Medische zorg aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandikker
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 dec 2017 13:47
Locatie: Schore (Zld)

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door jandikker »

allemaal beestjes in het kruis

De dokter op de schepen van de KPM, het technisch vernuft, had een ander middel.

De flitspuit. Herhalen tot nodig was.

Groeten

Jan
Aait vedan :-D

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hij had(indien ruimte) ook in zijn blote reet over dek kunnen gaan rennen...en dan plotsklaps stoppen,kans dat ze loslaten.....na een vrije wacht rennen ben je er wel vanaf. :idea: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Jacob Bothof »

Een andere oplossing was kaalscheren :) en boven een emmer ijswater gaan zittten, dan vielen ze er vanzelf af :-D
of kaalscheren en daarna de handel met een sopdot zware olie insmeren. :lol: Je zag ze wegrennen :mrgreen:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door K.Brouwer »

Op de KHV hadden we geen zware olie. Maar met de handel in een emmer gasolie voor een half uurtje gaan zitten deed ook wonderen...

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar met de handel in een emmer gasolie voor een half uurtje
What about die emmer met zoute haringen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door K.Brouwer »

Zonde van die haringen :shock: ... En wat dacht je van het voedingscijfer, dat vliegt omhoog met een paar van die gasten 8) .

Groeten, K.Brouwer.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: medische zorg aan boord

Bericht door Bertus. »

Chr.Vr. schreef: 02 aug 2018 18:00 poffen ging vaak moeilijk , dat degenen die de bar bestierde nog al stipt was [hofm of zieke pa ,
maar over het algemeen kwamen we wel aan ons natje
grtn.
Chris V.
Chris op de Neder Ebro '60/'61 hadden wij een hele goeie barkeeper
namelijk bootsman Ome Ko Kegler en die keek niet op tien minuten
en het fijnste was je kon ook bij hem op de pof drinken. :-D :-D :lol:

Heb horen vertellen( of het waar is weet ik niet) heeft die beste man, door een rot geintje de zak gekregen)

Mvg. Bertus.
Patru (R.I.P)

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Patru (R.I.P) »

allemaal beestjes in het kruis
Die platjes hadden vaak een luizenleven tussen al die lappen.
Jan Sanders zag het zo, met een volgeling achter de kapitein. Dat was denk ik de 1e stuurman. :-D

Passagieren.jpg
Passagieren.jpg (327.28 KiB) 3044 keer bekeken
Groet, Paul G.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door Bob R.I.P. »

Nadat ik ruim een half jaar aan de wal was geweest, trouwen en een geheimzinnige pijn binnen in (waarschijnlijk galaanvallen), eerst maar eens een kustreisje. Daarna, met een KNSM schip naar de west. Tot de Azoren ging het niet zo lekker. Zeeziek natuurlijk. Zaterdag voelde ik me weer kiplekker en verheugde me op het "kip scheuren" op zondag. Ik werd wakker met een hevige pijn ergens binnen. De stuurman wist het ook niet en de morfineprik ging mis. Of het zo zou moeten zijn, we werden achtervolgt door een schip van de USA marine. Snelheid meten, klappies tellen, economische nieuwsgierigheid dus. Met de lamp werd om hulp gevraagd en tussen de pijnaanvallen door kon ik uitleggen hoe de telefoniezender werkte. Ik hoorde op een zeker moment het woord helicopter en dacht meteen dat ze me kwamen halen. Het bleek later om een helicoptercarier te gaan waar een dokter aan boord was. Die wilden ze eerst om raad vragen. Om kort te gaan de Amerikaan kwam naast ons varen en er werd via een lijntje nieuwe morfine over gebracht. Hielp uitstekend. Ik moest meteen op dieet, geen kool of vet. Ik kwam 10 kilo magerder thuis. Wel een mooie belevenis zo'n grijze jongen naast je.
Wat was het nou. Galstenen. Pas een goeie 50 jaar later kwamen ze er achter wat de pijn veroorzaakte, toen ik weer pijn kreeg en onder het mes ging.
Mijn ervaring met de medisch zorg aan boord.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Medische zorg aan boord

Bericht door John Baar »

Hey Bob soms heeft men geluk. goed verhaal.

Over medische kennis op de schepen wil ik jullie het volgende verhaal ook niet onthouden.

Het was in de middag toen de chef kok tegen mij zei,, John doe jij vanmiddag even dat halve varken in stukken snijden en de buikspek schoon maken dat hebben we nodig.” Ik was hier mee bezig toen ik buik los wilde snijden ik de grove fout maakt om over het mes heen de buikspek op het hakblok vast te houden, en ja ik schoot door het vlees omhoog en een snee in mijn pols, het bloed ja mijn bloed gutste eruit, ik de pols met een handdoek dubbel tegen mij aangedrukt en naar de chef kok rende en hij met mij naar de Stuurman .Nu was de handdoek al geheel rood van het bloed . Ik zei tegen de stuurman,, ik heb mij slagader in de pols door gesneden.” Hij kijkt mij aan en zegt”,, zo erg is het niet , als je uit de koelkamer naar de chef bent gerent en dan naar mij met hem was je nu al bezig met glazig voor je uit te staren.”
Gelukkig lagen we in Kaapstad in de haven, waar ik meen door iemand van het plaatselijk kantoor , naar een dokter ben gebracht en het geheel werd gehecht. Het litteken is nu nog goed te zien maar er waren geen vitale delen geraakt.

Het gaat jullie goed.
Groeten John Baar


Plaats reactie