Kapitein Piet Dammer

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Liverpool
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:57

Kapitein Piet Dammer

Bericht door Liverpool »

Beste mensen, beste zee- en riviervaarders

Ik ben geheel nieuw op deze site. Wat mooi dat de site bestaat.
Ik heb een vraag over Piet Dammer, jarenlang kapitein bij de HSM. Heeft iemand met hem gevaren? Heeft u verhalen over hem of weet u iets van hem? Ik hoor ze graag. Ongeveer 35 jaar geleden werd mij verteld dat hij een schip op de kade gevaren zou hebben, rond 1970/71. Ik weet geen haven, ik weet geen schip. Weet iemand hier vanaf of klopt het hele verhaal niet? Ik heb twijfels bij het verhaal en hopelijk kan iemand in de wereld hier antwoord op geven. Hij is helaas in 1989, in Liverpool, overleden, veel te vroeg.
Het antwoord op deze vraag is belangrijk voor me.
Dank voor de moeite die u wilt nemen.

Voor nu, Liverpool

Ruud (R.I.P.)

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Liverpool,
Ik heb helaas nooit bij de HSM gevaren,moest er wel altijd langs als ik naar de VCK ging, een eindje verderop.
Het zou misschien de AMSTELSTROOM[1950] geweest kunnen zijn,die ooit gestrand was op de Mull of Kintyre[in 1970],en daarna nog eens strandde op Sanda Island,maar toen voer het schip al als HEREFORD EXPRESS bij Vroon :?:
Verder zijn mij geen soortgelijke ongevallen bekend van de rederij.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Liverpool
Er is een HSM (klompenloyd) topic en is het wellicht een optie om daar je vraag neer te leggen.
Wie weet zijn er jongens die daar wat meer van weten en het je haarfijn kunnen vertellen.
Ik zelf ben van de SMN, dus aan mij heb je verders niets, maar wie weet. Er moeten mensen zijn die er meer van weten.
Groeten Co
Liverpool
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:57

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door Liverpool »

Heren, dank voor de antwoorden tot nu toe. Ik probeer alles na te gaan.
Een kwartier geleden dacht ik de oproep bij het onderwerp HSM-Klompenloyd gepost te hebben, maar dat ging even mis. Ik doe een nieuwe poging.
Mochten jullie nog een ingeving hebben.....graag.

Liverpool
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze oproep is inmiddels verplaatst naar het juiste topic.
Jos
Bernard W. Wormgoor

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door Bernard W. Wormgoor »

Ik heb als 2de stuurman een paar reizen met Kapitein Piet Dammer op the Amstelstroom naar Bristol gevaren Als ik me het nog kan herinneren had hij een ongeval in Bristol. Gelukkig voor hem was het hospitaal waar hij was opgenomen erg bekent en had veel succes met hersen operaties wat Kapitein Dammer moest ondergaan. Heb hem na de operatie nog eens ontmoeten en als ik het mij goed kan herinneren was de operatie goed verlopen. Woon nu all sinds 1970 nabij San Francisco. Zou het leuk vinden om van andere ex HSMers to horen
Liverpool
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:57

Kapitein Piet Dammer

Bericht door Liverpool »

Beste heer Wormgoor,
We zijn jaren later. Dank voor uw bericht. Dat was zeer waardevol voor ons. Heeft mijn antwoord u ooit bereikt? Hoor graag van u.

Hartelijke groet,

Liverpool
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door K.Brouwer »

Dat ongeval in Bristol was dat toen de Amstelstroom net bezig was vanuit de Avon de sluis aan het invaren was en toen de kapitein plots bij de deurpost zonder iets te zeggen in elkaar zakte?? Herinner mij dat omdat ik stond te sturen en toen de 1e stmn Jansen van de bak af heb lopen schreeuwen terwijl de loods bezig was die kapitein te ondersteunen/verzorgen. De stuurman heeft toen per VHF de ambulance besteld die de kapitein toen naar het ziekenhuis heeft gebracht. De naam van die kapitein weet ik niet meer. Staat mij bij dat er iets met z'n ruggemerg o.i.d. aan de hand was. Wel staat mij bij dat het goed is afgelopen met hem omdat we er zo snel bij waren.

Bovenstaande net gelezen vandaar mijn reactie hier.

Even mijn monsterboekje erbij gepakt, heb als mtr. o/g vanaf 23-08-61 op de Amstelstroom gevaren t/m 28-02-63.

Groeten, K. Brouwer.
jclversteeg
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2022 19:19

Re: Kapitein Piet Dammer

Bericht door jclversteeg »

Was ongeveer 1965 1e stuurman Amstelstroom en met kapitein Dammers enige reizen gemaakt Amsterdam-Goole-Rotterdam-Amsterdam.
Herinner me hem als een fijne man om als kapitein te hebben. Volgens mij was dat na zijn (waarschijnlijk) hersenbloeding in Bristol.
Er was aan zijn functioneren totaal niets te merken dat hem dat was overkomen.


Plaats reactie