Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Bijgaand wat schilderijen van Britse trawlers.

Ik hoop dat u ze kunt waarderen.

Jan de Reus
Bijlagen
H156  St. Loman<br /><br />De Saint Loman is onder bouwnr 921 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling &amp; Co uit Hull. <br /><br />Het schip is op 1 juli  1957 te water gelaten en kwam in november datzelfde jaar in de vaart.<br /><br />Het schip had een inhoud van 895 bruto ton en was daarmee de zijtrawler met het grootste bruto tonnage welke in Engeland is gebouwd.<br /><br />Lengte: 190 ft (57,6 m)<br />Breedte: 33.1 ft (10 m)<br /><br />Het schip beschikte over een oliegestookte ketel met een vermogen van 1600 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.<br /><br />In 1965 ging het schip over naar Firth Steam Trawling Co Ltd te Hull.<br /><br />In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
H156 St. Loman

De Saint Loman is onder bouwnr 921 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

Het schip is op 1 juli 1957 te water gelaten en kwam in november datzelfde jaar in de vaart.

Het schip had een inhoud van 895 bruto ton en was daarmee de zijtrawler met het grootste bruto tonnage welke in Engeland is gebouwd.

Lengte: 190 ft (57,6 m)
Breedte: 33.1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel met een vermogen van 1600 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald. De stoommachine werd geleverd door C D Holmes te Hull.

In 1965 ging het schip over naar Firth Steam Trawling Co Ltd te Hull.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H156 St Loman_1 800x600-1.jpg (408.87 KiB) 18460 keer bekeken
GY48 Arsenal<br /><br />De Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby. <br /><br />Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.<br /><br />Inhoud: 744  bruto ton<br />Lengte: 185 ft (56,3 m)<br />Breedte: 32,5 ft (9,9 m)<br /><br />Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.  <br /><br />In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
GY48 Arsenal

De Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.

Inhoud: 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.
;
;
GY48 Arsenal_bewerkt_800x600.jpg (361.04 KiB) 18459 keer bekeken
H209 Kirkella<br /><br />De Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr &amp; Son Ltd. te Hull.<br /><br />Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.<br /><br />Inhoud: 790  bruto ton<br />Lengte: 190,2 ft (58 m)<br />Breedte: 32,1 ft (9,8 m)<br /><br />Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.  <br /><br />In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd  in Arctic Outlaw.<br /><br />In 1974 is de Arctic Outlaw verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
H209 Kirkella

De Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw verkocht voor de sloop.
;
;
H209 Kirkella_800x600.jpg (446.97 KiB) 18457 keer bekeken
De Kirkella vissende bij het invallen van de avond.
De Kirkella vissende bij het invallen van de avond.
H209 Kirkella_2_800x600.jpg (321.64 KiB) 18456 keer bekeken
GY16 Edward East<br /><br />Dit schip is als H161 Quantock in 1936 gebouwd voor rekening van Hudson Brothers bij de werf Cochranes in Engeland en was een zusterschip van de GY279 Daniel Quare. <br /><br />Afmetingen:  inhoud 440  bruto ton<br />Lengte: 156 ft (47,5 m)<br />Breedte: ?<br /><br />De H161 Quantock werd in 1946 omgedoopt in H105 Cape Barfleur en werd daarna in februari 1949 aangekocht door de rederij H. Croft Baker uit Grimsby. Het  schip werd hernoemd in GY16 Edward East.<br /><br />In juli 1957 werd het schip verkocht aan rederij Dennis Roberts en kreeg de naam Ashanti.<br /><br />In 1960 is het schip gesloopt in België. <br />;
GY16 Edward East

Dit schip is als H161 Quantock in 1936 gebouwd voor rekening van Hudson Brothers bij de werf Cochranes in Engeland en was een zusterschip van de GY279 Daniel Quare.

Afmetingen: inhoud 440 bruto ton
Lengte: 156 ft (47,5 m)
Breedte: ?

De H161 Quantock werd in 1946 omgedoopt in H105 Cape Barfleur en werd daarna in februari 1949 aangekocht door de rederij H. Croft Baker uit Grimsby. Het schip werd hernoemd in GY16 Edward East.

In juli 1957 werd het schip verkocht aan rederij Dennis Roberts en kreeg de naam Ashanti.

In 1960 is het schip gesloopt in België.
;
GY16 Edward East 800x600.jpg (491.98 KiB) 18352 keer bekeken
GY 718 Ross Revenge<br /><br />De Ross Revenge is in 1960 gebouwd bij Seebeckwerft  Bremerhaven (Duitsland) als een uit een serie van drie schepen. Het schip werd gedoopt met de naam &quot;RE1 Freyr&quot; Op dat moment waren het de grootste trawlers van de wereld en zij beschikten o.m. over een dieselmotor van 2000 pk, een verstelbare schroef en een Vulcan vloeistof koppeling.  De Freyr and haar zusters &quot;Vikingur&quot; AK100 en &quot;Sigurnur&quot; IS33 gingen allen naar IJslandse visserijmaatschappijen. <br /><br />Inhoud: 978 brt<br />Lengte: 217 ft (66,1m)<br /><br />De Frey arriveerde in september 1963 in haar nieuwe thuishaven Grimsby na aankoop door Ross Fisheries. Ze kreeg de naam Ross Revenge en ontving het nummer GY 718. Na eind zeventiger jaar een paar jaar te zijn opgelegd werd het schip in 1979 ingezet voor reddings- en sleepwerk vanaf de kust van Cornwall. In september 1980 werd het schip wederom opgelegd. Vervolgens werd het schip aangekocht om te gaan dienen als zendschip voor Radio Caroline. In augustus 1983  werd begonnen met uitzendingen vanaf de Ross Revenge voor de kust van Engeland. Als gevolg van de hevige storm van oktober 1987 verloor het schip op 25 november van datzelfde jaar haar zendmast. Een nieuwe zendmast werd geïnstalleerd maar op 19 augustus 1989 werd de zender uit de lucht gehaald. Uiteindelijk vond in November 1990 de laatste uitzending vanaf het schip plaats.<br /><br />Als gevolg van een storm uit het Noordoosten sloeg het schip los van haar ankers en werd door sleepboten in de haven van Dover gesleept. Na betaling van de bergingskosten werd het schip uit Dover gesleept en was daarna als drijvend museum te bezichtigen in verschillende havens in de monding van de Theems.<br />;
GY 718 Ross Revenge

De Ross Revenge is in 1960 gebouwd bij Seebeckwerft Bremerhaven (Duitsland) als een uit een serie van drie schepen. Het schip werd gedoopt met de naam "RE1 Freyr" Op dat moment waren het de grootste trawlers van de wereld en zij beschikten o.m. over een dieselmotor van 2000 pk, een verstelbare schroef en een Vulcan vloeistof koppeling. De Freyr and haar zusters "Vikingur" AK100 en "Sigurnur" IS33 gingen allen naar IJslandse visserijmaatschappijen.

Inhoud: 978 brt
Lengte: 217 ft (66,1m)

De Frey arriveerde in september 1963 in haar nieuwe thuishaven Grimsby na aankoop door Ross Fisheries. Ze kreeg de naam Ross Revenge en ontving het nummer GY 718. Na eind zeventiger jaar een paar jaar te zijn opgelegd werd het schip in 1979 ingezet voor reddings- en sleepwerk vanaf de kust van Cornwall. In september 1980 werd het schip wederom opgelegd. Vervolgens werd het schip aangekocht om te gaan dienen als zendschip voor Radio Caroline. In augustus 1983 werd begonnen met uitzendingen vanaf de Ross Revenge voor de kust van Engeland. Als gevolg van de hevige storm van oktober 1987 verloor het schip op 25 november van datzelfde jaar haar zendmast. Een nieuwe zendmast werd geïnstalleerd maar op 19 augustus 1989 werd de zender uit de lucht gehaald. Uiteindelijk vond in November 1990 de laatste uitzending vanaf het schip plaats.

Als gevolg van een storm uit het Noordoosten sloeg het schip los van haar ankers en werd door sleepboten in de haven van Dover gesleept. Na betaling van de bergingskosten werd het schip uit Dover gesleept en was daarna als drijvend museum te bezichtigen in verschillende havens in de monding van de Theems.
;
GY718 Ross Revenge 800x600.jpg (398.41 KiB) 18352 keer bekeken
H161  Joseph Conrad<br /><br />De Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull. <br /><br />Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart. Het was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.<br /><br />Inhoud: 823  bruto ton<br />Lengte: 185,2 ft (56,4 m)<br />Breedte: 32,1 ft (9,8 m)<br /><br />Het schip beschikte over een olie gestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. <br /><br />In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk. <br /><br />In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.<br />;
H161 Joseph Conrad

De Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart. Het was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Inhoud: 823 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een olie gestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.
;
H161 Joseph Conrad 800x600.jpg (375.05 KiB) 18352 keer bekeken
H 59 Cape Trafalgar<br /><br />De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.<br /><br />Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.<br /><br />Inhoud 787 bruto ton<br />Lengte: 189,5 ft (57,7 m)<br />Breedte: 33,1 ft (10 m)<br /><br />Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton &amp; Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.<br /><br />De Cap Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en  hernoemd in Ross Trafalgar.  In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull.  In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).<br /><br />In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;
H 59 Cape Trafalgar

De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cap Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en hernoemd in Ross Trafalgar. In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull. In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
;
H59 Cape Trafalgar_800x600.jpg (409.45 KiB) 18338 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door jdbvos »

Schitterend,Jan
Heel levensecht. Ook dat water

Is die zeemeeuw oven je handtekening een soort standaard ? Doet het ook leuk !
....hij's nét van het plaatje weggevlogen op die laatste 2....... 8)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Nieuwe serie.

Jan de Reus
Bijlagen
H149 Kingston Jade<br /><br />De H149 Kingston Jade is onder bouwnr 829 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.<br /><br />Het schip is op 28 oktober 1950 te water gelaten en kwam in februari 1951 in de vaart.<br /><br />Inhoud 794  bruto ton<br />Lengte: 188,8 ft (57,5 m)<br />Breedte: 32,1 ft (9,8 m)<br /><br />Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2  knopen kon worden behaald.  <br /><br />In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.<br />In 1975 is de Kingston Jade verkocht voor de sloop.<br />;
H149 Kingston Jade

De H149 Kingston Jade is onder bouwnr 829 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 28 oktober 1950 te water gelaten en kwam in februari 1951 in de vaart.

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2 knopen kon worden behaald.

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.
In 1975 is de Kingston Jade verkocht voor de sloop.
;
H149 Kingston Jade_800x600.jpg (321.43 KiB) 18338 keer bekeken
H 59 Ross Trafalgar<br /><br />De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.<br /><br />Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.<br /><br />Inhoud 787 bruto ton<br />Lengte: 189,5 ft (57,7 m)<br />Breedte: 33,1 ft (10 m)<br /><br />Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton &amp; Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.<br /><br />De Cap Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en  hernoemd in Ross Trafalgar.  In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull.  In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).<br /><br />In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;
H 59 Ross Trafalgar

De H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cap Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en hernoemd in Ross Trafalgar. In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull. In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
;
H59 Ross Trafalgar_800x600.jpg (375.43 KiB) 18338 keer bekeken
H178 St. Leger<br /><br />De stoomtrawler H178 Saint Leger is onder bouwnr 835 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling &amp; Co Ltd uit Hull.<br /><br />Het schip is op 9 maart 1951 te water gelaten .<br /><br />Inhoud 794 bruto ton<br />Lengte: 188,8 ft ( 57,5 m)<br />Breedte: 32,2 ft ( 9,8 m)<br /><br />Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes  met een vermogen van 1150 ipk waarmee een max. snelheid van 13,4 knopen kon worden behaald.<br /><br />In 1975 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;
H178 St. Leger

De stoomtrawler H178 Saint Leger is onder bouwnr 835 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 9 maart 1951 te water gelaten .

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,2 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1150 ipk waarmee een max. snelheid van 13,4 knopen kon worden behaald.

In 1975 is het schip verkocht voor de sloop.
;
H179 St Leger_800x600.jpg (320.83 KiB) 18338 keer bekeken
H59 Cape Trafalgar in zwaar weer.<br />;<br />;
H59 Cape Trafalgar in zwaar weer.
;
;
H59 Cape Trafalgar_3_800x600.jpg (449.27 KiB) 18182 keer bekeken
GY648 Vivaria<br /><br />De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby. <br /><br />Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.<br /><br />Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.<br /><br />Inhoud 744  bruto ton<br />Lengte: 185 ft (56,3 m)<br />Breedte: 33,6 ft (10,2 m)<br />Het schip beschikte over een diesel  voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton &amp; Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.<br /><br />De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.<br /><br />In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
GY648 Vivaria

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
GY648 Vivaria_800x600.jpg (470.06 KiB) 18180 keer bekeken
H128 Kingston Beryl<br /><br />De H128 Kingston Beryl is onder bouwnr 934 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling  Co Ltd uit Hull.<br /><br />Het schip is op 29 september 1958 te water gelaten en was de eerste Britse trawler met een variabele spoed propeller.<br /><br />Inhoud 789 bruto ton<br />Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)<br />Breedte: 32,8 ft ( 10 m)<br /><br />Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.<br /><br />De Kingston Beryl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull  <br /> In 1971 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).<br /><br />In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
H128 Kingston Beryl

De H128 Kingston Beryl is onder bouwnr 934 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 29 september 1958 te water gelaten en was de eerste Britse trawler met een variabele spoed propeller.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)
Breedte: 32,8 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Kingston Beryl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
In 1971 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H128 Kingston Beryl_800x600.jpg (364.35 KiB) 18180 keer bekeken
H326 Kingston Amber<br /><br />De H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling  Co Ltd uit Hull.<br /><br />Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijnde de snelste zijtrawler van de Britse vloot.  Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.<br /><br />Inhoud 785 bruto ton<br />Lengte: 190 ft ( 57,9 m)<br />Breedte: 33,11 ft ( 10 m)<br /><br />Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk.<br /><br />De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull.<br />  <br />In 1978 werd het schip opgelegd.<br /><br />In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
H326 Kingston Amber

De H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijnde de snelste zijtrawler van de Britse vloot. Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.

Inhoud 785 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk.

De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull.

In 1978 werd het schip opgelegd.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H326 Kingston Amber_800x600.jpg (348.38 KiB) 18180 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

3 trawlers toegevoegd: H235 Stella Orion, GY246 Grimsby Town en H320 Arctic Corsair.

Jan de Reus
Bijlagen
H235 Stella Orion<br /><br />De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470  gebouwd bij de werf Cohrane &amp; Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.<br /><br />Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.<br /><br />Inhoud 778 bruto ton<br />Lengte: 190,1 ft ( 58 m)<br />Breedte: 34,0 ft (10,3 m)<br /><br />Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en  hernoemd in H235 Ross Orion.  <br /><br />In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.<br />;<br />;
H235 Stella Orion

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
;
;
H235-Stella-Orion-1000x800.gif (408.68 KiB) 18135 keer bekeken
GY246 Grimsby Town<br /><br />Dit schip is in 1953 gebouwd voor rekening van Consolidated Fisheries uit Grimsby bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en was een zusterschip van de GY282 Hull City. <br /><br />Inhoud:  711 bruto ton<br />Lengte: 178 ft (47,5 m)<br />Breedte: ?<br /><br /><br /><br /><br />In 1975 is het schip gesloopt te Dublin. <br />;<br />;
GY246 Grimsby Town

Dit schip is in 1953 gebouwd voor rekening van Consolidated Fisheries uit Grimsby bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en was een zusterschip van de GY282 Hull City.

Inhoud: 711 bruto ton
Lengte: 178 ft (47,5 m)
Breedte: ?




In 1975 is het schip gesloopt te Dublin.
;
;
GY246-Grimsby-Town_1000x800.gif (435.64 KiB) 18135 keer bekeken
H320 Arctic Corsair <br /><br />De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.<br /><br />Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.<br /><br />Inhoud 764 bruto ton<br />Lengte: 187,1 ft (57 m)<br />Breedte: 33,6 ft (10,2 m)<br /><br />Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton &amp; Day met een vermogen van `800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.<br /><br />De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland).  Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet. <br /><br />In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen.  In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom  ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line. <br /><br />In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.<br />;<br />;
H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van `800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.
;
;
H320-Arctic-Corsair-1000x80.gif (487.96 KiB) 18134 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
seawatercolors

Re: Britse trawlers

Bericht door seawatercolors »

Mooi werk Jan!

Met vriendelijke maritieme groeten
Tobi
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Een nieuwe bijdrage: de H116 St. Dominic
Bijlagen
H116  St. Dominic<br /><br />De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton &amp; Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling &amp; Co uit Hull. <br />.<br /><br />De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.<br /><br />Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.<br /><br />Inhoud 829  bruto ton<br />Lengte: 185 ft (56,3 m)<br />Breedte: 34,5 ft (10,5 m)<br /><br />Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton &amp; Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd .  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald. <br /><br />In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.<br />.<br />.
H116 St. Dominic

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
.
.
H116-St.-Dominic_1000x800.jpg (488.16 KiB) 17946 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Nieuwe bijdrage: schilderij van een Britse trawler in een zware storm (olieverf op board 40x30cm)

Jan
Bijlagen
Britse trawler in een zware storm<br />.
Britse trawler in een zware storm
.
Storm_1000x800.jpg (441.97 KiB) 17898 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Wederom een Engelse trawler. Deze keer de LO117 Samuel Hewett.

De stoomtrawler LO117 Samuel Hewett is onder bouwnr 913 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Heward Trawlers Ltd uit Fleetwood.

Het schip is op 16 maart 1956 te water gelaten.

Inhoud 589 bruto ton
Lengte: 166,7 ft ( 50,8 m)
Breedte: 29,3 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 925 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
LO87-Samuel-Hewett_1000x800.jpg
LO87-Samuel-Hewett_1000x800.jpg (444.28 KiB) 17859 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY29 Velinda

De GY29 Velinda is onder bouwnr 916 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. De namen van de trawlers van deze rederij begonnen altijd met de letter ‘v’.

Het schip is op 12 juli 1956 te water gelaten en was de eerste in Beverly gebouwde trawler waarvan de bemanningsaccommodatie aan bakboordszijde geheel was doorgetrokken.

Inhoud: 788 bruto ton
Lengte: 185 ft ( 56,3 m)
Breedte: 32,5 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Velinda is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd te Grimsby.

Op 12 februari 1975 is het schip op de thuisreis naar Grimsby in aanvaring gekomen met de H267 Ross Canaveral. Omdat reparatie te duur was is het schip vervolgens opgelegd en uiteindelijk in mei 1975 verkocht voor de sloop.
.
.
Bijlagen
GY29 Velinda aan de ijskade van Grimsby
GY29 Velinda aan de ijskade van Grimsby
GY29-Velinda_800x600.jpg (365.21 KiB) 17721 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY661 Tokio

Dit schip is in 1961 gebouwd voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole onder bouwnr. 525. De Tokio was de eerste uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY668 Hondo, GY689 Okino en GY691 Erimo.

Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft ( 35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor.

De Tokio is in 1982 verkocht aan de Engelse marine om te gaan dienen als doelschip en kreeg de toepasselijke naam Bullseye. In 2001 is het schip verkocht aan een particulier en kreeg toen weer de naam Tokio. De bedoeling was om het schip in oude staat terug te brengen maar dat is uiteindelijk niet gelukt en in 2006 is het schip alsnog gesloopt te Grimsby
.
.
Bijlagen
GY661 Tokio
GY661 Tokio
GY661-Tokio-1000x800.jpg (486.65 KiB) 17762 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie