Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Heel mooi, Frits. Ik schilder altijd met aquarelverf, maar gaat dat met gouache ongeveer hetzelfde of moet je dat toch heel anders aanpakken?
Groeten
Evert Sikkema

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Kota Inten 1927 - 1957 .jpg
Kota Inten 1927 - 1957 .jpg (130.16 KiB) 6642 keer bekeken
Kota Inten 1927 - 1957 van de Rotterdamsche Lloyd, hier varend in de Pacific Java Bengalen Lijn (PJBL).
De Kota Inten was een schip uit een serie van 8 min of meer gelijke vracht-passagiersschepen. Misschien waren er wel meer verschillen, maar in ieder geval waren de Kota Baroe en de Kota Radja uitgerust met zogenaamde 'doelpalen masten', terwijl de andere schepen 'normale' masten hadden.
De serie bestond uit de volgende schepen:
Kota Agoeng 1930 - 1958
Kota Baroe 1929 - 1957
Kota Gedé 1928 - 1958
Kota Inten 1927 - 1957
Kota Nopan 1931 - 1943
Kota Pinang 1930 -1941
Kota Radja 1927 - 1942
Kota Tjandi 1930 - 1943

groeten
Evert Sikkema
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

In 1963 ,op de oversteek naar Santos,kreeg de ALNATI van NiGoCo een windje op de kop; 's avonds bleek de zee te lichten en bij elk paaltje kregen we een gordijn van licht over ons heen - hier een impressie.
Gouache 36x48cm
Evert, volgens mij is aquarelverf,plakaatverf en gouache bijna hetzelfde- er is wat verschil in hoeveelheid pigment.Omdat gouache dekkend is kun je railingen schilderen,en de naam !
grn,
Frits Hoogstrate
IMGP4157-950.jpg
IMGP4157-950.jpg (77.83 KiB) 6530 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig, Frits! :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Ja, daar sluit ik me bij aan: die 's zeker mooi..
...en dat wás ook altijd mooi, die oplichtende zee...vooral bij de schroef....machtig !
Ook als 2 schepen elkaar (op korte afstand, zoals tussen Las Palmas en Tenerife) passeerden....het hele onderwaterschip kon je zien...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

ms Straat Hobart

Op 16 december 1965 is opdracht gegeven aan Nippon Kokan K.K. in Shimizu voor de bouw van 4 schepen. Twee schepen, de ‘Straat Holland’ en de ‘Straat Hobart’ werden gebouwd onder de combinatie-overeenkomst en door de KPM gefinancierd. De ‘Straat Hong Kong’ en de ‘Straat Honshu’ werden voor rekening van de KJCPL gebouwd.

Het waren zeer ranke schepen met 4 laadruimen voor het dekhuis en een ruim erachter.
Om de stabiliteit te bevorderen, waren de schepen uitgerust met een anti-slinger systeem. Dit systeem maakte gebruik van dosering van water tussen de tanks, waarbij geen vermogen gevraagd werd om het water te verplaatsen.
Voortbouwend op de ervaringen opgedaan met de "Japanse" F-schepen werden de H-schepen uitgerust met een echte controlekamer, waarbij alle bedieningen, controleapparatuur en registratie waren gecentraliseerd.

Bouwnr.: 261
Tewaterlating: 12 februari 1968
Inhoud: 10.184 brt
Lengte: 161,70 m
Breedte: 22,07 m
Diepgang: 13 m

Voortstuwing:
De voortstuwing geschiedde door een 6 cilinder Mitsui B&W motor met een vermogen van 13.500 pk die de schepen een snelheid van 21,5 mijl gaf.

Roepletters: PHUX

Geschiedenis:
1968: Straat Hoorn
1968: Straat Hobart
1977: Nedlloyd Hobart
1983: gesloopt te Kaohsiung

Jan
Bijlagen
Straat-Hobart_150kB.jpg
Straat-Hobart_150kB.jpg (63.53 KiB) 6071 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Van Waerwijck KPM 20180314.jpg
Van Waerwijck KPM 20180314.jpg (145.3 KiB) 6456 keer bekeken
Van Waerwijck.
In 1954 gebouwd. Hier met KPM schoorsteen, maar hoofdzakelijk gevaren voor de KJCPL en in 1966 overgegaan naar Mij. Zeetransport (Fjell Oranjelijn) en herdoopt in Prinses Maria.
In 1969 verkocht naar Griekenland en nog tot 1981 gevaren als Roumania en daarna gesloopt.
Zusterschepeb waren:
Roggeveen (voor de Oranjelijn werd het Prinses Emilia, later Boulgaria en in 1970 gezonken na een aanvaring met het Duitse schip Hagen)
Schouten (Prinses Anna bij de Oranjelijn. In 1972 als HWA Po gezonken)
Houtman (1972 verkocht, naam Maldive Unity en in 1984 Dynasty Male en in datzelfde jaar gesloopt)

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Mooi hoor, Evert !
Prachtig...

Leuk hoe je je naam in dat water 'verwerkt'... Valt me nou pas op....
Oost, west...ook best
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Amyntas.jpg
Amyntas.jpg (116.07 KiB) 6205 keer bekeken
Amyntas, wel eens eerder geplaatst, maar al lang weer verdwenen.
Geschilderd in 2004.

Gebouwd 1955 bij scheepswerf E.J. Smit & Zn., Westerbroek
BRT 499
LxBxH in meters: 64,84 x 9,84 x 3,69 DG 2,72
Bemanningsleden 15
In de machinekamer stond een Werkspoor diesel, 4 tew met 6 cyl (750 pk)
Snelheid 10,5 kn
Verkocht in 1972 en als Maria S in de vaart gekomen onder Griekse vlag
In 1977 werd de naam Alexis K en in 1981 Stravos G.
Gesloopt in 1984.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Ik heb nav zo'n plaatje van Denis ook een wrak proberen te 'pakken'...
De Irish Trader, de vroegere Admiraal Nelson van 1949.
In 1974 begon ze met het laden van water nabij Drogheda....
Bijlagen
AdmNelson07.jpg
AdmNelson07.jpg (200.11 KiB) 5894 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie