fotoalbum gescand waren (te zien aan de verkleuring van de foto hoekjes).
Laurens Pit, KPM, 1902
groeten
Evert Sikkema
Door wie de foto van het stoomschip genomen is weet ik niet. Ik heb ooit eens een hele serie foto's van iemand gekregen die uit een fotoalbum gescand waren (te zien aan de verkleuring van de foto hoekjes).
Laurens Pit, KPM, 1902
groeten
Evert Sikkema
Re: De"Oude Glorie"
Mannen bedankt voor de info over de Laurens Pit.
Tomori 1944 -- wat ligt er voorop en staat er achterop
Tomori 1944 -- wat ligt er voorop en staat er achterop
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.