Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Oproep!
Wie heeft er gevaren met Leo vd Kassteele?
Leo is mijn vader, alleen heb ik hem pas in mei 2016 mogen ontmoeten en is hij helaas afgelopen januari overleden.
Alle verhalen en foto's zijn dus heel welkom!
Wie heeft er gevaren met Leo vd Kassteele?
Leo is mijn vader, alleen heb ik hem pas in mei 2016 mogen ontmoeten en is hij helaas afgelopen januari overleden.
Alle verhalen en foto's zijn dus heel welkom!
- Bijlagen
-
- image.jpeg (138.4 KiB) 8224 keer bekeken
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
De eerste ontmoeting in mei 2016
- Bijlagen
-
- image.jpeg (274.9 KiB) 8222 keer bekeken
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Hallo Tonklein.
Als je vader vroeger rood lang haar had en volgens mij bankwerker was,en gitaar speelde.
Heb ik geloof ik met hem op de Antilla Cape gevaren.
Groet Bob.V.
Als je vader vroeger rood lang haar had en volgens mij bankwerker was,en gitaar speelde.
Heb ik geloof ik met hem op de Antilla Cape gevaren.
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Dat klopt helemaal Bob!
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Hallo Tonklein.
Dan heb ik dus met hem gevaren op de Antilla Cape.
Wat ik me nog herinner van je vader is dat het een echte vrijbuiter was en altijd in voor een geintje.
Weet ook nog dat hij in het vliegtuig naar de P.G. toe zijn gitaar te voorschijn haalde en ging spelen met tot gevolg
dat zowat iedereen in het vliegtuig mee zat te brullen het was prettig varen met hem,heb 4 maanden met hem op zee gezeten.
Helaas heb ik er geen foto's van, erg jammer dat je je vader maar zo kort hebt gekend ik hoop voor je dat er hier meer zijn die
met hem hebben gevaren en wat over hem kunnen vertellen.
Ik wens je veel succes met je verdere zoektocht en als ik hier op kombuispraat wat hoor zal ik het je laten weten.
Met vriendelijke groet.
Bob.V.
Dan heb ik dus met hem gevaren op de Antilla Cape.
Wat ik me nog herinner van je vader is dat het een echte vrijbuiter was en altijd in voor een geintje.
Weet ook nog dat hij in het vliegtuig naar de P.G. toe zijn gitaar te voorschijn haalde en ging spelen met tot gevolg
dat zowat iedereen in het vliegtuig mee zat te brullen het was prettig varen met hem,heb 4 maanden met hem op zee gezeten.
Helaas heb ik er geen foto's van, erg jammer dat je je vader maar zo kort hebt gekend ik hoop voor je dat er hier meer zijn die
met hem hebben gevaren en wat over hem kunnen vertellen.
Ik wens je veel succes met je verdere zoektocht en als ik hier op kombuispraat wat hoor zal ik het je laten weten.
Met vriendelijke groet.
Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Ik heb een reis gemaakt in 1972 op het SS Doelwijk waar Leo pompman was.
Geweldige vent en harde werker, ik was 3e wtk en mijn vrouw was ook mee, kon erg goed met Leo opschieten.
Ik moet nog dias hebben waar Leo opstaat, in october ben ik weer thuis en zal ze opzoeken.
Ik kan me nog herinneren dat we op zee waren en leeg voeren dus mocht er op het achterdek gerookt worden, Leo had in Indonesie een flinke zak wiet gekocht en stond op het achterdek een joint te roken. De kaptein stond er bij en zei tegen Leo, wat voor tabak is dat Leo, leo verblikte en verbloosde niet en zei een Indonesische specialiteit kaptein, die ouwe knikte wat en ging weer naar binnen.
Geweldige vent en harde werker, ik was 3e wtk en mijn vrouw was ook mee, kon erg goed met Leo opschieten.
Ik moet nog dias hebben waar Leo opstaat, in october ben ik weer thuis en zal ze opzoeken.
Ik kan me nog herinneren dat we op zee waren en leeg voeren dus mocht er op het achterdek gerookt worden, Leo had in Indonesie een flinke zak wiet gekocht en stond op het achterdek een joint te roken. De kaptein stond er bij en zei tegen Leo, wat voor tabak is dat Leo, leo verblikte en verbloosde niet en zei een Indonesische specialiteit kaptein, die ouwe knikte wat en ging weer naar binnen.
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Tripoli?...ja Tripoli door Klaas Bezema
We schrijven 1970. De fusie van de Nederlandse scheepvaartmaatschappijen is een feit. Op de schepen heeft dat geen grote impact. Ergens op de wereld varen de schepen en op zekere dag rond middernacht bestaan de Reederij Amsterdam, -Triton, -NTPM, -HVM, -Volharding, -Rotterdam en Verenigde Ned. Tankvaartrederij niet meer maar vallen nu onder de noemer:
HOLLAND BULK TRANSPORT (HBT)
Er is een rederij ontstaan van meer dan 30 schepen voor het vervoer van granen, erts, kolen, suiker, houtproducten en vloeibare ladingen. Voor de bemanningen gold alleen dat ze op een van deze schepen geplaatst worden maar aan de wal heeft dit grote gevolgen. De kantoren en het personeel moeten verhuizen naar het Scheepvaarthuis in Amsterdam. Er volgen overplaatsingen, ontslagen en saneringen en in deze periode is een foutje dan ook zo gemaakt. Op een van de schepen was wat achterstallig onderhoud ontstaan en het kantoor werd verzocht om wat extra mankracht uit te zenden. We kregen bericht dat er een bankwerker zou worden gestuurd naar onze eerst volgende aanloophaven en dat was TRIPOLI. (Libanon) Van kantoor kregen we netjes een telegram dat op die en die datum met vlucht zo en zo om uur x onze man zou arriveren en dat het betreffende agentschap was ingelicht om hem van de airport naar het schip te brengen. Maar al wie er kwam, geen bankwerker. Nadat de lading aan boord was en nog even gewacht te hebben vertrokken we met bestemming Trinidad. Ter hoogte van Malta werden we opgeroepen door het Nederlandse schip Cornelia B II, onderweg van Libië naar Triest.
De kapitein meldde ons dat hij een "pakketje" aan boord had in de vorm van een bankwerker. Wat was het geval, onze bankwerker, Leo v.d. Kasteele, had op Schiphol zijn ticket opgehaald bij Holland International, was aan boord gegaan van het vliegtuig naar Tripoli (maar dit bleek dus Tripoli in Libië te zijn). Echter daar was niemand om hem op te wachten, dus na een tijdje dacht Leo, ik ga zelf maar naar de haven, nam zijn gitaar op de rug en zijn schamele bagage (een weekend tasje) en kuierde rustig naar de haven. Zag slechts 1 Nederlandse vlag van een achtersteven wapperen en dacht: "daar moet ik zijn". Dit schip bleek echter de Cornelia B II te zijn. Eenmaal aan boord adviseerde de kapitein hem om maar aan boord te blijven daar de ambtenaren van Ghadafi het niet in dank zouden afnemen als ze wisten hoe hij zo makkelijk van het vliegveld op het haventerrein en aan boord was gekomen en zeker niet direct een retourtje Schiphol aangeboden zou krijgen. Zodoende vertrok Leo als "stowaway" a.b. van de Cornelia B II uit Tripoli.
Om U een voorstelling van de persoon Leo te geven hier een kleine beschrijving: Een stevig kerel van achter in de 20 met een bos woeste roestige haren en dito baard. Opgegroeid in de tijd van de hippycultuur en flowerpower. Van tijd tot tijd een blowtje roken, een liefhebber van een stevige pot bier en vrouwen, spelen op een gitaar en alles van de positieve kant bekijken. Zo zat Leo in elkaar, en toen we hem een paar weken later in de Caribean over de kade zagen naderen, dacht ik "Jezus, wat gaan we nou krijgen". Maar na een kleine periode van wennen moet ik zeggen dat het een gezellige aanwinst aan boord was en na gedane arbeid en een potje bier aan de bar zorgde Leo met gitaar voor het nodige vertier. We hebben dan ook een gezellige tijd met Leo gehad, hoewel sommige kapiteins het niet zo met hem zagen zitten, omdat discipline niet direct hoog in het vaandel van Leo stond geschreven.
We schrijven 1970. De fusie van de Nederlandse scheepvaartmaatschappijen is een feit. Op de schepen heeft dat geen grote impact. Ergens op de wereld varen de schepen en op zekere dag rond middernacht bestaan de Reederij Amsterdam, -Triton, -NTPM, -HVM, -Volharding, -Rotterdam en Verenigde Ned. Tankvaartrederij niet meer maar vallen nu onder de noemer:
HOLLAND BULK TRANSPORT (HBT)
Er is een rederij ontstaan van meer dan 30 schepen voor het vervoer van granen, erts, kolen, suiker, houtproducten en vloeibare ladingen. Voor de bemanningen gold alleen dat ze op een van deze schepen geplaatst worden maar aan de wal heeft dit grote gevolgen. De kantoren en het personeel moeten verhuizen naar het Scheepvaarthuis in Amsterdam. Er volgen overplaatsingen, ontslagen en saneringen en in deze periode is een foutje dan ook zo gemaakt. Op een van de schepen was wat achterstallig onderhoud ontstaan en het kantoor werd verzocht om wat extra mankracht uit te zenden. We kregen bericht dat er een bankwerker zou worden gestuurd naar onze eerst volgende aanloophaven en dat was TRIPOLI. (Libanon) Van kantoor kregen we netjes een telegram dat op die en die datum met vlucht zo en zo om uur x onze man zou arriveren en dat het betreffende agentschap was ingelicht om hem van de airport naar het schip te brengen. Maar al wie er kwam, geen bankwerker. Nadat de lading aan boord was en nog even gewacht te hebben vertrokken we met bestemming Trinidad. Ter hoogte van Malta werden we opgeroepen door het Nederlandse schip Cornelia B II, onderweg van Libië naar Triest.
De kapitein meldde ons dat hij een "pakketje" aan boord had in de vorm van een bankwerker. Wat was het geval, onze bankwerker, Leo v.d. Kasteele, had op Schiphol zijn ticket opgehaald bij Holland International, was aan boord gegaan van het vliegtuig naar Tripoli (maar dit bleek dus Tripoli in Libië te zijn). Echter daar was niemand om hem op te wachten, dus na een tijdje dacht Leo, ik ga zelf maar naar de haven, nam zijn gitaar op de rug en zijn schamele bagage (een weekend tasje) en kuierde rustig naar de haven. Zag slechts 1 Nederlandse vlag van een achtersteven wapperen en dacht: "daar moet ik zijn". Dit schip bleek echter de Cornelia B II te zijn. Eenmaal aan boord adviseerde de kapitein hem om maar aan boord te blijven daar de ambtenaren van Ghadafi het niet in dank zouden afnemen als ze wisten hoe hij zo makkelijk van het vliegveld op het haventerrein en aan boord was gekomen en zeker niet direct een retourtje Schiphol aangeboden zou krijgen. Zodoende vertrok Leo als "stowaway" a.b. van de Cornelia B II uit Tripoli.
Om U een voorstelling van de persoon Leo te geven hier een kleine beschrijving: Een stevig kerel van achter in de 20 met een bos woeste roestige haren en dito baard. Opgegroeid in de tijd van de hippycultuur en flowerpower. Van tijd tot tijd een blowtje roken, een liefhebber van een stevige pot bier en vrouwen, spelen op een gitaar en alles van de positieve kant bekijken. Zo zat Leo in elkaar, en toen we hem een paar weken later in de Caribean over de kade zagen naderen, dacht ik "Jezus, wat gaan we nou krijgen". Maar na een kleine periode van wennen moet ik zeggen dat het een gezellige aanwinst aan boord was en na gedane arbeid en een potje bier aan de bar zorgde Leo met gitaar voor het nodige vertier. We hebben dan ook een gezellige tijd met Leo gehad, hoewel sommige kapiteins het niet zo met hem zagen zitten, omdat discipline niet direct hoog in het vaandel van Leo stond geschreven.
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Heel erg bedankt voor jullie reacties, geweldig om te lezen!
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Beste Ton Klein,
ik heb inmiddels de dias gevonden en er jpegs van gemaakt.
Leo in actie op het SS Doelwijk met het luchtkanon om de snelheid van het schip te bepalen op een vlak zeetje
ik heb inmiddels de dias gevonden en er jpegs van gemaakt.
Leo in actie op het SS Doelwijk met het luchtkanon om de snelheid van het schip te bepalen op een vlak zeetje
- Bijlagen
-
- Foto1.jpg (104.54 KiB) 7151 keer bekeken
-
- Foto3.jpg (107.85 KiB) 7151 keer bekeken
-
- Foto4.jpg (95.75 KiB) 7151 keer bekeken
-
- Foto5.jpg (184.02 KiB) 7151 keer bekeken
Re: Wie heeft gevaren met Leo van de Kassteele
Mooie actiefoto's van het gissen buitenboord anno 1972.
Tien jaar daarvoor moesten we ons uiterste best doen om voldoende lege bierblikjes te verzamelen die dan met de hand over de muur werden gegooid.
Ir. Ernst Vossnack (R.I.P.) was de geestelijke vader van dit kanon.
viewtopic.php?f=1&t=1691&start=16
Tien jaar daarvoor moesten we ons uiterste best doen om voldoende lege bierblikjes te verzamelen die dan met de hand over de muur werden gegooid.
Ir. Ernst Vossnack (R.I.P.) was de geestelijke vader van dit kanon.
viewtopic.php?f=1&t=1691&start=16