Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

Prachtige plaat, Evert !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het waren schepen van ruim 1.300 brt met een lengte van ruim 68 meter.
Jouw prachtige gedetaileerde kwasterijen nemen mij altijd mee "in gedachten" naar Tempo Doeloe, waar ik nog net even "ietsie aan geroken" heb in the sixties. Bedankt. Heppie ook info over waar die serie schepen zijn gebouwd Evert?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Harry, hier werden de schepen gebouwd:
Barumun bij de RDM in Rotterdam
Barito bij Boele in Bolnes
Batoela bij de RDM
Bagan bij Boele
Batavia bij Gebr. Pot in Bolnes
Bangaai bij de RDM
Balanipa bij de Noord in Alblasserdam
Bakonga bij de RDM
Batoebahra bij de Noord
Banjoewangi bij Gebr. Pot

groeten
Evert Sikkema
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

P7200034.jpg
P7200034.jpg (158.64 KiB) 6517 keer bekeken
Nieuw Holland (zie voor zusterschip bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=1&t=1856&start=450 of hier: viewtopic.php?f=1&t=1849&p=248507&hilit ... 28#p248507)
Gebouwd in 1928 in Amsterdam en gesloopt in 1959 in Hongkong.
Nu eens geen technische gegevens, maar een deel van de beschrijving van Lucas Lindeboom in deel VIII van de serie 'Oude K.P.M.-schepen van 'Tempo Doeloe'.
Hij schrijft daar o.a. Een van de wel zeer gevaarlijke opdrachten die de Nieuw Holland tijdens de tweede Wereldoorlog heeft verricht was de 'shuttle dienst' van juli tot november 1944 tussen Southampton en de Franse kust waarbij in totaal 27.000 manschappen veilig werden vervoerd.
Op 23 februari 1946 werd het schip door het British Ministery of War Transport vrij gegeven en werd het ingezet als troepentransportschip naar Nederlands Ooost-Indië en werden op de terugweg repatrianten vervoerd naar Nederland.
Pas op 2 maart 1948 werd de vlag van de KPM weer gehesen.
Al op 5 maart 1948 werd het schip (in verband met de veranderde politieke situatie in Indonesië) met behoud van haar naam over gedragen aan de KJCPL.
PS Het vlaggensein JJW is mij "ingefluisterd" door Theo Horsten.

groeten
Evert Sikkema
Henk3341
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2013 19:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Henk3341 »

schilderijen te koop van Halcionlijn schepen: Stad Amsterdam,Stad Breda, Stad Dordrecht en Stad Schiedam
Afmetingen ca 28 x 38 cm, voorzien van lijst.
ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Henk

september 2017:
de schilderijen hebben een nieuwe eigenaar gevonden, die er erg blij mee is.
Henk
Bijlagen
DSC02717.jpg
DSC02717.jpg (111.73 KiB) 6465 keer bekeken
DSC02749.jpg
DSC02749.jpg (119.77 KiB) 6465 keer bekeken
DSC02750.jpg
DSC02750.jpg (117.91 KiB) 6465 keer bekeken
DSC02751.jpg
DSC02751.jpg (93.3 KiB) 6465 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, hier werden de schepen gebouwd:
Evert, bedankt, het gaat in het KPM archief!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Bali en Riouw.jpg
Bali en Riouw.jpg (155.88 KiB) 6397 keer bekeken
De bouworder van de Bali was van 1939 en de bouw begon begin 1940, maar toen kwam de oorlog er tussen.
Het schip werd tijdens de bouw door de Duitsers in beslag genomen, naar de Maashaven gesleept en opgelegd en in 1945 bij Dordrecht tot zinken gebracht.
Op 17 juli 1945 werd het gelicht en op de werf "de Nieuwe Waterweg" in Rotterdam hersteld en afgebouwd.
Uiteindelijk kwam het schip in december 1947 in de vaart bij de SMN.
In 1963 werd het overgedragen aan de Nedlloyd Lijnen en in 1970 aan Koninklijke Nedlloyd. In 1971 verkocht naar Panama en in 1979 gesloopt in Kaohsiung.
De Riouw (op de achtergrond) was van 1941 /'42 en kwam in 1947 de vloot van de SMN versterken.Van 1960 tot 1963 voer het in charter voor de VNS, waarna het in 1967 werd verkocht (ook naar Panama). In 1975 kwam het einde en werd het schip gesloopt in Spanje.

groeten
Evert Sikkema
Old Fart
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 aug 2010 20:25
Locatie: Arnemuiden

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Old Fart »

De Prins der Nederlanden.
Gouache,75x60cm.
Groet,Frits Hoogstratehttp://www.kombuispraat.com/download/file.php? ... &id=170694
Bijlagen
Prins der N-1024.jpg
Prins der N-1024.jpg (203.09 KiB) 6362 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die loopt lekker voor het door jou zo mooi geschilderde zeetje weg, Frits! :-D
Jij bent naar mijn smaak een van de betere "waterweergevers".
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zo mooi geschilderde zeetje weg, Frits!
Prachtig om te zien inderdaad.....EN....... HOE wringen "ze" dat iedere keer weer " uit een kwassie" zonder heilige dagen :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie