Coaster Art

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Denis

Re: Coaster Art

Bericht door Denis »

Dankje Evert

Gr
Denis

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Coaster Art

Bericht door Piet Bruijns »

Mooi watertje Denis,
Mooier dan het blauwige water van de SMIT Lloyd.
Dit toont veel natuurlijker.
Ook de luchten zijn prima geslaagd. Gaat in olieverf veel makkelijker dan in acryl.
en met ultramarijn geeft het een prachtig effect.
Je moet intussen toch wel een aardig oeuvre aan schilderijen opgebouwd hebben.
Strakjes met gewone bootlak afwerken dan verkrijg je de juiste oude koloriet.

Hartelijke groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coaster Art

Bericht door jdbvos »

met gewone bootlak afwerken
:shock: Bedoel je ipv de zgn "finish, fixeer of seal" ??? Kan dat ook met gewone bootlak ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Coaster Art

Bericht door Piet Bruijns »

Als je wilt kan je een schilderij, of het nu olieverf of acryl is, vernissen met absolute kleurloze schilderijenvernis.
Wil je een schilderij een mooi ouderwets patin meegeven dan pak je gewone bootlak (vernis).
Het zal een gruwel zijn voor schilderijenrestaurateurs, die zich beroepen om de origine kleuren weer te herscheppen.
Maar de prachtige diepe glans, vooral in de donkere gedeelten, krijg je alléén met echte bootvernis. (liefst twee lagen).
groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Denis

Re: Coaster Art

Bericht door Denis »

Piet,

Dank voor het compliment, en ja ik heb al heel wat geschilderd, ik zo ongeveer 120 stuks met de begin probeersels erbij.
Wel is het zo dat de meeste al een tehuis hebben gevonden, deze zijn ook in opdracht gemaakt, en zwerven dus weer uit.
En ja die zee daar zijn de meningen wat over verdeeld, ik heb beide schilderijen op de zaak hangen, maar de meeste mensen vinden de supplier toch mooier dan de coaster, maar dat kan ook met de beweging en het opspattende water te maken hebben.
Zelf heb ik toen ik voer ook wel dat diepe indigo blauwe water gezien, op N.Atlantische oceaan, maar dat is puur herinnring, en nog behoorlijk oud ook, maar er zijn genoeg zeelui op dit forum die dit al dan niet kunnen bevestigen.
Personnlijk vind ik het coaster zeetje ook mooier maar ja soms kies je ergens voor.

Gr
Denis
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Coaster Art

Bericht door Piet Bruijns »

Hoi Denis,
Ja, smaken verschillen (gelukkig). Ik vind de coaster persoonlijk veel mooier.

Even op het vernissen terug te komen.
Onderstaand tafereeltje is met bootlak gevernist. na de eerste laag goed drogen, daarna licht met waterproof (!) schuren en dan de tweede laag.
Schilderij platleggen, een beetje vernis uitgieten en met een platte spalter gelijkmatig verdelen.
Je verkrijgt dan een prachtige diepe glans, die zoveel meerwaarde geeft aan het schilderij.

groet
Piet
Bijlagen
bosrand.JPG
bosrand.JPG (97.48 KiB) 6938 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Coaster Art

Bericht door Piet Bruijns »

Btw. Jan,
Op tekeningen moet je gewoon haarlak van moeders op spuiten.
Werkt prima.

Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coaster Art

Bericht door jdbvos »

haarlak van moeders op spuiten
Ik val zowat van m'n stoel ! :shock:
Weet je wel wat dat Rembrandspul kost ?? :roll:
Nog ff en iemand komt me vertellen dat het ook kan met gekookte lijnolie.....tenslotte was 'de oude verf' ook daarmee gemaakt....
Oost, west...ook best
Denis

Re: Coaster Art

Bericht door Denis »

Jan,

Wat voor Rembrandt spul gebruik je dan?

Gr
denis
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Coaster Art

Bericht door Piet Bruijns »

Inderdaad kan je me gekookte lijnolie heel goed schilderen en als je het snel gedroogd wilt hebben een klein beetje siccatief erin.
Bij de dhz zaak koop je lijnolie voor nog geen tiende van de prijs van mijnheer Talens.
Het hoeft niet allemaal zo duur te zijn. En als je niet zo goed tegen de stank van terpentine kan, neem je toch gewoon reukloze lampolie van het Kruidvat. Heus, schilderen is niet zo'n dure hobby.

Het enige wat duur is zijn goede penselen. Die moet je vertroetelen alsof het je kleinkinderen zijn.
Goed uitspoelen in petroleum of lampolie en uitwassen met groene zeep. (En s'nachts onder je hoofdkussen leggen)!

Groet
piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie