Loggers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH 303 Wilhelmina Maria

De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen. Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Jan
Bijlagen
SCH303-Wilhelmina-Maria3_15.jpg
SCH303-Wilhelmina-Maria3_15.jpg (81.68 KiB) 9752 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH249 Arie

Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes. Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m. Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.

Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.
Jan
Bijlagen
SCH249-Arie_150kB.jpg
SCH249-Arie_150kB.jpg (64.47 KiB) 9661 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH50 Jacob

Deze motorlogger is als VL143 Margretha onder briefnr. 7265 in 1912 gebouwd bij Fa. Boot te Leiderdorp voor rekening van Zeevisserij MIJ Noordzee te Vlaardingen.

Inhoud: 149,15 brt
Afmetingen: 33,37 x 6,66 x 2,85 m
Motor : 150 Pk 3 cil. Kromhout Bouwjaar 1939

Geschiedenis:
1912 VL 143 Margaretha Eig ,Zeevisserij MIJ Noordzee
1918 SCH 242 Huibertje Eig . Fr.Vrolijk
1958 SCH 50 Jacob Eig. Fr.Vrolijk
1962 SCH 275 Arendje Eig. Fr. Vrolijk
1964 verkocht voor de sloop aan Pametex te Scheveningen

jan
Bijlagen
SCH50-Jacob_150kB.jpg
SCH50-Jacob_150kB.jpg (101.71 KiB) 9266 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH33 Margriet

De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.

Inhoud: 346 BRT
Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk

De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.

Jan
Bijlagen
SCH33-Margriet2_150kB.jpg
SCH33-Margriet2_150kB.jpg (57.69 KiB) 9034 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH22 De Buis

Deze hektrawler was de laatste uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij of in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen.

Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Hoeker (1974)

De SCH22 De Buis is in 1975 onder bouwnr 732 gebouwd bij Scheepswerf De Hoop te Hardinxveld in opdracht van Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. Het schip kwam in mei 1975 in de vaart.

Inhoud: 466 bruto ton (545 brt na verlenging)
Lengte: 56.25/52,84 m (63,95/59,84 m na verlenging)
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,14 m (6,67 m na verlenging)

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

Geschiedenis:
1980: Verlenging
1985: Overgegaan naar Interfish Shipowners Ltd te Plymouth VK en omgedoopt in O’cean PH169

Jan
Bijlagen
SCH22-De-Buis_150kB.jpg
SCH22-De-Buis_150kB.jpg (68.43 KiB) 8923 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH63 Adriana Johanna

De motortrawler Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine. Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.

Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.

In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
SCH63-Adriana-Johanna2_150k.jpg
SCH63-Adriana-Johanna2_150k.jpg (110.12 KiB) 8697 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ‘Burg’ klasse voor de Kriegsmarine. In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er helaas slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan
Bijlagen
IJM32-Elie-Cheneviere3_150k.jpg
IJM32-Elie-Cheneviere3_150k.jpg (62.29 KiB) 8505 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

SCH171 Cornelis Vrolijk FZN

Deze motortrawler werd in 1955 onder bouwnr 1242 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Industrie te Alphen a/d Rijn voor rekening van Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 22 juni 1955 en het schip kwam op 2 augustus van datzelfde jaar in de vaart.

Afmetingen:
De bruto inhoud van de SCH171 bedroeg 315 brutoton, de lengte over alles 43,50 m, de breedte 7,27 m en de holte 3,69 m.

De 8 cil. Industrie dieselmotor had een vermogen van 600 pk

Geschiedenis:
1966: omgedoopt in Onderneming III met visnummer SCH117
1970: ingericht voor de boomkorvisserij
1975: uit de vaart genomen
1979: verkocht voor de sloop

Jan
Bijlagen
SCH171-Cornelis-Vrolijk2_15.jpg
SCH171-Cornelis-Vrolijk2_15.jpg (62.19 KiB) 8408 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

Vooroorlogs tafereel in de haven van Scheveningen

Jan
Bijlagen
SchHaven6_150kB.jpg
SchHaven6_150kB.jpg (146.65 KiB) 9056 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Loggers

Bericht door Jan de Reus »

VL73 Elly

De VL73 Elly was de eerste van een serie van 5 trawlers die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan
Bijlagen
VL73-Elly5_150kB.jpg
VL73-Elly5_150kB.jpg (68.5 KiB) 9042 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie