Hofmannen

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
initram
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2018 11:50

Hofmannen

Bericht door initram »

Hallo, zijn er nog mensen die gevaren hebben met Hofmannen meestal uit Vlaardingen en omgeving ? Ik zoek ook nog specifiek naar een Hofman die is verdronken op een reis met de "Stad Vlaardingen". Kortom alles is welkom over deze mannen

Jos Komen (R.I.P)

Re: Hofmannen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

AH 111229
Een noodlottige reis. Vier mensen verdronken.
Vanmiddag omstreeks 12 uur is in de Vulkaanhaven te Vlaardingen het stoomschip Stad Vlaardingen van de Halycon Lijn aangekomen. Onmiddellijk na aankomst heeft kapt. J.R. Wyrdeman over zijn noodlottige reis het volgende meegedeeld:
Op 5 november zijn we met ijzererts van Narvik naar Sydney (C.B.) gegaan. We hadden steeds slecht weer gedurende de uitreis; slechts enkele dagen was het goed. Zaterdag 16 november kregen wij vliegend stormweer. Van vier luiken van ruim III sloeg de presenning op naar bakboordzij. We hebben de presenning daarna vastgespijkerd, en in de nacht van 16 op 17 november in de buurt van Belle Isle werd het weer zó slecht, dat wij zijn bijgedraaid met de kop op zee. De machine maakte zoveel slagen, dat het schip bestuurbaar werd, maar we hadden geen vaart. Zondagmiddag te omstreeks vijf uur sloeg een overkomende zee de planken weg. Ik zat juist beneden en de stuurman liet mij roepen. Zodra ik bovenkwam, zag ik, dat de stuurman met vijf man aan het werk was. Op de brug staande, zag ik een zee opkomen en dwars van luik III overkrullen. Ik riep nog: „Kijk uit, jongens", maar op hetzelfde ogenblik sloeg de golf over dek. Hij trof de weglopende mannen in de rug; één van hen wist tussen de winches weg te komen en hij werd gered. Ik zag, hoe de vier anderen tegen de railing werden geslagen, en daarna heb ik ze niet weer teruggezien. Ik heb onmiddellijk de machine laten stoppen, de reddinggordel over boord gezet, een Holmes-licht over boord gezet. We hebben aan dek en in de ruimen gezocht, maar we konden ze niet terugvinden. Het uitzetten van een boot zou moordenaarswerk zijn geweest. We hebben aan alle schepen in de buurt geseind maar het heeft geen resultaat opgeleverd. Ik geloof, dat de mannen tegen de railing bewusteloos zijn geslagen; en bovendien was het water beneden nul, zodat ze ook daar wel spoedig bezweken zullen zijn.
Ik heb in mijn dertigjarige ervaring nog nooit zo'n zee meegemaakt en ook op de terugweg hebben we weer met stormen te kampen gehad. Tweemaal moesten we bijdraaien, omdat we de zee twee streken achterlijker dan dwars hadden. Alles ging voor de wind. Voortdurend hoorden we S.O.S.-seinen, zodat van eigen telegrammen verzenden niets kon komen. Iets bijzonders is er op de thuisreis niet gebeurd.
(opm: De omgekomen zeelieden zijn: De 32-jarige bootsman J. Hofman, getrouwd, 1 kind, uit Maassluis; de 25-jarige matroos J. v. d. Haven, getrouwd, 1 kind, uit Rotterdam; de 19-jarige A. Votmeijer en de 16-jarige H. Karstens, beiden matroos uit Vlaardingen.)

Bron: http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6151
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Hofmannen

Bericht door Drentenier »

Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (443.88 KiB) 2503 keer bekeken

De Oranjestraat was gelegen in de Oude Sluispolder-West en maakte deel uit van een wijk die tussen 1965 en 1970 geheel is gesloopt.

En hier nog meer informatie: https://www.delpher.nl/nl/kranten/resul ... )&coll=ddd
Groet,
Hans
initram
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jul 2018 11:50

Re: Hofmannen

Bericht door initram »

Hallo kombuizers,

Bedankt voor jullie bijdragen aan de Hofmannen ! Nu kan ik het probleem afronden ! Zowel het verhaal als de foto mooi stukje werk.


Plaats reactie