Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Hull trawlers

Op het schilderij staan een drietal trawlers uit Hull afgebeeld. Twee van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd en een van de rederij Boyd Line Ltd (witte schoorsteen met twee rode banden).

Jan
Bijlagen
Hull-trawlers_150kB.jpg
Hull-trawlers_150kB.jpg (146.68 KiB) 9722 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811 bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal. Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan
Bijlagen
H50-Kingston-Turquoise3.jpg
H50-Kingston-Turquoise3.jpg (148.74 KiB) 9692 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H588 Kingston Sardius

De stoomtrawler H588 Kingston Sardius is onder bouwnr 796 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. uit Hull.

Het schip is op 10 juni 1948 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 686 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,4 m)
Breedte: 30,8 ft (9,4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2 knopen kon worden behaald.

Op 29 juni 1966 is het schip overgegaan naar Hellyer Bros Ltd uit Hull.
In 1968 verkocht aan Van Den Bossche (BE) voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H588-Kingston-Sardius_150kB.jpg
H588-Kingston-Sardius_150kB.jpg (144.05 KiB) 9726 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H127 Kingston Pearl

De motortrawler H127 Kingston Pearl is onder bouwnr 933 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 21 juli 1958 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)
Breedte: 32,8 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Kingston Pearl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
Op 16 november 1973 is het schip gestrand na een aanvaring met de bulk carrier King Alfred.
Op 26 november is de Kingston Pearl vlotgetrokken en naar Grimsby versleept voor reparatie.

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop aan Albert Draper & Son uit Hull. In 1980 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H127-Kingston-Pearl_150kb.jpg
H127-Kingston-Pearl_150kb.jpg (148.63 KiB) 9657 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H176 Arctic Warrior

De stoomtrawler Arctic Warrior is in 1951 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij Boyd Line Ltd uit Hull. De tewaterlating vond plaats op 25 januari 1951 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 712 bruto ton
Lengte: 181,3 ft (49,3 m)
Breedte: 31,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 712 pk.

In 1954 werd de Arctic Warrior winnaar van de Silver Cod Trophy.
Het schip heeft tot 1975 voor de Boyd Line gevaren en is daarna gesloopt.


H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H176-Arctic-Warrior_150kB.jpg
H176-Arctic-Warrior_150kB.jpg (147.68 KiB) 9509 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland). Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan
Bijlagen
H320-Arctic-Corsair4_150kB.jpg
H320-Arctic-Corsair4_150kB.jpg (149.6 KiB) 9418 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H303 Southella

De stoomtrawler H303 Southella is in 1946 onder bouwnr 768 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 2 juli 1946 te water gelaten en werd op 2 september 1946 in dienst gesteld.

Inhoud 536 bruto ton
Lengte: 166,9 ft (50,8 m)
Breedte: 27,27 ft (8.4 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmesmet een vermogen van 1000 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,9 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
De Southella heeft tot 1965 gevaren voor J. Marr & Son Ltd en is toen verkocht voor de sloop aan Van Heyghen Freres te Gent (BE).

Jan
Bijlagen
H303-Southella_150kB.jpg
H303-Southella_150kB.jpg (146.68 KiB) 9271 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Britse trawlers

Bericht door Knisten »

Jan, goedenavond,

Heb je ooit het boek "Lovely she goes..." van William Mitford ("Recht zo die gaat..." in de Nederlandse vertaling) gelezen ? Over de visserij in de Noordelijke IJszee vanuit Grimsbey door de trawler "Arctic Fox" ? Daar moest ik gelijk aan denken toen ik jouw "Southella" zag. Een "kanarie-gele trawler", waarvan de schipper zich niet stoorde aan "God noch gebod". Heerlijk boek om te lezen en dat was mijn associatie met dit particular schilderij uit een anderszins prachtige collecie. Thanks for posting.

Groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Beste Dirk,

Dat boek heb ik ook gelezen. Ik begrijp dat het schilderij je doet denken aan hetgeen in het boek beschreven wordt. Ik heb redelijk veel gelezen over de Engelse visserij en ik ben onder de indruk van de zware omstandigheden waarin die vissers hun brood moesten verdienen. Het was het gevaarlijkste beroep in de UK en er zijn veel mensen bij verongelukt. Dag en nacht werken in vaak heel slecht weer. Je kunt niet anders dan respect hebben voor de mensen die dat doorstaan hebben.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Britse trawlers

Bericht door Knisten »

Ja, dat ben ik volkomen met je eens. Heb jaren geleden, een beetje, als toerist, rondgedwaald in Hull en Grimsby en me daar eindeloos verwonderd over de staat waarin de meeste schepen verkeerden. Die gaven mijns insziens wel blijk van "heavy duty" buitengaats. Toen ik het voornoemde boek vond en gelezen had werd alles duidelijk. En dat was slechts één boek. In één adem uitgelezen... Geweldig. Een praatje maken ging wel, maar je moest heel heel goed opletten op wat ze zeiden als gevolg van het dialect, maar 't was te doen. Leuke tijd gehad daar en vandaar dat jouw schilderijen me wel aanspreken.
Groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie