Tallships

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door renirie »

Fantastische actiefoto.
Lijkt mij niet eenvoudig om in zulk weer koers te houden op deze schepen.

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallships

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Lijkt mij niet eenvoudig om in zulk weer koers te houden op deze schepen.
Deze actie foto- alhoewel heel mooi- werd door de competente Windjammer schippers gezien als " een lekker zeil weertje".Er zijn wel foto's waar " het water groen aan dek staat" en de roergangers met een flink stuk touw staat "aangeslagen" en reddingslijnen " left-right & center".Terwijl ik slechts papieren boekenwijsheid heb van windjammers- maar dus wel redelijk veel echte ervaring op zeilboten-viel dat koers houden van die schepen best wel mee...uiteraard gezien door de toenmalige zeemansbril ( alles was toen so wie so op het handje en 2 man aan stuurwielen was TOEN niks bijzonders,een beetje windjammer was so wie so uitgerust met dubbele stuurwielen en stuurmachines met automaten en giro compassen lagen toen nog te wachten achter de horizon!)
Een goede zeilboot/schipper- of het nou een ouwe BM's is of een windjammer- houd zijn schip " gebalanceerd" door het juist stellen van de zeilen onder vrijwel alle wind condities, zodat het koers houden een kwestie is geworden van " een beetje bij sturen" zogezeid. Vandaar dat AL die windjammers maar relatief kleine roeren hadden, met name de zgn. " vracht jammers" waren flink VOL in de kont met daarachter een relatief klein en vertikaal roer.( Vandaar het gezegde : " Je kunt de wind niet kiezen, maar WEL de zeilen bij-stellen!")
Continue VEEL roer " moeten geven" op een zeilschip om de handel op koers te houden is " zwaar foute bullen" en " schreeuwt" om het bijstellen van de zeilen, het zij in grootte, stand en/of mast positie. Uiteraard vraagt een dwars getuigde windjammer in dat opzicht een mooi beetje meer ervaring dan een ouwe BM'r op het Sneeker meer, maar de principes blijven gelijk.
De beroemde Duitse " Flying P Liners" waren EN goed gebouwd EN hadden zeer beknijsde schippers en bemanningen, zij voeren " roundtrips" van Duitsland rondom Kaap Hoorn naar Chili/Valparaiso alsof het een treindienst was... ik moet de speciefieke getallen nakijken, maar ik meen van rond de 90 dagen uit en dan weer 90 dagen thuis of zo! HET belangrijkste was wel dat "ze" Kaap Hoorn rondden " met de regelmaat van de klok" ik meen binnen 10 dagen van 50 Zuid Atlantic naar 50 Zuid Pacific, terwijl " minder kompetente schippers ( en DIE waren er bij de bosjes!!) daar soms dagen/weken/maanden lagen te steken en te stompen, om nou maar niet te spreken over met man en muis vergaan/de hele handel van dek geblazen en/of strandingen- veelal omdat ze hun navigatie niet op orde hadden en het absoluut niet ongewoon was dat "ze" werden terug gezet ( veelal omdat ze NIET precies wisten waar ze zaten en de rampzalige gevolgen daarvan maar AL te bekend zijn bij Kaap Hoorn!) dus werden terug gezet en rond gingen via Kaap de Goede Hoop en Kaap Leeuwin!!
In de tijd van de beroemde " Grain races" vanuit de Grote bocht in Australie (dat was dus LANG voordat ene Jossie Komen met een bulkfietsje daar steigers ging rammen! :lol: ) toen jakkerden kompetente schippers met die grote windjammers terug naar Europa met gemiddelde snelheden waar heden ten dage een hele boel vrachtschepen de handen meeeer dan vol aan zouden hebben!!
Op een veeel kleinere schaal - maar zeker net zo moeilijk!!!-zou hetzelfde gezegd kunnen worden van o.a.de Nederlandse zeilende vracht schippers met skutsjes en tjalken en aken op meren en rivieren. Ik heb de laatste zeilende turfschippers nog zeilende stroomopwaarts zien komen op de Ijssel met een mooi bekkie stroom tegen en ondiepten en bochten, minimale bemanning en " veeel roer geven REMT het schip!" :roll:
b.v. "als" je bij Olst niet de Oostelijke wal hield dan liep je midden in de rivier toch mooi omhoog!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Tallships

Bericht door Knisten »

Wow Harry,

Bedankt voor jouw uitgebreide uiteenzetting. Wat je schrijft werd mij zo'n veertig jaar geleden al eens bevestigd door mijn toenmalige kapitein, een echte "Cap Hornier" en één van de beste skippers waar ik ooit mee gevaren heb. De verhalen waren legio, maar altijd voorzien van iets waar je wat van kon leren, mits je je ogen en oren maar open hield. En op die lange oversteken hadden we toch tijd genoeg en m'n Duitse taalbeheersing ging zienderogen vooruit ! We voeren toen wel op een "motor-schip" maar een heleboel bleef ongewijzigd van kracht. Vandaar: "Chapeau, mein alte Kapitän".

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallships

Bericht door Harry G. Hogeboom »

uitgebreide uiteenzetting
Nou dit was maar een stukkie uit de losse pols " vlak voor pikheet" Dirk. Bij het " zeilende balanceren" van een windjammer komt heus het e.e.a. en vooral veel vakmanschap kijken vanzelf. Maaaar het blijft een typische zaak van " het in de vingers hebben" en DAT komt niemand natuurlijk zomaar "aanwaaien". Net als met vele zaken in het leven......sommigen leren het NOOIT en anderen draaien er de hand niet voor om. Persoonlijk heb ik de grootste " zeemanschap" bewondering voor die Flying P liner schippers ( om andere kompetente schippers niet te naa te doen!) Zij lieten aantoonbare journalen na die er niet om liegen en herhaalden hun reis gemiddelden " met de regelmaat van de klok" en ook vooral bij " weer of geen weer". Hierbij vergeten we dus eventjes niet de bemanningen die de zeilen bijstelden en/of in namen. Vooral dat laatste bij koud en zwaar weer was een levensgevaarlijke zaak daar hoog op die stalen ra's. Misgrijpen betekende DOOD vallen!
Alan Villiers was een Aussie met veel ervaring op dit gebied, veel studie over heeft gedaan, zelf een windjammer had,en o.a.met de beroemde Arabische Dhow schippers heeft gevaren in de Indische Oceaan ( Sons of Sinbad!! aaaanrader!) en er ook de nodige boeken over schreef. HEEEEEL mooi fotoboek van hem is " Windschepen".....In zijn boek " The war with Cape Horn" ( een buitengewone aanrader indien interesse en gegarandeerd geen miskoop!!) spreekt hij in Hoofdstuk 12 over " The thorough Germans" en op blz. 217 zegt hij:
Quote:
The spectacle of one of the big Germans storming with the afternoon wind into Valparaiso was unforgettable, maginificent and moving, and was meant to be. In she'd come the great bark Potosi or the ship Preusen-or the graceful Pitlochry, the sleek Pinas, the strong Peking- under every stitch of sail, swinging with a swishing of the sea along her sides...........
............No one was in sight except the master and the helmsman on the midships deck before the charthouse where the big double wheels stood. There was no shout of orders; no whistle blew. Was she really going to cast herself ashore; picking the way among the anchored shipping by herself?
At the last moment , around she would come..............down came the great anchor with noisy rattle of chain...........seventy days or less from Hamburg! and past the Horn as if it were not there-----well almost....
end quote.
Ik zie net- tot mijn verbazing moet ik zeggen :roll: dat ik dit boek zowel in het Engels alsmede ook in het Nederlands heb- vertaald door Barend ter Brake, zal Theodorus eens vragen of toe toen zat te pitten! :roll:
Een van de laatste Nederlandse zeilende windjammers was de " Europa", waar ook een mooi boek van bestaat geschreven door een toenmalige leerling stuurman die " mee mocht varen om het vak te leren tegen betaling" :lol:
Hoop dat het goed gaat met je drinking arm!! :roll: :lol:

PS,je: Ik zei hierboven " 10 Zuid Atlantic naar 10 Zuid Pacific in 10 dagen" maar dat is ongetwijfeld fout en moet zijn : 50 South Atlantic naar 50 South Pacific in 10 dagen" Ik kan het nu even niet vinden in de boeken, maar ik ben vrij zeker van de 10 de dagen.
PS2:
Potosi 1913-1914. 5 mast bark gebouwd in 1895.
Uitreis : Hamburg Valparaiso. 75 dagen!..50Zuid naar 50 Zuid 10 dagen.
Thuisreis : Iquigue ( verder Noord in Chili!) naar Hamburg: 84 dagen. Kapt. Robert Miethe. ( hij was een crack windjammer schipper!)
Voor zover mij bekend zijn er 2 records voor ronding van Kaap Hoorn - 50 Zuid naar 50 Zuid- met een windjammer van Oost naar West:

Langste was de Susanna in 1905 van 94 dagen!!!!
Korstste was de Priwall in 1938 5 dagen en 14 uur. schipper was Adolph Hauth.

Ik zie net dat de beroemde Kapitein de Cloux de bark Pama ( ex USA Arrow) van Zuid-Australie naar Falmouth zeilde in 83 dagen!!
Kapitein Faaron voer 40 jaar als Kapitein op windjammers, ging 36 X om Kaap Hoorn en voer 900.000 mijl zeilende!!
Wat zei ik : " Beetje ervaring met zeilbootjes!!!" :roll: me hoelaaaa!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Tallships

Bericht door Erikdepooter »

Hierbij de oogst van de "dagcruise" met de "Pride of Hull" tijdens de Havendagen Rotterdam.
Voor de echte liefhebbers: de foto’s zijn sterk verkleind. Je mag het origineel bij mij opvragen.

De Eendracht
Bijlagen
BSC01466.JPG
BSC01466.JPG (233.29 KiB) 7815 keer bekeken
BSC01487.JPG
BSC01487.JPG (237.97 KiB) 7815 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Tallships

Bericht door kabo »

ships-701596_960_720.jpg
ships-701596_960_720.jpg (160.38 KiB) 6940 keer bekeken
Twee mooie zeilers onder vol zeil.
gr.Bas
cornelisvdpanne
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 mei 2013 13:06

Re: Tallships

Bericht door cornelisvdpanne »

gaaf al de mooie foto's van het Tallschip ,Cees
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Tallships

Bericht door Martinus »

De Cisne Branco (Witte Zwaan) is het zeilende opleidingsschip van de Braziliaanse marine. Het zeilende opleidingsschip, het is niet het eerste, heet traditiegetrouw altijd Cisne Branco. De Witte Zwaan is een zusterschip van de Stad Amsterdam.
Cisne Branco.jpg
Cisne Branco.jpg (133.8 KiB) 6793 keer bekeken
Cisne Branco..JPG
Cisne Branco..JPG (17.95 KiB) 6793 keer bekeken
Het lijflied van de marine heet ook Cisne Branco:
https://www.youtube.com/watch?v=CVbQf-dJ4mc

Interessant is misschien op te merken dat de band van het Braziliaanse corps mariniers ook doedelzakken gebruikt:
doedelmariniers.jpg
doedelmariniers.jpg (16.24 KiB) 6793 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door jdbvos »

..ook wel "doodeers" of "doodlers" genaamd.... (spreek uit als doediers en doedlers)
Eigenlijk komt het woord bagpipe uit het Nederlands...
Zo'n pijp in je bek, en blazen maar...op die bek-pijp...
stamt -denk ik- uit de tijd van onze landgenoot King William, je weet wel: die het conflict in NoordIerland inelkaar bokste...
:lol: :lol: :lol:
Je ziet het: geschiedenis kan te allen tijde worden gemaakt/aangepast
Oost, west...ook best
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Tallships

Bericht door Martinus »

Over de Bekpijps van de mariniersband:
it became the Pipes, Drum and Bugle Corps when 16 Great Highland bagpipes, a gift to the Corps by bagpipers of the British Armed Forces, arrived in Brazil and was given to the Corps by the crew of the USS St. Louis (CL-49), which under the name Almirante Tamandaré, was commissioned as the flagship of the Brazilian Navy.

Another relic of the past lies in its Turkish crescent, a symbol and instrument of European origin used in the old bands of the Army and Navy in the 19th century. The following year, the BMPDC (Mariniers Muziekcorps) was deployed to the United Kingdom to celebrate the Coronation of Elizabeth II and the bagpipers played for the first time, after receiving bagpipe training in the Army School of Bagpipe Music and Highland Drumming based in Edinburgh by British Army instructors.

En dan nog iets verder off topic. Sinds kort wordt ook het leger besmet met Bekpijpen, met name de Presidentiële garde. Het aardige is, vind ik tenminste, dat op de foto de zakken van de pijps ook camouflagekleding dragen.
camouflagezakken18.jpg
camouflagezakken18.jpg (59.13 KiB) 6654 keer bekeken


Plaats reactie