Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Zwarteleo
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:32
Locatie: Kirchberg in tirol

Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Zwarteleo »

Ik heb zelf van 1970 tot aan het Faillisement in 1984 als 1e wtk bij Vsb gevaren.
Het leven is veel te kort
om slechte wijn te drinken.

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Coco E »

In 1960-61 voer ik op de Skadi van Vermaas (genoemd naar de Rotterdamse studenten roeivereniging).
Dit schip mat net iets boven de 1600 brt zodat er een R/O aan boord moest zijn. Kapitein was Groenhof, 3e wtk was Deprijck. De 2e stuurman heette ook Groenhof, en de 1e stuurman was van Leeuwen.
We voeren NW Europa - Middellandse Zee en deden in die winter wel tien keer de Portugese Noord waarbij ik dagenlang zeeziek was. Een keer waaide in een winterstorm de Decca radarantenne eraf.
Als we in het Kanaal niet meer vooruit kwamen gingen we soms t/a in een oppertje onder de Engelse kust. Het schip vervoerde fosfaat, potas, porceleinaarde, schroot enz. enz. We kregen uiteindelijk problemen met de Smit Bolnes hoofdmotor en gingen naar Rotterdam met een ladinkje erts uit Gijon.
In Rotterdam ging ik eraf en stapte over op een dikke Liberty van de VNS en ben verder de volgende 7 jaar nooit meer zeeziek geweest. Verder goede herinneringen aan Vermaas, alles kon en alles mocht, men was niet krenterig en de sfeer aan boord was altijd goed op dit toen nog splinternieuwe schip.
Op de foto ligt de Skadi in Oran, Algerie, met de Franse vlag in de voormast omdat Algerie toen nog onder Frans bestuur stond.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Skadi.JPG
Skadi.JPG (28.12 KiB) 6795 keer bekeken
Jan Dikker

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Jan Dikker »

Ik zat een beetje allerlei berichtjes te lezen en kwam tenslotte bij Scheepvaartbedrijf Vermaas.

Zie in mijn monsterboekje dat ik als Hwtk op 23 juli 1962, meer dan vijftig jaar geleden!, aanmonsterde op de Erasmus. De eerste weken aan boord waren op de werf Vlaardingen Oost.

Op mijn vraag hoe lang de reizen normaal gesproken waren was het antwoord van de heer Teschmacher, (naam goed gespeld?), "meestal minder dan vijf maanden, maar het kan uitlopen tot maximaal acht maanden".
Het werden veertien maanden voor we weer in Nederland waren, bij Boele in Bolnes, nadat we na iets meer dan een jaar een halve dag in Antwerpen waren geweest. (Dat was om de toeslag op de gage terug te draaien).

Namen die ik me nu nog kan herinneren: 2de wtk was Appie van Harte, een van de derde wtk's was Tilroe, de ouwe was P.M. van Noorden en de tweede stuurman was Houtman. Ik heb ook zijn broer nog als eerste stuurman meegemaakt.

Op de dag na Kerstmis 1963 ben ik in Gent afgemonsterd: 27 december.

Daarna ben ik bij P.A. van Es gaan varen. Daar waren de reizen iets korter.

Good goan!

Jan
sleep

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door sleep »

Gevaren heb ik op de Tibana van 16-2-1973 tot 27-7-1973 en op
de Tuvana va 1-11-1973.
Als rederij werd opgegeven Mij Vrachtvaart.
Mijn functie was 2e wtk
vr,gr,
Louis
Banka

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Banka »

Van september 1960 tot maart 1961 was ik ass.mach. op de Keijser van J.Vermaas scheepvaartbedrijf n.v. te Rotterdam De naam van 1e machinist was Poot, volgens mij woonde hij in Vlaardingen. Enorm groot en beresterk. Een Jazzliefhebber van toen moderne jazz, o.a. Miles Davis en Dizzy Gillespie. Daar ben ik ook nog steeds fan van. Leuke tijd gehad maar ik was te ongedurig om lang op het zelfde schip te varen. Daarna de Jongkind, Kroonborg, Banka, Carrasso,Astra, Noordstad en Kaap Falga in 1966 als laatste. Toen was het varen gedaan en werd ik Vader en weer landrot. Maar.............. wat een leuke tijd was dat!!!
Heb wel kontakt gehouden met Joop ter Heiden 1e M. op de Banka en Leo Sneeuw 1e M. op de Astra

Adrian Snoodijk (inmiddels ook 70 jaar.)
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Allen »

Vermaas VSB
Vermaas VSB001a.JPG
Vermaas VSB001a.JPG (57.12 KiB) 6452 keer bekeken
Vermaas VSB001b.JPG
Vermaas VSB001b.JPG (83.24 KiB) 6452 keer bekeken
Vermaas VSB001d.JPG
Vermaas VSB001d.JPG (81.52 KiB) 6452 keer bekeken
Vermaas VSB001e.JPG
Vermaas VSB001e.JPG (142.55 KiB) 6452 keer bekeken
Vermaas VSB001f.JPG
Vermaas VSB001f.JPG (100.35 KiB) 6452 keer bekeken

JOSIEN
Vermaas VSB001g.JPG
Vermaas VSB001g.JPG (92.29 KiB) 6452 keer bekeken
Vermaas VSB001g1.JPG
Vermaas VSB001g1.JPG (207.76 KiB) 6452 keer bekeken
Vermaas VSB001g2.JPG
Vermaas VSB001g2.JPG (142.17 KiB) 6452 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Oosterwijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 26 mei 2006 23:11
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Oosterwijk »

Wie weet iets te vertellen over onderstaande foto ?
Deze foto hangt bij mijn schoonmoeder aan de muur.
Mijn schoonvader staat op de foto en is de jonge man staande naast de kok.
Mijn schoonvader heeft over zijn vaartijd op deze coaster nooit veel verteld alleen dat in een zware storm, noordelijk van de de Wadden,
het schip zijn schroef verloor en ze nog net op tijd door een sleepboot werden opgepikt en veilig Harlingen zijn binnengebracht.
Het enige wat ik er van kan vertellen is dat de foto waarschijnlijk gemaakt is rond 1948.
De coaster waarover het gaat is De Ruyter (ex. Berg en Dal) van Vermaas uit Rotterdam.
Als iemand iets zou kunnen aanvullen over bijvoorbeeld de storm en het verliezen van de schroef of dat iemand bemanningsleden
herkent of de lokatie dan zou de familie dat heel leuk vinden om te weten.
Ik heb zelf uiteraard al een tijdje naar bijzonderheden gezocht met bovenstaande gegevens maar kom niet echt veel verder.

[attachment=0]Fotos ma 001 kopie.jpg[/attachment]
Bijlagen
Fotos ma 001 kopie.jpg
Fotos ma 001 kopie.jpg (108.52 KiB) 2714 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door jdbvos »

effe snel gekeken, maar nax over die schroef...
Kijkt hier !
Oost, west...ook best
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door Douwe J. »

Houtman  1955 + in  Almeria a  © DJ.jpg
Houtman 1955 + in Almeria a © DJ.jpg (137.49 KiB) 2255 keer bekeken
Analoog vierkant
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
jaapswart
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2023 19:17

Re: Ik zoek personen die bij Vermaas,Vsb voeren

Bericht door jaapswart »

In 1974 heb ik als ass.wtk nog gevaren op de Heemskerk onder HWTK Leo de Zwart en kapitein Bot. Was in de tijd vlak na de Anjer revolutie, vooral aan Lissabon heb ik mooie herinneringen. Wil hier een leuk verhaal over vertellen echter weet niet of dat in dit topic moet of dat dat in een aparte topic op Kombuispraat moet, neem aan dat ik op de laatste meer mensen kan bereiken. Hoop dat iemand fftjes kan helpen. gr Jaap Swart


Plaats reactie