Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Grimsby Dock

Op het schilderij een sfeerbeeld van de haven van Grimsby (UK) met op de voorgrond de stoomtrawlers GY80 Rapallo en GY252 Remindo.

Jan
Bijlagen
Grimsby-Dock2_150kB.jpg
Grimsby-Dock2_150kB.jpg (77.71 KiB) 9261 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY188 Boston Fury

Deze motortrawler is in 1956 onder bouwnr. 909 gebouwd bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland) voor rekening van Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd uit Grimsby De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.

Inhoud: 577 bruto ton
Lengte: 160,5 ft (48,9 m)
Breedte: 30,4 ft (9,3 m)

De voortstuwing bestond uit een dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1050 pk. Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Op 14 augustus 1961 verkocht aan de rederij Abunda Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby waarna het schip de naam Abunda kreeg
Op 22 december 1966 verkocht aan Newton Trawlers Ltd uit Grimsby en herdoopt in Volesus.
Op 1 januari 1975 verkocht aan North Cape Fishing Co Ltd uit Hull
Op 19 mei 1975 verkocht naar Gibraltar om ingezet te worden als bergingsvaartuig
1979 verkocht naar Panama (Maritime Sunshine SA)
1987 Overgegaan naar Chepo Shipping Co SA, Panama
1998 Geschrapt uit Lloyds Register

Jan
Bijlagen
GY188-Boston-Fury_150kB.jpg
GY188-Boston-Fury_150kB.jpg (81.35 KiB) 8760 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H582 Banquo

Deze stoomtrawler is in 1948 onder bouwnr. 210 gebouwd bij de werf J. Lewis & Sons Ltd te Aberdeen voor rekening van J. Marr & Son Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Thornella. De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.

Inhoud: 604 bruto ton
Lengte: 170,4 ft (51,9 m)
Breedte: 29,2 ft (8,9 m)
Diepgang: 14,3 ft (4,4 m)

De voortstuwing bestond uit een triple expansie stoommachine fabrikaat J. Lewis & Sons Ltd uit Aberdeen. De ketel was gemaakt door Caledon Shipbuilding & Engineering Co Ltd, uit Dundee.Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
9.4.1948:Tewaterlating bij J. Lewis & Sons Ltd, Aberdeen
29.9.1948: Overgedragen aan J. Marr & Son
10.1952: Tijdens een reis naar Groenland 8 lichamen uit zee gehaald afkomstig van de Hull trawler Norman (H289) en bij Scrabster aan land gezet.
1953: Te Hull binnengelopen met zware schade aan het stuurhuis als gevolg van slecht weer tijdens de thuisreis vanaf Groenland.
13.9.1954: Verkocht aan Northern Fishing Co (Hull) Ltd, te Hull
6.10.1954: Geregistreerd te Hull als BANQUO (H582)
10.1957: Opgebracht door IJslandse kanonneerboot Thor i.v.m. illegaal vissen voor de kust van IJsland
24.5.1965: Verkocht aan Hellyer Bros. Ltd, te Hull.
19.5.1967: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd, te Fleetwood.
7.6.1967: Geregistreerd te Fleetwood (FD99) en reeds na 1 visreis opgelegd te Fleetwood
9.1967: Verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres S.A., te Gent (BE)

Jan
Bijlagen
H582-Banquo_150kB.jpg
H582-Banquo_150kB.jpg (142.35 KiB) 8669 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door jdbvos »

Was dat deze, Jan ? Staat die vent met z'n petje en colbertje ook weer op...
Bijlagen
Wrak 13.jpg
Wrak 13.jpg (91.61 KiB) 8643 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Britse trawlers

Bericht door Allen »

In betere tijden.
Banquo001 In betere tijden..JPG
Banquo001 In betere tijden..JPG (45.33 KiB) 8632 keer bekeken


Ramptoeristen.
Banquo002 Thornella Ramptoeristen.JPG
Banquo002 Thornella Ramptoeristen.JPG (114.66 KiB) 8632 keer bekeken

Banquo003 Thornella.JPG
Banquo003 Thornella.JPG (173.56 KiB) 8631 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Britse trawlers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ramptoeristen.
WEL allemachtig wat een schade, dat moet een flink bekkie water zijn geweest, je zal maar op net achter zo'n brugraampie staan te koekeloren. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Trawlers te Hull

Jan
Bijlagen
Hull_150kB.jpg
Hull_150kB.jpg (113.98 KiB) 7219 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H355 Stella Carina

De stoomtrawler H355 Stella Carina is gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell onder bouwnr. 686 in opdracht van de Royal Navy. De trawler had toen de naam ‘Yes Tor’ T222.
Het schip is op 21 oktober 1941 te water gelaten en kwam in 10 april 1942 in de vaart.
Na de oorlog is het schip omgebouwd voor de trawlvisserij.

Inhoud 510 bruto ton
Lengte: 166,3 ft (50,7 m)
Breedte: 28,0 ft (8,5 m)

Het schip beschikte in eerste instantie over een kolengestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 970 ipk waarmee een max. snelheid van 11 knopen kon worden behaald.
Geschiedenis..
4.6.1941: Kiellegging
21.10.1941: Tewaterlating
10.4.1942: Oplevering
1941: Toegevoegd aan de Home Fleet. Western Approaches basis Campbeltown.
1942: Naar Freetown, 2e Onderzeeboot Bestrijdings Groep.
1946: Opgelegd te Rosyth
10.4.1946: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd te Hull
11.1946: Omgebouwd tot vissersvaartuig bij Smith’s Dock Co Ltd, North Shields.
1946: Machine hermeten 1050ipk.
12.11.1946: Geregistreerd te Hull voor Clyde Trawlers Ltd, Hull als CAPE CLEVELAND (H355).
11.1947: Omgebouwd voor oliestook
11.11.1947: Geregistreerd te Hull als STELLA CARINA (H355).
5.9.1949: Verkocht aan Hudson Brothers Trawlers Ltd te Hull.
18.10.1949: Geregistreerd te Hull als CAPE FINISTERRE (H355).
24.1.1952: Verkocht aan The Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd te Grimsby
20.2.1952: Geregistreerd te Grimsby als DRAGOON (GY222)
1953: Maakte 1 visreis naar Groenland.
1959: Opgelegd te Grimsby.
27.8.1959: 2 man overleden als gevolg van dampen in de ketel tijdens het weer indienst stellen van het schip
26.2.1960: Gearriveerd te Fleetwood.
5.3.1960: Verkocht aan Wyre Trawlers Ltd te Fleetwood.
16.3.1960: Geregistreerd te Fleetwood (FD60).
14.10.1962: Tijdens het vissen ter hoogte van de NW kust van IJsland opgebracht voor illegaal vissen en geëscorteerd naar Isafjördhur.
15.9.1964: Wederom opgebracht voor illegaal vissen voor de NW kust van IJsland.
12.1966: Verkocht voor de sloop aan West of Scotland Shipbreaking Co Ltd te Troon
7.5.1969: Sloop afgerond.

Jan
Bijlagen
H355-Stella-Carina_150kB.jpg
H355-Stella-Carina_150kB.jpg (71.38 KiB) 6792 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Britse trawlers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De stoomtrawler H355 Stella Carina
Da's een hele mooie ROETblazer Jan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

LT472 Excelsior

Deze Engelse ‘fishing smack’ is in 1921 gebouwd door Joh Chambers uit Lowestoft en heeft tot 1936 aan de visserij deelgenomen. Nadat ze verkocht is naar Noorwegen werd het schip voorzien is van een motor en is het als coaster onder de naam Svinor voornamelijk actief geweest in de Noorse wateren. In 1972 is het schip teruggekomen naar Lowestoft. In 1983 in het schip aangekocht door de Excelsior Trust en is in 4 jaar tijd gerestaureerd. Het is de laatste traditionele zeiltrawler in Engeland en opereert thans als opleidingsschip. Aan boord is plaats voor 12 trainees.

Inhoud: 55,36 brt
Lengte: 77 ft (23,5 m)
Breedte: 19 ft (5,9 m)
Diepgang: 9.8 ft (3 m)

Geschiedenis
1921 Geregistreerd als eigendom van een consortium met Jimmy Strong als eerste schipper
1933 Opgelegd tijdens de Depressie
1935 Verkocht aan de Noor Bjorn Stensland uit Kristiansand en omgebouwd tot motor coaster
Na WOII Schip verkocht aan Sverre en Ole Borrufsen uit Mandel
1970 Opgelegd
1971 Aangekocht door John Wylson
1972 Teruggekeerd naar Lowestoft om te worden gerestaureerd
1982 Excelsior Trust opgericht
1988 Schip door de Princes Royal in dienst gesteld voor het geven van zeiltrainingen
1989 Rondje om Groot Brittannië gevaren
1999 Vistuig geïnstalleerd waarmee voor het eerst naar 66 jaar werd op school werd gevist
2003 De 5.000ste zeiltrainee welkom geheten aan boord
2007 Meer dan 100.000 zeemijlen gevaren sinds de restauratie van het schip

Jan
Bijlagen
LT472-Excelsior_150kB.jpg
LT472-Excelsior_150kB.jpg (95.02 KiB) 6657 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie