Van Uden

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Van Uden

Bericht door Jacob Bothof »

Door Jacob Bothof

Zijn er nog bekende opvarenden die op de Lekhaven en Parkhaven hebben gevaren in de periode 1963-1968
ik was toen ass./4de wtk

Ernst
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2011 20:04

Re: Van Uden

Bericht door Ernst »

Ben wel niet bekend, maar heb op de Parkhaven gevaren als logiesjongen in 1963 en heb dat ongeluk in Maceio Recife meegemaakt, was best heftig, en heb er nog soms last van.
Grtz Ernst.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Van Uden

Bericht door Jacob Bothof »

Van dat ongeluk heb ik alles gehoord.
Nadat de Parkhaven terug kwam in Rotterdam van die reis ben ik aan boord
gekomen als ass.WTK.
Gelukkig nooit zulke dingen meegemaakt.
Gr. Jacob.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Van Uden

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------Afbeelding

Afbeelding----Afbeelding
-------------------------------------------------------------------------------------- Volkskrant 4 november 1964

-------------------------------
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Van Uden

Bericht door Jacob Bothof »

Toen ik aan boord kwam weet ik niet of dezelfde kapitein de nieuwe reis ook weer aan boord zat
of dat hij was afgelost na dat ongeluk. Hoe de zaak was afgehandeld door de Raad van Scheepvaart
heb nu weer gelezen, dat wist ik niet precies meer.
De stemming aan het begin van de nieuwe reis was niet echt vrolijk. Iedereen die het ongeluk hadden
meegemaakt waren nog steeds onder de indruk van het gebeurde. Zeker toen de familie van de
slachtoffers de persoonlijke eigendommen kwamen ophalen.
Jacob.
georgevan
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2010 07:21

Re: Van Uden

Bericht door georgevan »

@ Jacob: leuk van je te horen, al zegt je naam me niets meer.
Wel je eerste reis op de Parkhaven, omdat ik toen voor het eerst naar zee ging, als "pantry-boy" . Wat mijn moeder een prachtige titel vond, maar als werk niet erg tot de verbeelding sprak: Borden, kopjes en bestek wassen; eten doorhalen uit de kombuis, wat geen sinecure was, met slecht weer; en de stralend glimmende patrijspoorten van de salon nog maar eens poetsen, als tijdverdrijf.... Potdorie, wat een geestdodend werk...
Voor mij was echter alles nieuw, en ik heb op dat schip nog de ouwerwetse romantiek van het zeemans-bestaan meegemaakt.
Nederlandse matrozen, die elkaar aan boord de hersens in konden slaan, maar aan de wal zij aan zij stonden...

Ik kwam ook de reis na dat ongeluk in Maceio aan boord, en onze eerste twee reizen gingen via Hamburg en Antwerpen naar Casablanca, om enkele dagen fosfaat te laden... Stoffige herinnering, kan ik wel zeggen...
De kapitein heete de Vries, en kwam ook nieuw aan boord.
De hofmeester was een grote donkerharige man, met een stem, die je door de hele midscheeps kon horen, als hij " Kooos" brulde...
Ik kan me als machinisten bediende de Portugees Antonio Epirito-Santo, en de Litauwer Joseph herinneren. Koos was de kapiteins bediende, en een Belgische salon bediende.
De reis over de oceaan hadden we een familie aan boord, die die reis gewonnen hadden met " Open het dorp"
De man werkte bij de spoorwegen, en die ben ik later nog eens tegen gekomen. Hij vertelde nog nachtmerries te hebben, van die reis....
Ik ben benieuwd, hoe jouw verdere herinneringen nog zijn, gr. George
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Van Uden

Bericht door Cor Leliard »

Bij van Uden gevaren op de TAMO en TERO van 1963 t/m 1965.
Cor Leliard
Il parle Il a parle
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Van Uden

Bericht door Jacob Bothof »

Op een van die reizen naar Cassablanca hadden we een echtpaar van kantoor van Van Uden aanboord.
We hadden met een leeg schip met een beetje ballast ontzettend slecht weer in de Golf v. B
dat we van ellende maar een beetje zijn gaan drijven met de kop op de wind en beneden met het
manouevreerwiel in de hand om de klappen op te vangen als de schroef boven water kwam
totdat de deining weer een beetje normaal werd en we verder konden opstomen.
De passagiers zouden eerst mee terug varen naar Rotterdam maar gezien de ervaring die ze hadden op de heenreis
gaven ze de voorkeur om maar met het vliegtuig terug te gaan, varen vonden ze maar niks. :)
Ik heb met veel plezier bij Van Uden gevaren op De Parkhaven en later op de Lekhaven, vooral die reizen
naar Zuid-Amerika.Financieel was het een ramp,ik kwam steeds geld tekort om weer met studieverlof te kunnen gaan.
Maar uiteindelijk is het toch nog goed gekomen met me :lol:
p.nieuwenhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2010 01:41

Re: Van Uden

Bericht door p.nieuwenhuis »

mijn vader heeft op de Keilehaven en Delfshaven gevaren begin jaren 50 .kapiteins die ik heb horen vallen waren; Klontje.Groen.Aspheslag
rinusn
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:23

Re: Van Uden

Bericht door rinusn »

heb op de leuven haven gevaren vaste dienst op kopenhagen bij kap, mulder


Plaats reactie