Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart Frits

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik kan hiermee nog jaren vooruit
Hallo Frits, nou naar mijn bescheiden mening maak jij hele mooie "krabbels" en zeker voor "An Old Fart" :lol: :lol:
Ooit heb ik nog een poossie de kost voor het eten in de Waalhaven verdiend, of liever "aan de Waalhaven" en heb nog steeds de best herinneringen aan " die Rotterdammers" :lol:

Die " knerpende baggermolen" wekt uiteraard vele herinneringen op uit de " baggersektie in m'n grijze cellen" waar ik jullie nu niet mee zal vervelen............MAAR de " Nieuw Amsterdam"..aah wel..DAT was een schip Meneer Sonneberg en ECHT schip!!
Toen ze bij de RDM in dok lag voor haar " Nieuwe Ketels" in ik meen 1967 was ik thuis van een reissie en wilde aan boord gaan kijken, buurvriend en Swtk. collega van " De Lijn" D.S. gaf me geen "schijn van kans" dat ze me van de TD bij de Lijn aan boord zouden laten ( ik meen dat hij er op had gevaren maar ben niet zeker meer) hoe dan ook hij vertelde me precies " hoe en wat" betreffende de RDM etc. etc. en maakte de opmerking van " Als je de poort binnenrijd alsof de werf van jezelf is en je roept " Technische Dienst Holland America Lijn" met je kop uit je auto raampie, dan geef ik je alle kans dat ze de boom omhoog doen en dan doe je " zus en zo" ( hij vertelde me waar te perkeren enz. enz.)

Dus ik nam de gok en reed van Olst in Overijssel naar de RDM met m'n Rooie Mini ( waarvan ik al jaaaaaren niet begrijp hoe ik er OOIT in paste :lol: ) en zorgde dat ik bij de poort aankwam tegelijkertijd met de drukte in de ochtend rond 8 uur........

En " Net zukke wark mien jong" :lol: .........Technische Dienst Holland America Lijn met een bravour "alsof het mijn boot was" werkte als een scheermes..........
Ik heb een hele dag op die boot rondgescharreld, met een "nep map onder m'n arm" en " verdween als de weerlicht als er ergens een partij kerels bij kwamen...........

Foto's nemen was toen een gelazer met "dikke toestellen en flitslampies" :lol: dus dat deed ik niet vanzelf, maar de plaatjes in m'n kop, ondanks dat ze vager worden, zijn er nog steeds.

Voor een " hele dag" was ze "mijn boot" :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.9 De coaster WAALBORG loopt de Rijnhaven binnen met een lading hout,rond 1960.Op de achtergrond de Cap Vilano en de Minna.Pentekening. Waalborg:b.j.1956 voor Wagenborg-brt.499.
Zeeuwse dick/brazil : geef es een e-mail adresje,dan stuur ik wat Zeeuwsw schilderijtjes.
Harry: er zit ergens een hrinnerings-kink;de ketels zijn vervangen in Dok-8 van Wilton-Fijenoord,vanaf 16 aug.1967.En toch heb je gelijk als het was op 8april1967 ,want toen werd de eerste lekke ketel gerepareerd bij de RDM! Maar toch,een mooi verhaal.Spreekt me wel aan: ik heb zelf als Wtk gevaren bij van Nievelt,dus ik weet ook over Yarrow-ketels!
Bijlagen
ROTTERDAM-9-Waalborg.JPG
ROTTERDAM-9-Waalborg.JPG (437.79 KiB) 4103 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nog wat coasters in Rotterdam,toen.Nr.10 : de ANTILLA-1957 door Coops,Hoogezand voor Bonninga,Groningen-Brt.499. Graan laden uit de Griek Nissos Ithaka;allebei flink kont-lastig en veel stof. Een dagelijks beeld,ook in de Rijnhaven.
Bijlagen
ROTTERDAM-10-Antilla.JPG
ROTTERDAM-10-Antilla.JPG (493.16 KiB) 4102 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Vooruit:nog één coaster: de CONSTANCE ,1968 door Hylkema,Hoogezand,voor Wynne&Barends,Brt.499. Hout lossen in de Rijnhaven.Pentekening
Bijlagen
ROTTERDAM-11-Constance.jpg
ROTTERDAM-11-Constance.jpg (661.42 KiB) 4102 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.12 Een bijzondere: de Nieuw Amsterdam op vertrek.Hierop valt nogal wat te zien.Veel werk aan gehad-en nóg komt de Siberie een beetje laat!Veel plezier!
Bijlagen
ROTTERDAM-12.JPG
ROTTERDAM-12.JPG (481.87 KiB) 4095 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.13 : Vertrek van de CARTAGO-een bananenboot van Van Nievelt,ondergebracht in de Caraibische Scheepvaart Mij. Gebouwd 1957 door Cammell Laird,Birkenhead,Brt.6797. Ik heb er in 1964 op gevaren als 4e WTK;beetje saai,die turbines.Maar wel snel-en slingeren!! Op de achtergrond de Fedala van Dammers.
Bijlagen
ROTTERDAM-13.JPG
ROTTERDAM-13.JPG (646.69 KiB) 4072 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.14: De SIONA op weg naar de ALKAID om graan te laden.Gemaakt voor een tiep-miep op het kantoor,die op de Siona geboren was.De Alkaid was van Van Nievelt,1937-Deutsche Werft,Hamburg-brt.5483
Bijlagen
14-siona en Alkaid.jpg
14-siona en Alkaid.jpg (583.79 KiB) 4068 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr. 15 : Het Belgische vrachtschip MOL in lossing in de Rijnhaven.Tropisch hout uit de Congo.Stoomkranen van Aegir doen het werk en een parlevinker van Taselaar verkoopt een 200 ltr vat Shell smeerolie-misschien wel Talpa-30.Die binnenmannen vormden de grootste groep acteurs in de Rotterdamse haven.Begin jaren 70 waren er zo'n 20.000,maar Staatsecretaris Van Hulten heeft er toen 13.000 weggesaneerd.Huppetéé.
Bijlagen
Rotterdam-15 MOL.jpg
Rotterdam-15 MOL.jpg (679.6 KiB) 4047 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.16 De Averdyk in de Rijnhaven.Deze foto maakte ik van m'n olieverfschilderij vóórdat het definitief was.Een paar mensen wezen me op enkele fouten en die zijn hierop nog niet verbeterd.Twee knapen van fouten.!! Welke?? Ik ben benieuwd of iemand ze ziet.
Bijlagen
16-Averdijk-Rijnhaven-1000.jpg
16-Averdijk-Rijnhaven-1000.jpg (727.49 KiB) 4045 keer bekeken
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Haven van Rotterdam 1945-70 door mar.schilder Old Fart F

Bericht door Old Fart »

Nr.17 De Rijnhaven vanaf de veersteiger bij het HAL kantoor.Veel werk,hieraan.Zelf de hele scene in elkaar gezet-en dan moeten de schepen wel uit die periode zijn. Met de klok mee:de Heen en Weer-12,Blijdendyk,Laarderkerk,Anghyra,Anne.Rechts: Activity,Aase Nielsen,coaster Phoenix.Midden:Spido rondvaartboot en een Parlevinker van Deursen.Ik maak hier wellicht nog eens een uitgewerkte gouache van.
Bijlagen
Rotterdam-17.JPG
Rotterdam-17.JPG (550.23 KiB) 4041 keer bekeken


Plaats reactie