Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart Frits

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

ROTTERDAM-27
In de Maashaven werd vooral veel graan overgeslagen.Hoofdrolspeler : de GEM (GraanElevatorMaatschappij) met z'n "Veters". Hier de Benvorlich,van de Schotse Ben-Line uit Leith.Pentekening. De Tempo-D was een kustertje dat voor Gruno voer;gebouwd:1936 in Groningen,brt: 198.Sinds 1955:eigenaar Harm Dijken.In 1958 heb ik er op gevaren in de ULO-vakantie en we zijn toen ook graan wezen laden in de Maashaven,voor Kopenhagen.De Benvorlich is van 1946,gebouwd bij Connell's,Glasgow.
Bijlagen
R-22 pen 950.jpg
R-22 pen 950.jpg (520.24 KiB) 3812 keer bekeken

Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

ROTTERDAM-28 Maashaven
De IOANNA wordt gelost;een sfeerbeeld van de Maashaven van de jaren '50.Er volgen er nog een paar;allemaal pentekeningen.Met dit fantastische onderwerp-de Rotterdamse haven 1950-70 kun je aan de gang BLIJVEN ! Maar dat verdient die haven dan ook.
Bijlagen
ioanna1-R28.jpg
ioanna1-R28.jpg (620.07 KiB) 3677 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

ROTTERDAM-29 Maashaven
De CARLA MAERSK (1968-11000brt) in lossing voor de wal.Pentekening.Achteraf denk ik dat ze Clara Maersk heette-hoe dan ook: een mooi schip voor een mooi onderwerp.
Bijlagen
maersk1-R29.jpg
maersk1-R29.jpg (621.5 KiB) 3676 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

ROTTERDAM-30 Maashaven
Hier komen we weer de TEMPO-D tegen,afgemeerd langszij de HAZELMOOR van de Anchor Line (1964-7794 brt) De Ouwe van de Tempo-D stuurde me met de sloep naar de wal "om opsnit en zo "; hij zou wel een stoot op de scheepshoorn geven als we geladen waren,zei hij. Nou,ik stond nog in de winkel toen ik 'em al hoorde ! De Tempo-D(200brt) was binnen een half uur geladen! Ook dat was Rotterdam:geen woorden,maar daden.Pentekening en verdunde O.I.inkt.
Bijlagen
moi1-R30.jpg
moi1-R30.jpg (487.84 KiB) 3676 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

ROTTERDAM-31 Maashaven
De AGIA MARINA-Monrovia in lossing.Een mooie eenheid:het schip met alles er omheen.Leuk om dat te verzinnen en ammekaar te componeren.Pen.
Bijlagen
agio3-R31.jpg
agio3-R31.jpg (619.73 KiB) 3675 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door jdbvos »

Hij is weer schitterend, ouwe scheet !
Prachtig gewoon !



maarre, Frits.....ik durf het bijna niet te vragen, maarre......waar komt jouw bijnaam vandaan ??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Derk Gotink »

Ja Frits...... vertel eens...
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Erg mooi, Frits. Ik probeer al weken om een paar kleine illustraties bij een verhaal te maken, niks bijzonders, maar ik ben mijn vaardigheid in het pentekenen helemaal kwijtgeraakt en dat is bijzonder frustrerend, vooral als ik dan dat mooie werk van jou zie. Vertel eens iets meer van je techniek, misschien kan ik een klein beetje mijn voordeel ermee doen...

"Verdunde oostindische inkt" zeg je. Is dat voor de rook uit de schoorstenen?
Het valt me telkens op dat je de lucht, afgezien van die rookpluimen helemaal leeg laat, geen vuiltje aan de lucht, zeg maar. :wink: Dat doe je met opzet, maar waarom? Om niet af te leiden van het eigenlijke onderwerp?
Hoe krijg je die mooie rechte lijnen van kranen, masten, pijpen van graanelevatoren? Doe je dat uit de hand of gebruik je een liniaal?
Hoe groot zijn je originelen, A4?
Werk je eert in potlood of meteen in inkt?
Gebruik je alleen maar die ouderwetse "omkeerpennetjes" of ook modern materiaal?
Ik probeer het met die STAEDTLER Pigment liners van 0,1mm, gebruik jij zoiets ook wel eens?

Als je zegt: "Je bekijkt het maar mooi zelf, kerel," heb ik daar alle begrip voor. No hard feelings. :wink:

De tekeningetjes bovenaan zijn van lang, lang geleden, bijna 50 jaar, waar blijft de tijd. Toen voeren die schoeners nog volop in de Oostzee - onder zeil - toen lag het vuurschip Terschellingerbank er nog en verscheen dat soort vrachtscheepjes onaangekondigd bij de loods voor IJmuiden. Ze zijn hier iets kleiner dan de originelen, maar voor mijn verhaal hoeven ze niet groter te zijn. Soms denk ik dat ik ze te klein opzet.
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

ROTTERDAM-32
Ergens in de 60's heeft de ESQUILINO (1963-6956brt-Lloyd Triestino) de Rotterdamse Maashaven als bestemming en hier is het "Vóór en achter!! " Sleepboten manoeuvreren haar naar haar plaats-en de roeiers van de Eendracht legge al te wachten.Dagelijkse bezigheid in de haven van toen.Pentekening.

Er waren wat vragen.
1)Waarom ik Old Fart als wachtwoord gebruik? Ik zit al jaren in een Ierse band die The Old Farts heet- en ik ben 68.Ik gebruik ook merformine:daar laat je ook flinke feestknallen van....
2)Kapitein Theo. Ik start met een potloodtekening,gewoon 30x40cm en vul de zaak in met een ordinaire...BIC-BALPEN!!! Die dingen geven mooie grijstinten en al die andere zijn altijd zwart.Simplicity characterizes veracity. Je lach je tebarste.Hé,de groeten daar in Griekenland.
Old Fart Frits
Bijlagen
R-32.jpg
R-32.jpg (550.31 KiB) 3553 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Sorry, Frits, ik lees je antwoord nu pas. Bedankt voor het kijkje in de keuken. Dat is groot: 30x40. Ik heb me al vaak afgevraagd of ik soms te klein zit te knoeien. Ik ga het nog eens proberen; ik moet toch een paar aardige plaatjes voor elkaar kunnen krijgen. Het hoeft niks bijzonders te zijn, maar wel origineel. Vroeger lukte het ook, dus dat moet ik kunnen herhalen.
Nogmaals bedankt en ik kijk met grote belangstelling uit naar je volgende werk.
Wat moet een mooie, originele, gesigneerde Hoogstrate van 30x40 trouwens kosten? Eentje aan elke kant van die zwart-witfoto van de Beppie in zee, onder de aquarel van Evert Sikkema, zou best mooi zijn.

Afbeelding


Plaats reactie