Tallships

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

herzogyn sisilia
Bijlagen
Herzogin_Cecilie_SLV_AllenGren.jpg
Herzogin_Cecilie_SLV_AllenGren.jpg (102.39 KiB) 6030 keer bekeken

jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

pommern
Bijlagen
Pommern_ship_image_2005.jpg
Pommern_ship_image_2005.jpg (94.31 KiB) 6030 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

de laatste van deze
Bijlagen
StateLibQld_1_168787_Viking_(ship).jpg
StateLibQld_1_168787_Viking_(ship).jpg (103.35 KiB) 6030 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

african
Bijlagen
african1873.jpg
african1873.jpg (38.52 KiB) 6027 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

arizona
Bijlagen
arizona.gif
arizona.gif (123.03 KiB) 6027 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

atlanticcollins
Bijlagen
atlanticcollins.jpg
atlanticcollins.jpg (47.14 KiB) 6026 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

baronrenfrew
Bijlagen
baronrenfrew1825.jpg
baronrenfrew1825.jpg (132.13 KiB) 6026 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Zo,dat was het voor wat betreft die zeilbootjes.Die laatste 4 waren immigrant schepen.Die 5 daarvoor waren van de beroemde captain reder Gustaf Erickson.Op zoek naar een ander topic.Haha.Denk ik maar eens op de technische toer ga.Veiligheid op zee en foute schepen en mensen .Daar is alles nog niet over gezegd.Tot zover dan maar .Groetjes Jan :) :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallships

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een paar immigrant schepen.Arme sloebers die op deze manier naar het beloofde land reisden.
Tja Jan , dat is ook maar net hoe je het bekijkt, de meeste van die arme sloebers hadden weinig te verliezen en veel te winnen............VELEN hebben hun leven op die manier drastisch verbeterd, zowel in Australie als ook in andere landen. En terwijl ik persoonlijk ( gelukkig) niet als een arme sloeber in een ouwe windjammer als " steerage passenger" ben ge-emigreerd, heb ik me wel behoorlijk verdiept in de ervaringen van velen hier in Canada die dus wel op die manier hier naar toe kwamen, lang niet allemaal "rozegeur en maneschijn" voor iedereen, maar wat betreft de grote lijnen dus zeerzeker wel!

Ik vindt het persoonlijk wel facinerend dat de bewoners van de Adelaide, vlak in de buurt waar in de vorige eeuw onze Kombuisbaas JossieUno het sloop process van een ouwe steiger in beweging zette om zich vervolgens " feet first" te werpen in het woelige Australische leven van:

" endless parties, dances, girlfriends, and........what have you"...dat die mensen NU geld bij elkaar schrappen om de restanten van het schip " City of Adelaide"...waar velen van hun voorouders mee naar Australie kwamen, om dat wrak terug te halen naar hun stad als een monument!

They came on dreams, The immigrants.

Dat was toen zo, dat was het in mijn geval en dat is veelal nog zo!

Ik kan dat allemaal wel zien, zie hieronder:

http://en.wikipedia.org/wiki/City_of_Ad ... %281864%29

Bedankt voor je mooie plaatjes, de " Grace Harwar" was de ouwe boot van Alan Villiers, de laatste ECHTE ouwe windjammer man!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door Hannes »

Prachtige serie foto's die Jan Goedhart hier geplaatst heeft, vooral die Noorse zeilschepen.
Ik heb de Herzogin Cecilie er eens tussenuit geplukt om daar de geschiedenis eens van te beschrijven, over dat schip heb ik zo links en rechts wat gelezen.
Herzogin%20Cecilie-30.jpg
Herzogin%20Cecilie-30.jpg (112.01 KiB) 5919 keer bekeken
Herzogin Cecilie

De Herzogin Cecilie was een beroemde Duitse viermastbark en zeilend schoolschip dat dienst deed in de salpeter en graanvaart.
De naam kreeg ze van de Duitse Kroonprinses Kronprinzessin Cecilie, Herzogin zu Mecklenburg-Schwerin (1886–1954).
Kronprinzessin_Cecilie_von_Preussen_1908_2_.jpg
Kronprinzessin_Cecilie_von_Preussen_1908_2_.jpg (45.72 KiB) 5919 keer bekeken
Het schip werd in 1902 op de Rickmers Werft in Geestemünde (Bremerhaven) voor de Norddeutschen Lloyd Bremen (NDL) gebouwd om de toekomstige officieren voor de rederij op te leiden.
Bij de tewaterlating op 22 april 1902 waren de Groothertog van Mecklenburg Friedrich Franz IV, zijn oom Johann Albrecht zu Mecklenburg, Cecilie Herzogin zu Mecklenburg-Schwerin en de generaal direkteur van de NDL Dr. Heinrich Wiegand aanwezig.
De romp en de opbouw van het schip kregen volgens de traditie van de rederij (en de traditie van de opleidingsschepen in die tijd) een stralend witte kleur met een rood onderwaterschip met waterpas, waardoor de elegante lijnen van dit vootreffelijke zeilschip nog meer naar voren kwamen-dit in tegenstelling tot de zwart-wit rode Laeisz schepen of de groen-rode Rickmers schepen.
De Herzogin Cecilie was een van de snelste zeilschepen in haar tijd (1931, 20,75 kn gemeten met chronometer tussen twee vuurtorens, en 19,75 kn met patentlog), ze kon het zondermeer tegen de meeste schepen van de rederij F. Laeisz opnemen.
De reis van Portland (Oregon) naar Lizard (Engeland) -de terugreis van haar maidenvoyage- voltooide ze op 19 augustus 1903 in 106 dagen.
Echter werd ze eenmaal door de grote Preussen ingehaald, wat in die tijd het snelste zeilschip in de wereld handelsvloot was.
Herzogin%20Cecilie-13.jpg
Herzogin%20Cecilie-13.jpg (116.71 KiB) 5919 keer bekeken
De eerste reis ging op 25 juni 1902 onder kapitein Max Dietrich naar Astoria (OR) via Kaap Hoorn.
Bij Kaap Hoorn waren drie Ra-racks gebroken waarop het schip op 22 augustus voor reparatie naar Montevideo moest.
Na de reparatie kon het schip op 9 oktober de reis ongehinderd voort zetten en bereikte op 13 december na 65 dagen haar doel.
Zoals veel zeilschepen in die tijd werd het schip voornaamlijk, maar niet uitsluitend, gebruikt om salpeter van Chile naar Europa te halen, ook werd ze al vroegtijdig gebruikt voor graantransport vanuit Australie.
In 1908 kreeg kapitein Otto Walther bevel over het schip en werd in 1913 door kapitein Dietrich Ballehr afgelost.

Na het begin van de eerste wereldoorlog werd het schip na het lossen van de lading kolen in de Herradura Baai, noordelijk van Valparaiso geinterneerd en sinds november 1918 in Coquimbo tijdelijk door de Chileense marine gebruikt.
Op 1 oktober 1920 vertrok het schip met een lading salpeter vanuit de salpeterhaven Caleta Coloso bij Antofagasta en kwam na 82 dagen op 23 december in Falmouth aan waar ze na het lossen van de lading naar Oostende gestuurd werd.
Op oudejaarsdag 1920 was het schip weer in de thuishaven Bremen.
20 juni 1921 werd de Herzogin Cecilie als herstelbetaling aan Frankrijk geleverd dat haar in hetzelfde jaar voor slechts 20.000 US-$ aan de Finse reder Gustaf Erickson verkocht.
De nieuwe eigenaar was onmiddelijk in zijn nieuwe aanwinst verliefd, ze was het mooiste en snelste schip wat hij ooit had.
Omdat hij het niet als opleidingsschip gebruikte, waren er vaak passagiers aan boord waarvoor de spaarzame reder eigens een stewardes in dienst nam.
Vanaf 8 december 1921 was Karl Reuben de Cloux (1884–1949) kapitein op het schip, onder deze kapitein monsterde de Australische avonturier, fotograaf en schrijver Allan Villiers in 1927/28 aan voor een reis van Australie naar Falmouth.
Het schip was op deze reis door de Zweedse bark Beatrice uitgedaagd maar kon na 96 dagen de race winnen.
Op deze reis onstond het boek "Falmouth for Orders" wat een groot succes voor Villiers werd.
Alan_Villiers_-_nla_pic-vn3289567-v.jpg
Alan_Villiers_-_nla_pic-vn3289567-v.jpg (118.74 KiB) 5919 keer bekeken
Karl Reuben de Cloux werd in 1929 door Hugo Donatus Karlsson (29 dagen) en vanaf 17 augustus 1929 door Mathias Sven Erikson, een fanilielid van de reder vervangen.
De laatste won een race met een Engels stoomschip op de Zuid Atlantische Oceaan, dat hij met 18 kn inhaalde waarop als blijk van waardering de kapitein van het stoomschip driemaal de vlag liet zakken en de scheepshoorn liet horen, wat kapitein Erikson met hetzelfde gebaar met zijn Finse handelsvlag als dank beantwoorde.
Herzogin%20Cecilie-29.jpg
Herzogin%20Cecilie-29.jpg (61.44 KiB) 5919 keer bekeken
Na het einde van de salpetertransporten werd de Herzogin Cecilie door Gustaf Erikson met succes ingezet voor het graantransport van Australie naar Europa.
In totaal werden elf reizen van de Australische westkust naar Europa uitgevoerd.
Tijdens een reis van Australie naar Denemarken strandde ze in 1927 in de mist voor het Deense Vorupør, waar ze toch weer vrij kwam.
Tijdens de zgn. "graanregatta's" kwam de Herzogin Cecilie in totaal acht keer als winnaar uit de bus.
Vier maal voor 1921, in 1927 Port Lincoln–Queenstown in 98 dagen, 1928 Port Lincoln-Falmouth in 96 dagen, 1931 Wallaroo-Falmouth in 93 dagen en tenslotte in 1936 op de zelfde route in slechts 86 dagen (27 januari-23 april).

De Herzogin Cecilie zou na deze snelle reis niet weer naar haar thuishaven terugkeren.
Ze ging na een kleine averij met het Duitse vissersschip Rastede eerst naar Falmouth om een borgsom te betalen.
De volgende dag vertrok ze richting Ipswich, waar de 4.295 ton graan gelost moest worden, hierbij kwam de Herzogin Cecilie in dichte mist en ruwe zee in de morgen van 25 april 1936 op de klippen van Ham Stone Rock bij Salcombe, South Hams, Devon, terecht en sloeg lek.
Herzogin%20Cecilie-17.jpg
Herzogin%20Cecilie-17.jpg (111.79 KiB) 5919 keer bekeken
Na dat een deel van de reeds natte lading geborgen was werd het schip weer vlot gemaakt, in juni 1936 in de Starhole baai aan de westkust van de Salcombe monding gesleept en daar op het strand gezet en niet, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, naar de haven van Salcombe om de lading geheel te lossen omdat men schade voor de gezondheid en het milieu door het rottende graan bevreesde.
De laatste maatregel had het schip eventueel kunnen redden.
Herzogin%20Cecilie-39.jpg
Herzogin%20Cecilie-39.jpg (133.91 KiB) 5919 keer bekeken
In de volgende tijd werd het rottende graan in de baai gespoeld en voor een groot deel door de meeuwen opgevreten.
Desondanks hebben de "onwel riekende gassen" van het rottende graan nog lange tijd de lucht in de omgeving verpest.
In juli was de kiel van de Herzogin Cecilie reeds gebroken en het schip werd langzaam maar zeker door de golven uit elkaar geslagen.
Resten van het wrak zijn tegenwoordig nog aanwezig en een geliefd doel voor duikers.

Schiffsdaten:

Konstruktion: Stahl-Rumpf als Dreiinselschiff, kurze Back, lange Poop bis Achterkante Mittschiffsbrücke
Rigg: Viermastbark-Standardrigg: doppelte Mars- und Bramrahen, Royals; Untermasten/Mars-/Bramstenge; Besanmast mit Stenge und 2 Gaffeln
Mastfolge: Fock-, Groß-, Kreuz-, Besanmast
Anzahl der Decks: zwei durchgehende Stahldecks, partielles Deck (Stahl/Holz) als Brückendeck, Poop und Back

Stapellauf: 22. April 1902
Jungfernfahrt: 25. Juni 1902 nach Astoria, Oregon
Unterscheidungssignal: Q H L K; 21. November 1921: T P M K, 1. Januar 1934: O H A U
Bauwerft: Rickmers Schiffbau AG in Geestemünde
Reederei: Norddeutscher Lloyd, Bremen
weitere Reedereien: 1918 chilenische Marine; 1921 Gustav Erikson
weitere Namen: keine
Heimathafen: Bremen; Valparaíso (Chile); Mariehamn (Ålandinseln, Finnland)
Galionsfigur: ja; Figur der Namenspatronin, Kronprinzessin Herzogin Cecilie von Preußen

Länge über alles (Lüa): 116,0 m
Länge Galion-Heck (Rumpflänge): 104 m
Länge an Deck (LaD): 102,7 m
Länge in der KWL (LWL): 96 m
Länge zwischen den Loten (LzL, LPp): 94,2 m
Breite: 14,10 m
Raumtiefe: 8,5 m
Seitenhöhe: 9,1 m
Tiefgang: 7,40 m
Vermessung: 3.242 BRT (Bruttoregistertonnen) / 2.786 NRT (Nettoregistertonnen); 3.111 BRT / 2.584 NRT (1935)
Verdrängung: 6.500 t (Schiffsmasse 2.200 t inkl. Ladung 4.300 t)
Ladekapazität/Tragfähigkeit: 4.300 t / 4.232 tn.l. (1 tn.l. = 1,01605 t)
Segelfläche: 4.400 m² (34 Segel: 18 Rah-, 4 Vor-, 9 Stagsegel (zw. den Masten), 2 Besane, 1 Gaffeltoppsegel)
Masthöhe: 53,5 m Unterkante Kiel-Flaggenknopf, 46 m Wasserlinie-Flaggenknopf, 40 m Deck-Flaggenknopf
Klassifikation: Lloyd's / Bureau Véritas +100A

Erster Schiffsführer: Kapitän Max Dietrich
weitere Kapitäne: Otto Walther 1908, Dietrich Ballehr 1913–1921, Karl Reuben de Cloux 1921–1929, Amandus Ferdinand Grönlund 1924 (8 Monate), Hugo Donatus Karlsson 1929 (1 Monat), Mathias Sven Erikson 1929–1936
Besatzung: Kapitän, 3 Offiziere, 27 Mann Stamm, 50 Kadetten
Höchstgeschwindigkeit: 18 kn, Rekordmessung 1931: 19,75 kn unter Segeln
Bestes Etmal: 400 sm
Besonderheiten: große Poop als Unterkunft für Seekadetten, später für Passagiere


Groeten, Hans.


Plaats reactie