Jan Visser Hzn. IJmuiden

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
robhill

Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door robhill »

Ik zoek meer informatie over de firma's van J. Visser Hzn. te IJMuiden. In 1916 liet de firma een aantal visloggers bouwen. Naast rederij bezat Visser in IJmuiden ook een lucratieve IJshandel. Mijn interesse gaat met name uit naar de periode 1915 -1920, waarin onder meer de Maatschappij "Johanna" is opgericht tbv de IJM290 "Johanna".
Maar wat is er uiteindelijk van de rederij geworden? Is er wellicht ergens nog een archief beschikbaar?

zie mijn onderzoek via http://www.ijm290.wordpress.com

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door cor »

Hallo Robhill

In het pocket boekje zeevissserijschepen onder stoom door Arie v.d Veer uitgegeven in 1980
door uitgeverij de ALK BV te Alkmaar staat een stukje van NV De Vooruitgang van Jan Visser HZN
Misschien is dat de zelfde die je zoekt


Cor Boer
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door Gert Schouwstra »

Beste Rob,

Helaas heb ik nu geen tijd om er uitgebreid in te duiken, maar even snel zoeken levert wel een interessante serie advertenties op.
Het gaat om aandeelhoudersvergaderingen van 11 Ijmuider rederijen die allemaal op dezelfde dag, tijd en plek plaatsvinden. de advertentieteksten zijn exact gelijk en ook jouw rederijen zitten daar tussen. Ik concludeer daaruit dat dit allemaal werkmaatschappijen van dezelfde reder waren en dat geeft voor jou misschien een beter overzicht.
Bijlagen
Ijmuider courant 12 okt 1918 (1).jpg
Ijmuider courant 12 okt 1918 (1).jpg (167.51 KiB) 6151 keer bekeken
IJmuider Courant 12 oct 1918 (2).jpg
IJmuider Courant 12 oct 1918 (2).jpg (134.07 KiB) 6151 keer bekeken
Ijmuider Courant 12 oktober 1918 (3).jpg
Ijmuider Courant 12 oktober 1918 (3).jpg (137.57 KiB) 6151 keer bekeken
Gert
- Varen is Leven -
robhill

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door robhill »

Beste Cor,

Dit is voor zover ik weet idd dezelfde reder. Ik begrijp inmiddels dat er een deel 1 en deel 2 is van "Zeevisserijschepen Onder Stoom". In welk deel heb je de info gevonden?

In iedergeval dank ik ga kijken of ik dit boekje in kan zien.
robhill

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door robhill »

Beste Gert,

Dit zijn de rederijen die onder directie van Jan Visser Hzn. vielen.
De gegevens van de bedrijven worden pas in 2020 of iets later openbaar. Voor mijn publicatie die in maart 2019 moet uitkomen is dat dus helaas te laat...
Ik zoek dus andere wegen om aan meer informatie te komen.

groet en dank,

Robert
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door cor »

Hallo Robert

Het staat in deel 1 Pagina 63 en 64 uiteraard gaat dit over de stoomschepen
maar je kunt er uithalen voor wat betreft de reederij
Voor eventueel de IJM 290 die in Vlaardingen gebouwd zou zijn bij Figee te Vlaardingen kun je
ook informeren bij het Museum Vlaardingen(voormalig visserijmuseum Vlaardingen)
mail@museumvlaardingen.nl
In het boekje komt de namen Halvemaen, de Vooruitgang , Vischjan voor

Cor Boer
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door cor »

Hallo Robert

Stuur even je email adres dan stuur ik je een copy van die 2 pagina's


Groeten Cor Boer
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door Gert Schouwstra »

Robert, ik weet niet hoe goed je met zoekmachines als "Delpher" om kunt gaan, maar als dat een probleem is moet je me even een mail sturen.
Hier nog een link naar een foto van de VISCHJAN (2).
Gert
- Varen is Leven -
s.s.visser@planet.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2018 08:06

Re: Jan Visser Hzn. IJmuiden

Bericht door s.s.visser@planet.nl »

Hoewel bovenstaand berichten verkeer al wat ouder is, is het toch interessant voor mij. Jan Visser Hzn is de broer van mijn overgrootvader Pieter Visser Hzn. De laatste is omgekomen bij een reddingspoging door de reddingsbrigade IJmuiden, voor de bemanning van de voor Bloemendaal gestrandde Salento in 1928. Hij is postuum hoog onderscheiden door de Nederlandse en Italiaanse instanties en van zijn begrafenis zouden duizenden mensen getuige zijn geweest. Van Jan Visser weet ik dat hij gedurende lange tijd een van de rijkste inwoners van Velsen was. Reeds in 1920 reisde hij met vliegtuigjes naar Noorwegen af om aldaar zaken te doen en zelfs Noors sprak. Hij bezat een van de eerste ijsfabrieken en had een enorm huis in het centrum van oud-IJmuiden laten bouwen met een potsierlijke adelaar op het dak. In de 70er jaren heb ik dat huis nog met mijn vader bekeken om het eventueel op te kopen. Jan Visser was met name in de 1e wereld oorlog rijk geworden van al zijn door hem opgerichtte bedrijven. Hij was een van de weinige inwoners van Velsen die zich in een rijtuig liet verplaatsen en zou volgens zeggen bemanningen zou hebben geronseld in Velsen en bv ook Wijk aan Zee. Zijn broer, mijn overgrootvader werkte voor hem en kennelijk profiteerde de hele familie van de welvaart. Zo moest mijn grootvader Sjoerd Visser Pzn op pianoles, hetgeen in die tijd in die omgeving vrij uitzonderlijk was. Het verhaal lijkt erg op de sfeer beschreven in 'Op hoop van zegen'. Zo ver ik uit familieverhalen weet zou het machtige imperium van Jan Visser Hzn in de crisisjaren zijn ingestort door crisis, verkeerde investeringen en een te frivole levensstijl van hem en de familie. Hij is 4 jaar na mijn overgrootvader in 1932 overleden en zover ik weet zonder groot vermogen achterlatend. Uit familieverhalen weet ik ook dat IJmuiden 'het wilde westen' werd genoemd. Dat was het ook. Wie meer weet over de rederij (en) van Jan Visser Hzn? Ik heb zeker interesse!


Plaats reactie