Jan{Jantje Scheffer}

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Bertus. »

Jan {Jantje} Scheffer,

Hallo Kombuizers,
Ik ben op zoek naar oud collega matroos Jan{Jantje} Scheffer, waarmee ik in
de eind jaren'50 mee gevaren heb bij de SMN.{welk schip weet ik niet meer}
Jan woonde toendertijd geloof ik in de 3e Oosterparkstraat in Amsterdam en had
verkering {of gehad} met een van de meisjes van THE FOURYO'S.Ik had van Jan op de reis nog een bruin suède gillet gekocht.{voor een beetje boordgeld} :lol:
Mocht iemand Jan kennen{als hij nog onder ons is} of heeft gekend dan zou ik dit graag vernemen.

M.v.g. Bertus.

Bert de Jong

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Bert de Jong »

Hé BS, heb een Jan Scheffer gekend. Is helaas alweer een jaar of 5 geleden overleden.
Hij woonde in Alkmaar en was getrouwd met Alida Dokter.
Wist niet dat hij gevaren (zou) hebben.

Succes verder, Bert de Jong.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Bertus. »

Hallo Bert,

Sorry voor mijn late reactie op jouw bericht, maar ik zag nu pas
die ene reactie op mijn bericht.
Het zou best de desbetreffende Jan Scheffer geweest kunnen zijn.
Maar dat de naam van zijn vrouw Alida Dokter was en dat die gezongen
heeft bij de FOURYO'S vroeger weet ik niet.
Jammer dat we het hem niet meer kunnen vragen.
Maar bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Bertus.
fg.schoofs

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door fg.schoofs »

Sorry maar ik denk dat jullie verkeerd zitten
hieronder een verhaaltje over de zanggroep
daar komen de namen niet in voor

The Fouryo's was een Amsterdamse zanggroep, die eind jaren vijftig bekendheid vergaarde met covers van de McGuire Sisters, Johnny Thunders, de Rooftop Singers en andere Amerikaanse tienergroepen.
The Four Youngsters, zoals de band eerst heette, werd opgericht door Joyce en Jan Schouten (zus en broer), Ria Lubberink en Dick van Niehoff. Nadat ze het Cabaret der Onbekenden wonnen in 1957 werd een eerste single opgenomen, een cover van Bye bye love geproduceerd door Jack Bulterman.
In 1958 verving Jetty Schouten (zus van Joyce en Jan) Ria Lubberink, en vanaf 1959 werden zij beroepsmuzikant. Het viertal trad regelmatig op in de revue van Snip en Snap. Het nummer Dans Nog Eenmaal Met Mij werd in 1961 een grote hit.
In 1964 stonden The Fouryo's in het voorprogramma van The Rolling Stones, in het Kurhaus te Scheveningen. Twee jaar later kwamen ze echter tot de slotsom dat hun close-harmony zang niet meer paste in het tijdsbeeld, en werd de groep in 1966 opgeheven.
Ria Lubberink overleed op 21 mei 1999 op 59-jarige leeftijd en op 24 maart 2000 overleed Dick van Niehoff op 62-jarige leeftijd.
Bijlagen
De_Fouryo's.png
De_Fouryo's.png (107.89 KiB) 3695 keer bekeken
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Bertus. »

fg.schoofs schreef:daar komen de namen niet in voor
Hallo fg.schoofs,

In mijn zoektocht naar Jan(tje)Scheffer, vermelde ik dat Jan mij had verteld
dat hij verkering had,of gehad heeft met een van de dames van The Fouryo's.
Dus niet dat hij bij die groep had gezeten.
Ik denk dat ik met Jan( we waren beiden matroos) op de Tabinta heb gevaren in '57/58.
Maar tot mijn spijt ben ik hem later nooit meer tegen gekomen.
Maar in iedergeval hartelijk bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Bertus.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Geep »

Reactie op, Jan( Jantje) Scheffer!

Jan( Jantje) Scheffer, deze naam komt mij wel bekend voor als een derde kok, op de Oranjestad van de KNSM. Op de reis Sept. Okt. Nov. 1956 naar de Antillen, werd het 100 jarig bestaan v/d. KNSM. Ik weet niet meer, wie er meer slingerde, hij of het schip, als werkhofmeester, heb ik na afloop van het feest bestemd voor de bemanning, naar zijn kooi gebracht.
Ruim een jaar later stapte ik over naar de SMN, stom toeval, trof ik hem samen met 2e
E. v E. en hem –Jantje – bij het aanmonsteren, voor de Oranje. In Dec. 1959 is hij achtergebleven/gedrost in Sydney, Australië.
Later heb ik hem daar nog een keer getroffen, hij zag er slecht uit, het ging hem daar niet goed. Een vorm van groet naar Holland sloeg hij af.
Verder kan ik u niets melden.
Ik heb sinds kort een Pc en internet! Vandaar de zeeeer late reactie.

Doopfeest
Dopen van een schip, en te water laten, is een spannende gebeurtenis, wil het schip van de helling aflopen, of moet het schip er afgeperst worden, 'n zet(je) van de persvijzel brengt de afloopbeweging van het schip op gang.

Voor het te water laten zijn enkele mogelijkheden, het schip opbouwen in een droogdok, het droogdok laten vollopen met water, 'n dwarshelling, langs een vaart of kanaal, waar het schip, dwars te water gaat, meestal krijgen nieuwsgierigen belangstellende op de andere oever, natte sokken.
De langs-helling, waar het schip voldoende diepte en een uitloop moet hebben, de uitloop wordt direct afgeremd door zware peuren, enkele bundels zware afgekeurde ankerkettingen.
Deze peuren slepen met de te waterloop aan weerszijden van het schip mee over de bodem, voor het afremmen zijn nu, andere technieken in gebruik.
Er is een hele ceremonie aan verbonden bij de doop.

Volgens de maritieme traditie in Nederland, is het altijd een dame die hiervoor uitgenodigd wordt, zij krijgt het verzoek, en de eer de functie op zich te nemen, van het te dopen schip.
Na alle handelingen, die zij tijdens de doop uitvoert, de naam van het schip uitspreekt, de fles Champagne tegen het schip stuk slaat, en het 'n behouden vaart toewenst, zal het nieuwe schip zijn eerste korte reis aanvaarden.

Meestal zullen de ter assistentie, klaar liggende sleepboten, hun scheepshoorns laten klinken ter verwelkoming van de nieuweling.

Aan het einde van de scheepshelling, als het schip los komt, maakt het schip een buiging naar de
dame, als dank voor haar wens en zegen.

Het rood geschilderde onderschip is een eerbiedig blijvende gedachtenis aan mensen, die in het verre verleden geofferd werden, als schepen over deze menselijke-bloedoffers te water gleden.
Een bijzondere doop heb ik meegemaakt op een Zuidzee eilandje, boven de Fiji-eilanden, er zijn zoveel van die kleine eilandjes dat ik niet meer weet welk, ik gok op Rotuma. Wat mij nog duidelijk voor de geest staat, dat er maar 1 taxi rondscharrelde, zo goedkoop, dat ik hem maar voor de hele
tijd genomen hebt.
Hoe mijn taxidrijver Shubhu, zijn auto op de weg hield, is mij nog steeds een raadsel, het stuur draaide hij constant een volle slag heen en weer, er zal wel wat versleten zijn, het was wel een avontuur.
Wegens de invloed van de U.S.A.soldaten voorheen, kon hij wat Engels praten, net zo ongelukkig als ik, wij begrepen elkaar, met wat gebaren kwamen we er uit. Ondanks dat het eiland klein was, kon ik toch van cultuur en flora genieten, Voor hem was zijn eiland, zijn enige thuis, toch heeft Shubhu mij mooie plekjes laten zien, ondieptes in de atollen, tussen het koraal, kleurige vissen, kaarsrechte palmbomen, palmbomen met z.g. luchtwortels in zout water, vol met kokosnoten, vreemd dat verse kokosmelk koel is in die hitte.

Bij een groepje huizen, stonden de bewoners allen bij 'n nieuw gebouwde vissersboot, donkerkleurige mensen, een flink bos zwart krullend haar, net als later de Afro-look, zij waren gezet, niet mollig, ook niet mager, iets er tussen in, bij deze mensen viel ik niet op, ik behoorde ook niet tot de lichtste.

'n Nieuwe catamaran, ongeveer 12 mtr. lang, deze catamaran moest ingewijd worden.
Shubhu vroeg of ik dat wilde meemaken; "Nou, en of!" De catamaran bestond uit drijvers, twee lange halve boomstammen enigszins uitgehold, dwars waren tussen die boomstammen, palmhouten planken bevestigd, de twee planken aan de voorzijde waren kruiselings ook verbonden met planken, hetzelfde aan de achterkant. Over al deze verbindingsplanken heen, een dubbele laag stevig gevlochten matten van stroken palmblad als dek. Als mast twee lange dunne stammen, een lange V op z'n kop, de top, samen gebundeld met sterk kokostouw, licht naar voren hellend, twee schoorlijnen naar de achterzijde van de boomstammen.

Het roer was iets opzij door het dek heen gestoken, goed in evenwicht, bevestigd aan het achterste verbindingskruis.
Aan de top schuin een lange ra, waaraan een van palmblad gevlochten driehoekig zeil hing, een zijde van de ra steunde, vast gezet in een vierkant uitgehakt gat, vooraan in een van de boomstammen.
Op deze wijze vormde de mast en de ra, samen een driepoot.
Het zeil leunde tegen de mast, kwam de wind van rechts, dan stond het zeil rechts van de mast, kwam de wind links binnen, werd het zeil opgetrokken, de ra als een grote hefboom, verplaatst naar de linkerzijde van de mast, weer opnieuw vastgesjord.

Deze vissersfamilies waren westers gekleed, korte broek en T-shirtjes, geen hoela, raffia-rokjes, of feestelijke traditionele klederdrachten.
Wel bloemen als versiering, veel bloemen zelfs, de hibiscus in verschillende kleuren, grote geeloranje kleurige bloemen, deze leken erg op de kelkvormige bloemen van komkommerplanten.
Ik had mijn filmcamera bij me, ik kreeg vriendelijk het verbod, niets te filmen, wel werd ik uitgenodigd als gast, ik ben met die catamaran mee op zee geweest, voor zo'n scheepsconstructie behoorlijk snel en goed vast op het water, wel zwaar werken met het zeil, waar zij de gevangen vis laten, daar ben ik niet achter gekomen.
De vrouwen aan de wal, hadden het doop en feestmaal samengesteld, ik had in deze hoek van de wereld, wel eens gehoord van de Kaavaa drank, ik heb ze daar gedronken, niets bijzonders, zoete, fijn gekauwde kokosvruchtvlees vermengd met kruiden en kokosmelk, ter ere van het feest en onze vriendschap, voor de rest geen folklore. Nuchter, dat wel, maar ik ben wel blij dat ik aan Shubhu een goede gids had. Tahooii.

Terug aan boord heb ik direct die catamaran, getekend en als model na gebouwd.
Zelf ben ik ook betrokken geweest bij een doopplechtigheid.
In het kombuis staat 'n afvalton, ja precies, de kerrieton, voor groente en ander afval, regelmatig gooi je de inhoud overboord, in de warmte doe je dat wel even sneller, soms werd hij ook wel eens geleegd door anderen, het viel mij op dat het nu wel wat vaker gebeurde, ik sloeg er eigenlijk niet zo'n acht op, leeg is leeg.
Dat was al enkele dagen aan de gang, ach je helpt elkaar in de tropen, zo is het wel.

Tot ik op 'n ochtend uit mijn kombuis werd gesleept, ik kreeg de vermaning kleren uit, zwembroek aan, onder strenge bewaking en toezicht werd ik opgesloten, in dat hok waren nog meer gelijk geklede slachtoffers.
Wij werden bars toegesproken, het was ons ten strengste verboden Neptunus aan boord te zien komen, met zijne Gade mochten wij niet spreken, en Neptunus pas antwoord geven als Hij tot ons sprak, op straffe van afgrijselijke waterige folteringen, tot overboord smijten met vreselijke gevolgen, waternimfen die ons hoogst persoonlijk alle hoeken van de Oceanen zou laten zien.
Wij krompen in elkaar, stoere zeekleuters van angst!

Met afroepen van namen sta ik wat mijn achternaam aangaat, alfabetisch meestal aan het einde van de rij, mijn straf was zeker ernstig, ik moest deze keer als eerste aantreden.
Onder het slaan van uitgerafeld poetskatoen, werd ik voor de troon gesleurd voor Zijne Em. (ajesteit) en Hare Ka(oninlijke) natte hoogheden, zwaar bewaakt door woest uitziende piraat-achtige zeeschuimers, gezien hun koninklijke ruig behaarde kuiten, kwamen zij mij toch ergens bekend voor. Ik werd veroordeeld, binnen 2 jaar te leren zwemmen, anders zou er heel wat water boven mijn hoofd hangen.Het recht om de wereldzeeën te mogen bevaren, moest ik beloven dat ik over de evenaar, richting zuidwaarts, net zo zou zijn als aan de noordkant, na mijn; "Ja, ik beloof!" gaf Zijne Waterige .Majesteit . het bevel aan zijn trawanten de opdracht, dat hierna de doopplechtigheid kon aanvangen.
Ik was nogal lang, eerder slungelig, Neptunus besliste dat ik voortaan de zeeën de mocht bevaren met mijn nieuwe naam "Geep".

De doopvont herkende ik niet, de inhoud wel, ik zag resten pap, aardappelen, groenten, soep met vermicelli, eierschalen, uien en ander keuken afval van enkele dagen oud, flink gisten en stinken!
Deze doopsmurrie werd rijkelijk gebruikt, er was genoeg, ik doorstond de hele ceremonie, de doop-stokdweil was gelukkig nieuw en schoon, dat viel weer mee. Tot slot werd mijn zwembroek aan de voorzijde iets verwijderd, en eh........, ik werd daar met een bokkepoot nog 'n keer gedoopt!
Neptunus en ik klonken op mijn doop, ik kreeg 'n flink borrelglaasje met zeewater, Neptunus zal wel wat anders gedronken hebben.
Het ergste kwam nog, ik moest onder strenge bewaking, gehoorzaam in 'n soort boksring wachten, tot alle ongelukkige dopelingen, ook hun lot hadden ondergaan, als eerste doopslachtoffer stond ik daar het langste te stinken onder de zon.
In de boksring, werden wij met ons allen tegelijk met de dekwasslang goed schoon gespoten, ik heb toen maar gelijk mijn zwembroek over de railing in zee gegooid.

Onder de douches zijn we maar verder gegaan, we glommen als spiegelruiten, de overige hufters trokken enkele dagen lang snuivend hun neus op als de nieuwe dopelingen langs kwamen.
Het was de gewoonte dat in het kombuis het eten uitgereikt werd, ik heb het zo kunnen plooien, het bord soep bestemd voor "NEPtunus" goed voorzien was van zout en peper.
Op andere schepen werd opgeklopt eiwitschuim, met marasquinrood of pistachegroen uit banketbakkerij, gebruikt als doopsmurrie.
vrgr.Geep
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door gerard tenerife »

Een pracht verhaal, Geep, ga zo even door.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Bertus. »

Hallo Geep,

Zeker een mooi verhaal, maar dit is niet de Jan die ik bedoel.
De Jan/Jantje die ik zocht/zoek voer als matroos bij de SMN in de vijftige jaren.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

Mvg. Bertus.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Geep »

Heren, Gerard en Bertus, goede morgen/middag*), beiden mijn dank, voor uw bijval!
Ik ben een nieuwe ,, senior’’ eend in de bijt.
Mijn artikeltje is naar mijn gevoel, hier niet op de juist plaats gezet. Ik ben nog niet goed op de hoogte van de regels, waar wat en hoe, moet staan?
Beschouw mijn onkunde maar als een beginnend koksmaatje, die niet weet waar een schuimspaan voor dient.
Met mijn doopverhaal wou ik mijzelf introduceren en voorstellen met mijn doopnaam Geep.
De vraag en suggestie ,,ga zo door ’’ daar krijgt u spijt van.
Ik ben te water gelaten in het Chinese jaar van het varken, wel onder het Westerse sterrenbeeld
,,Tweeling’’ Een ferme eigenwijze stijfkoppige West- fries, van Friese afkomst! Erger kan niet.
Belooft veel, voert zijn beloftes wel uit, soms binnen een dag, 14 jaar is ook mogelijk.
Doe aan veel hobby’s, kan beter aan geven wat ik niet doe ben ik zo klaar. Leest 5 verschillende boeken tegelijk, waarvan zeker 2 stand-by, op het kooiplankie.
Over OH kombuisgesprekken heb ik het maar niet!
Als ex kok tuiten mijn oren na jaren nog steeds. Verwacht van mij geen stoere zuip/knokverhalen, heb genoeg meegemaakt, tijdens mijn lagere school bij de Walletjes.
Enkele van mijn toenmalige buurt en schoolvriendjes, adres vader, onbekend.
Eigenlijk was ik een saaie zeevarende, ik zocht het mooie van de wereld, dat was er genoeg, de rest kon mij gestolen worden. Ik had altijd twee wapens mee, als het nodig was schoot ik direct raak. Mijn foto en filmtoestellen!
O, ja ik vergeet nog wat, Tweelingen kunnen uuuuuuren lang kletsen!
Hebben een hekel aan huichelen en vergeten niets!
Wat mij eega nu nog ( na al die jaren) in mij ziet ???
Vrgr.Geep

Ps, *) is ook voor de overige lezers bestemd.
G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan{Jantje Scheffer}

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Halo Geep,
welkom op Kombuispraat. :)
Mooie verhalen meteen!
KNSM- of SMN verhalen kun je het beste plaatsen op de betreffende topics.
En zo te lezen heb je ook heel wat foto's gemaakt, we zijn benieuwd! :)
Hoe je foto's plaatst staat hier beschreven.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 7&start=32
All the best
Jos


Plaats reactie