Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, je hebt gelijk, Evert. Zo zat dat. Ik vind beide aquarellen bijzonder mooi. Ze geven beide precies weer zoals het daar was. Dat wil zeggen: onder heel gunstige omstandigheden. Meestal was het veel somberder. Grauwer, grijzer. Maar dat is misschien niet echt iets om in een aquarel weer te geven.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De zee is groot en ons schip toch wel klein.
Wellicht was dit wel een juiste en toepasselijke zinsnede geweest als titel voor dat recente " El Faro" rapport :roll:
Een bijzonder fraai schilderij van Evert met een mooi en spannend verhaal van Theo erbij! Ik denk bij het lezen van Theodorus zijn proza dat je al of niet ex- zeeman moet zijn om de kern van dit verhaal ECHT te vatten en betwijfel of walslurpen begrijpen WAT er wel voor nodig is om " als eventuele voorzorg" alvast met zo'n weerschip aan de praat te gaan, als je een schuivende lading staalplaten hebt! :roll:
Ik denk nu aan Kapitein van Dongen ( R.I.P.) toen we met de " Forest Town" in 1965 op de US Oostkust richting Carieb kachelden EN door het oog van orkaan Faithe voeren en ik met de jeugdige instelling van " de onschuld van de eenvoudigen van geest" :lol: weer een ietwat juichende kreet liet vallen als WEER zo'n muur water aan kwam. De ouwe stond " al billen knijpende" wijdbeens tegen het stuurhuis raam geleund ( ik zie hem NOG staan!) en had wel wat anders aan zijn hoofd en zei tegen de stuurman " alsof ik lucht was"......" Stuur die idioot van de brug NU" :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jinny »

Als walslurp zijnde snap ik dat ook wel hoor...
Ik wil het iig niet meemaken met onze roestige tobbe..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 02 okt 2017 21:58Stuur die idioot van de brug NU" :lol: :roll: :mrgreen:
Ik moet hier toch wel om gniffelen.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik moet hier toch wel om gniffelen.
Dat mag je ook best doen Adri, waarom denk je dat ik dat hier opschrijf " zoals het was". In de bekant 50 jaar sinds die toch wel -wijsheid achteraf-spannende ervaring heb ik nog maar verduld weinig personen ontmoet die OOK waarheidsgetrouw konden zeggen dat ze " het hadden meegemaakt" om enkele keren door het oog van een orkaan te kachelen.Ik vond het toen allemaal " wel machtig" :lol: en maak daarom referentie naar " zalig zijn de eenvoudigen van geest"; alsmede het achteraf realiseren dat ik het " na-vertellen" voor een niet on-aanzienlijk deel aan de kompetentie van Kapitein van Dongen ( R.I.P.) heb te danken ( om de Heusdense Scheepsbouwers nu maar even niet te vergeten!), als ik bedenk dat er "om ons heen schepen vergingen". Het meest plezierige van die hele ervaring vond ik nog dat ik "pak weg" 40 jaar later een zo goed als maar mogelijk op herinneringen gebaseerde en zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van die bewuste belevenis kon verstrekken aan de dochter van Kapt. van Dongen, hoe haar toen reeds enige tijd overleden Vader erbij stond, wat ie aanhad en vanzelf "Wattie zei". Mede hierdoor ben ik de man nooit vergeten.
Deze ervaring, tesamen met een soortgelijke in de Zuid Atlantic op een zusterschip waren ervaringen die ik als "jong en je wilt wel eens wat" massinissie opdeed en pas veel later op de juiste en werkelijke waarde IN kon schatten,ze kwamen me vele jaren later bij m'n werk toch wel goed van pas. Vandaar naar mijn bescheiden mening dat je dit soort zaken " als walslurp"onmogelijk WEL kunt vatten of in kunt schatten.Maar dat zal wel komen door mijn " eenvoudigheid van geest" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Geen zorgen Harry, ik ken mijn plaats als landlubber.
Toch nog een vraag, de door jou beschreven gebeurtenis is natuurlijk al heel lang geleden. Was er toen nog geen of geen betrouwbare weers/orkaanvoorspelling?

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------
Ik lees de reacties nu pas en dat gebeurt me niet zo vaak, dat ik iets mis. Harry schreef:
Ik denk bij het lezen van Theodorus zijn proza dat je al of niet ex- zeeman moet zijn om de kern van dit verhaal ECHT te vatten en betwijfel of walslurpen begrijpen WAT er wel voor nodig is om " als eventuele voorzorg" alvast met zo'n weerschip aan de praat te gaan, als je een schuivende lading staalplaten hebt.
Na tweeënvijftig jaar is dat proza best nog wel leesbaar. :-D Hier en daar is het taalgebruik een tikkie gedateerd, maar het verhaal loopt nog steeds.

Dat gezegd hebbende: bij mij was er nooit zo erg veel voor nodig om uit voorzorg met iemand aan de praat te gaan. Je moet vooruit denken en je weet toch uit ervaring en het op de radiotelefonie luisteren naar de spoed- en noodgevallen van anderen hoe weinig tijd er vaak is en hoe snel de paniek sommige mensen in zijn greep krijgt when the shit hits the fan. Dat heb ik altijd gedaan: vooruit denken en dat tot in het voor sommigen mogelijk absurde. Ik heb me altijd, zolang als ik gevaren heb, bezig gehouden met de vraag: "Wat nou als..." Niet alleen varend, maar ook onder andere omstandigheden. Gewoon, in een donkere nacht uit het stuurhuisraam hangend, prachtig weer, vlakke zee, onbeperkt zicht, een situatie bedenken: wat nou als... Wat doe ik dan? In de tijd toen ik zoveel reisde dat ik soms 's nachts in een hotelkamer wakker werd en op het briefpapier moest kijken waar ik was, vroeg ik me in elk hotel steeds weer af: wat nou als er brand komt? En dan ging ik even de nooduitgang checken en - als het niet al te hoog was - eens even met de trap naar beneden in plaats van met de lift. Ik had een keer bij een brand in de machinekamer klem gezeten. Dat vergeet je niet licht en daar leer je van.

In "De Prijs" beschrijf ik hoe iemand zich helemaal voorbereid had op een torpedering en wat hij daarna dan moest doen om te overleven. Zo had hij bijvoorbeeld ook een heel zorgvuldig samengesteld overlevingspakket . Ik heb op die kleine schepen jarenlang een overlevingspakket in de kaartenkamer gehad. Nadat ik een aanvaring met een visserman in potdichte mist had gehad die, afgezien van wat materiële schade, verder goed afliep, dacht ik: Wat nou als ik niet hém had geraakt, maar hij mij, volle kracht varend, in ruim 1, onder een hoek van negentig graden net achter het voorpiekschot? Dan waren we binnen minuten als een steen gezonken. Dan waren de vlotten vast wel komen opdrijven, maar daarna? Wat heb ik dan nodig? Daar had ik mijn pakketje op afgestemd. Niks bijzonders en gelukkig nooit nodig gehad.
Vooruit denken, plannen, rekening houden met het onverwachte en soms met het schijnbaar onmogelijke. Dat geeft een rustig gevoel. En anderen rustig en tijdig om raad vragen, zoals zo'n weerschip. Het was het weer- en reddingsschip Storeknut, een vroegere Duitse trawler die nog steeds in Chili vaart, nu weer vissend.
Zo was ik ook altijd zeer snel met een radiomedical: even de dokter in het Rode Kruisziekenhuis in Den Haag bellen, vertellen wat ik aan de hand had en vragen wat ik het beste kon doen. Dat hoefde echt geen levensbedreigende situaties te zijn; dat kon ook een vent met een gat in zijn kop zijn dat ik niet goed dicht kon krijgen, of die makker op de Kroonborg die met niet zulk best weer met de koffiepot van achteren naar het stuurhuis kwam scharrelen en zo link was geweest om de kopjes in zijn broekzakken te stoppen. Toen viel hij. Niet alleen was de koffie weg, maar een van de kopjes maakte een jaap in zijn dijbeen, niet te geloven. Dokter gebeld: wat kan ik het beste doen, hechten of mag ik ook krammen zetten? Dat doe ik liever dan hechten.
Ik mocht krammen zetten. De kok, Jan van der Haven, stond erop om me te assisteren, puur omdat hij er met zijn nieuwsgierige neus graag bij wilde zijn. De patiënt was gelukkig een brave kerel die dat alles kalm onderging terwijl het bepaald geen pijnloze behandeling was. Ach, je maakte nog eens wat mee. We hebben later de dokter ergens in Engeland de krammen er weer uit laten halen en die zei dat ik het keurig had gedaan, dus ik was zo trots als een aap met een glazen kont, dat begrijp je.

Maar wat dit alles nou in het topic Scheepsschilderijen doet.... :-D

------------------
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Het komt allemaal door de Beppie, Theo.
Groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar wat dit alles nou in het topic Scheepsschilderijen doet..
Dit zijn toelichtingen OP de Schilderijen Theodorus...e.e.a. voor het kweken van een beter begrip en inzicht bij de Schilderijen koekeloerders.
Maar ik doelde bij mijn opmerking dus niet op " HET in kontakt treden met 3den".......maar dus "op de situatie aan boord die hier aanleiding toe gaf"...wellicht was mijn proza niet helemaal duidelijk :roll:
Geen zorgen Harry, ik ken mijn plaats als landlubber
Oooh ik heb absoluut en helemaal geen zorgen Adri :lol: , noch wil ik " wie dan ook" zgn. op zijn plaats zetten ( wie ben ik?).....echter heb ik toevalliger wijze op reeds zeer jonge en ook redelijk " groene" leeftijd een aantal ervaringen in bijzonder slecht weer meegemaakt die het me jaaaaren later heel duidelijk maakten dat er zeer vele zaken zijn - op dat specifieke ervarings gebied- die je dus NIET uit een boekie kunt leren en/of ervaren en/of met een slim geprogrammeerd rekentuigje kunt uitvogelen....da's alles.Toen ik dat meemaakte heb ik dus wel de situatie geregistreerd, maar had dus NIET de kennis en ervaring op dat "juist in te schatten en/of te be-oordelen".....e.e.a. is in latere jaren " een klein beetje opgepoetst" :lol:
Was er toen nog geen of geen betrouwbare weers/orkaanvoorspelling?
Betreffende de toenmalige "weers/orkaanvoorspelling" kan ik echt geen inzicht verstrekken -laat staan be-oordelen, ik heb me daar nooit in verdiept. Wat ik dus WEL weet, is het feit dat Kapitein van Dongen een zeer kompetente en ook ervaren man was die ongetwijfeld zijn uiterste best heeft gedaan om de hem TOEN ter beschikking staande gegevens/informatie juist te interpreteren, ik weet o.a.dat hij het eerste klappen van de orkanen zweep als jongere stuurman in de Zuid-Chinese Zee had geleerd, de in de zeekaart genoteerde koerslijnen leken op het gekrabbel van een kindertekening, DAT kan ik me goed herinneren...ondanks mijn jonge jaren heppie dus aan boord van een schip-waar je 24/7 op elkaars lip zit, al snel in de peiling op wie wel en of niet die genoemde kompetentie van toepassing is, ondanks dat je dat dan als broekie misschien niet altijd academisch kunt verwoorden.Ik heb- met de wijsheid van achteraf- het grote genoegen gesmaakt om in die tijden met enkele zeer beknijsde en ervaren kollega Scheepswtk's- en enkele nautici- te hebben gevaar'n die me toendertijd met redelijk " harde hand en soms ook voet..letterlijk!" het vak bij hebben gebracht-de meesten zijn reeds lang overleden maar hun namen & persoonlijkheid staan in mijn geheugen, een ervan bereikte een zeer hoge leeftijd en met hem ben ik NU nog in kontakt, ik mag hem al jaren " bij zijn voornaam noemen".Toendertijd heb ik dat ..op geen stukken na..niet altijd als leuk/aardig/vriendelijk/lief ervaren- en een ieder mag best weten dat ik meerdere malen van plan was om van die schepen weg te lopen, maar mijn vader zaliger overtuigde me dan altijd " dat ik daar later dan veel spijt van zou krijgen" en dus ging ik weer terug-, laat staan op prijs gesteld,die realisatie kwam pas vele jaren later en had toen warempel de gelegenheid om enkelen een mooi speciaal LR Blauw " Surveyor Note Book" met inschriptie te kunnen geven als erkentelijkheid " voor bewezen diensten"...die kans krijg je niet al te vaak in je leven.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Er zijn hier ongetwijfeld nautici, die dat weersvoorspellen in de vijftiger, zestiger en zeventiger jaren kunnen uittekenen.
Wat mij bijstaat is, dat in het pre-satelliet tijdperk van een aantal (geselecteerde?) schepen van de grote vaart, regelmatig meteo-info werd verzonden naar de wal.
En daarmee kan kan je dan een paar isobaren tekenen en pogen een voorspelling te doen. Correct?

Adri


Plaats reactie