Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
De Wilhelminakade in tegenlicht.Gouache.
hg,Frits Hoogstrate
hg,Frits Hoogstrate
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Normandie
De Normandie was een Franse oceaanliner. Het schip is in 1932 gebouwd bij de werf Penhoët te Saint-Nazaire, Frankrijk voor de Compagnie Générale Transatlantique. De kiellegging vond plaatst op 26 januari 1931 en het schip werd op 29 oktober 1932 te water gelaten.Ten tijde van de tewaterlating was het het grootste en snelste schip ter wereld en is tot op heden het krachtigste door een stoomturbine turbo-elektrisch aangedreven schip ooit gebouwd. De Normandie kwam 29 mei 1935 in de vaart. Het schip voer voornamelijk tussen Le Havre en de haven van New York. Er was een vroege vorm van radar geïnstalleerd. Op haar eerste reis naar New York veroverde de Normandie de Blauwe Wimpel voor de snelste overtocht (4 dagen, 3 uur en 14 minuten).
Na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog werd het schip door de Amerikaanse marine in beslag genomen en hernoemd in USS Lafayette (AP-53). Het schip werd omgebouwd naar een troepentransportschip, al heeft men ook de mogelijkheid onderzocht om er een vliegdekschip van te maken. Tijdens de ombouw in 1942 raakte het schip in brand door vonken van een snijbrander. Het schip kapseisde en zonk aan de New York Passenger Ship Terminal. Het schip werd geborgen maar het bleek te duur om het schip te renoveren en in oktober 1946 werd het schip gesloopt.
Inhoud: 79.280 BRT waterverplaatsing: 68.500 ton
Lengte: 312,8 m
Breedte: 36,4 m
Hoogte: 56,1 m
Diepgang: 11,3 m
Voorstuwing: 4 turbo-elektrische motoren met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 32,2 knopen
Passagierscapaciteit: 1.972
Bemanning: 1.345
Jan
De Normandie was een Franse oceaanliner. Het schip is in 1932 gebouwd bij de werf Penhoët te Saint-Nazaire, Frankrijk voor de Compagnie Générale Transatlantique. De kiellegging vond plaatst op 26 januari 1931 en het schip werd op 29 oktober 1932 te water gelaten.Ten tijde van de tewaterlating was het het grootste en snelste schip ter wereld en is tot op heden het krachtigste door een stoomturbine turbo-elektrisch aangedreven schip ooit gebouwd. De Normandie kwam 29 mei 1935 in de vaart. Het schip voer voornamelijk tussen Le Havre en de haven van New York. Er was een vroege vorm van radar geïnstalleerd. Op haar eerste reis naar New York veroverde de Normandie de Blauwe Wimpel voor de snelste overtocht (4 dagen, 3 uur en 14 minuten).
Na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog werd het schip door de Amerikaanse marine in beslag genomen en hernoemd in USS Lafayette (AP-53). Het schip werd omgebouwd naar een troepentransportschip, al heeft men ook de mogelijkheid onderzocht om er een vliegdekschip van te maken. Tijdens de ombouw in 1942 raakte het schip in brand door vonken van een snijbrander. Het schip kapseisde en zonk aan de New York Passenger Ship Terminal. Het schip werd geborgen maar het bleek te duur om het schip te renoveren en in oktober 1946 werd het schip gesloopt.
Inhoud: 79.280 BRT waterverplaatsing: 68.500 ton
Lengte: 312,8 m
Breedte: 36,4 m
Hoogte: 56,1 m
Diepgang: 11,3 m
Voorstuwing: 4 turbo-elektrische motoren met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 32,2 knopen
Passagierscapaciteit: 1.972
Bemanning: 1.345
Jan
- Bijlagen
-
- Normandie_150kB.jpg (149.51 KiB) 6710 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Dit is de Batavia, die in 1883 door Maatschappij De Schelde in Vlissingen opgeleverd werd aan de Rotterdamsche Lloyd.
Het schip had een draagvermogen van 2.223 ton.
Het was een schip van ruim 94 meter en er stond een stoommachine in van 1.200 ipk.
Het schip was besteld door de RL omdat men een veertiendaagse dienst in wilde stellen van Rotterdam naar Batavia.
De eerste jaren kreeg het schip (en bemanning en passagiers) het zwaar te verduren. Langdurige stormen (14 dagen achter elkaar), deuren die kapot sloegen, meer dan 3 voet water in de salon, reddingsboten die los sloegen, koeien (voor vlees onderweg) overboord enz. enz.
Op een andere reis kwam het schip, door een plotseling hevige windvlaag, dwars in het Suezkanaal te liggen en liep het vervolgens in de buurt van Maassluis ook nog uit het roer, waarna het vast kwam te zitten en sleepboothulp nodig was. Op een andere reis waren er dagelijks veel zieken, waar de scheepsarts zijn handen vol aan had. Een stoker en een olieman overleden en kregen een zeemansgraf. Tijdens zwaar weer, in 1886, scheurde de krukas als gevolg van een zware storm in de Indische Oceaan.
In 1893 is het schip gerenoveerd. In het midden werd er ongeveer 7 meter tussen gevoegd en om de snelheid te verhogen werd ook de machine vervangen door een krachtiger 4 cilinder KMS quadruple expansiestoommachine. Tevens werden de ra's en masten verwijderd en werd de naam gewijzigd in Soembing. In 1902 werd het schip in Rotterdam opgelegd en in 1903 werd het verkocht aan een Franse rederij die met het schip op Zuid Amerika ging varen. In 1907 strandde het schip op de kust van Uruguay, waarbij 20 opvarenden het leven lieten en het schip als verloren werd beschouwd. groeten
Evert Sikkema
Het schip had een draagvermogen van 2.223 ton.
Het was een schip van ruim 94 meter en er stond een stoommachine in van 1.200 ipk.
Het schip was besteld door de RL omdat men een veertiendaagse dienst in wilde stellen van Rotterdam naar Batavia.
De eerste jaren kreeg het schip (en bemanning en passagiers) het zwaar te verduren. Langdurige stormen (14 dagen achter elkaar), deuren die kapot sloegen, meer dan 3 voet water in de salon, reddingsboten die los sloegen, koeien (voor vlees onderweg) overboord enz. enz.
Op een andere reis kwam het schip, door een plotseling hevige windvlaag, dwars in het Suezkanaal te liggen en liep het vervolgens in de buurt van Maassluis ook nog uit het roer, waarna het vast kwam te zitten en sleepboothulp nodig was. Op een andere reis waren er dagelijks veel zieken, waar de scheepsarts zijn handen vol aan had. Een stoker en een olieman overleden en kregen een zeemansgraf. Tijdens zwaar weer, in 1886, scheurde de krukas als gevolg van een zware storm in de Indische Oceaan.
In 1893 is het schip gerenoveerd. In het midden werd er ongeveer 7 meter tussen gevoegd en om de snelheid te verhogen werd ook de machine vervangen door een krachtiger 4 cilinder KMS quadruple expansiestoommachine. Tevens werden de ra's en masten verwijderd en werd de naam gewijzigd in Soembing. In 1902 werd het schip in Rotterdam opgelegd en in 1903 werd het verkocht aan een Franse rederij die met het schip op Zuid Amerika ging varen. In 1907 strandde het schip op de kust van Uruguay, waarbij 20 opvarenden het leven lieten en het schip als verloren werd beschouwd. groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
@Evert, ik neem aan dat je geen bezwaar hebt tegen een paar knipsels.
POITOU voorheen BATAVIA en SOEMBING
POITOU voorheen BATAVIA en SOEMBING
Grtn @Allen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Bedankt Allen, voor de aanvullingen met de krantenartikelen uit 1907. Geweldig dat we 110 jaar later zulke berichten nog terug kunnen vinden.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepsschilderijen
Een fraai schilderij met unieke toelichting. " Sommige hebben kogels in het hoofd"....zou soms de journalistiek toen OOK al in de war zijn geweest??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepsschilderijen
Had het gelezen @Harry, heeft NIETS met persvrijheid te maken, toch?
Grtn @Allen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
De Batoela, één van de 10 schepen van het Batavia type naar een ontwerp uit 1939. De eerste schepen uit deze serie (Batoela, Bagan, Batavia, Banggaai en Balanipa) werden gebouwd in 1947. In 1948 volgden de Bakongan, Batoebahra en de Banjoewangi, waarna de serie beëindigd werd met de bouw van de Barumun en Barito in 1950.
Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
De motor van de Batoela was een Zweedse Polar/Atlas motor.
Er was in eerste instantie plaats voor 12 hut passagiers (later 24) en 353 (tussen)dekpassagiers. De bemanning bestond uit 53 'koppen'.
De schepen waren gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven aan de KPM.
In verband met de regeling vlootreconstructie kreeg de KPM in 1952 de volle eigendom van de schepen.
Veel van deze schepen hebben het (bij diverse eigenaars) 30 jaar of langer uitgehouden. groeten
Evert Sikkema
Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
De motor van de Batoela was een Zweedse Polar/Atlas motor.
Er was in eerste instantie plaats voor 12 hut passagiers (later 24) en 353 (tussen)dekpassagiers. De bemanning bestond uit 53 'koppen'.
De schepen waren gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven aan de KPM.
In verband met de regeling vlootreconstructie kreeg de KPM in 1952 de volle eigendom van de schepen.
Veel van deze schepen hebben het (bij diverse eigenaars) 30 jaar of langer uitgehouden. groeten
Evert Sikkema
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepsschilderijen
Jouw prachtige gedetaileerde kwasterijen nemen mij altijd mee "in gedachten" naar Tempo Doeloe, waar ik nog net even "ietsie aan geroken" heb in the sixties. Bedankt. Heppie ook info over waar die serie schepen zijn gebouwd Evert?Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"