Britse trawlers
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H52 Marbella
De stoomtrawler H52 Marbella is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 185,11 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)
In 1975 is het schip verkocht naar België voor de sloop.
Jan
De stoomtrawler H52 Marbella is onder bouwnr 902 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.
Het schip is op 11 februari 1955 te water gelaten en kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 793 bruto ton
Lengte: 185,11 ft (56,4 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1965 is het schip verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en hernoemd in Arctic Brigand. In 1967 was het de eerste trawler die de Hull Distant Water Challenge Shield won (hoogste waarde aangevoerde vis)
In 1975 is het schip verkocht naar België voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H52 Marbella (40x30cm)
- H52-Marbella_800x600.jpg (323.38 KiB) 6443 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H209 Kirkella
De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.
Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.
In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.
Jan
De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.
Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 790 bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.
In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd in Arctic Outlaw.
In 1974 is de Arctic Outlaw, ex Arctic Galliard, ex Kirkella verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H209 Kirkella (60x50 cm)
- H209-Kirkella_3_800x600.jpg (340.08 KiB) 6399 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H116 St. Dominic
De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.
Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.
De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.
Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 829 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)
Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd . Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H116 St. Dominic (60x50cm)
- H116-St-Dominic_3_800x600.jpg (286.21 KiB) 6305 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H145 Kingston Topaz
De H145 Kingston Topaz is onder bouwnr 827 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.
Het schip is op 28 september 1950 te water gelaten en kwam in december 1950 in de vaart.
Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13 knopen kon worden behaald.
In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.
In 1975 is de Kingston Topaz verkocht voor de sloop.
Jan
De H145 Kingston Topaz is onder bouwnr 827 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.
Het schip is op 28 september 1950 te water gelaten en kwam in december 1950 in de vaart.
Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13 knopen kon worden behaald.
In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.
In 1975 is de Kingston Topaz verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H145 Kingston Topaz (40x30cm)
- H145-Kingston-Topaz_800x600.jpg (342 KiB) 6185 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H118 Cape Columbia
De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.
De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven
Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.
Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.
In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.
De Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd. Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven
Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.
Inhoud 806 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)
Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.
Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.
Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.
In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H118 Cape Columbia 60x50cm
- H118-Cape-Columbia_800x600.jpg (315.11 KiB) 5997 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Britse trawlers
Dit waren de triple-expansiemachines die C.D. Holmes voor al die Hull trawlers bouwde.Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk.
In 1963 nam C.D. Holmes de werf van Cook, Welton & Gemmell over. Daarna werden ze nog twee keer door anderen overgenomen om in 1977 uiteindelijk te sluiten.
--------------------------
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Britse trawlers
H77 Prince Charles
De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.
Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.
Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,5 ft (53,8 m)
Breedte: 32,3 ft (9,84 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maart 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.
In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).
In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
De H77 Prince Charles is onder bouwnr 929 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij St Andrew’s Steam Fishing Ltd uit Hull.
Het schip is op 10 december 1957 te water gelaten en kwam in maart 1958 in de vaart.
Inhoud 691 bruto ton
Lengte: 176,5 ft (53,8 m)
Breedte: 32,3 ft (9,84 m)
Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1350 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.
De Prince Charles is in maart 1960 verkocht aan F&T Ross Ltd Hull. In februari 1962 is het schip overgegaan naar Premier Steam Fishing Co Ltd eveneens uit Hull. In juni 1965 is het schip vervolgens verkocht aan Robins Trawlers Ltd uit Hull en daarna in februari 1974 overgenomen door Boston Deep Sea Fisheries Ltd, eveneens uit Hull. In maart 1976 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan.
In 1960 werd het schip de winnaar van de Silver Cod Trophy (grootste aanvoer voor dat jaar).
In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- H77 Prince Charles (60x50cm)
- H77-Prince-Charles2.jpg (383.06 KiB) 5939 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Britse trawlers
Hallo Jan,
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje
Het toeval wil dat ik in 1957/1958 als 12/13 jarig knaapje tijdens de zomervakanties ook mee geweest ben als prenter op het Arendje.
Maar dit was het Arendje KW 98.
Op mijn derde en laatste reis was ik eindelijk over mijn zeeziekte heen en heb er later nooit meer last van gehad.
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje
Het toeval wil dat ik in 1957/1958 als 12/13 jarig knaapje tijdens de zomervakanties ook mee geweest ben als prenter op het Arendje.
Maar dit was het Arendje KW 98.
Op mijn derde en laatste reis was ik eindelijk over mijn zeeziekte heen en heb er later nooit meer last van gehad.
Re: Britse trawlers
Dit gaat weliswaar niet over Britse trawlers, maar nog even over het Arendje.
Henk Kuipers (Henkie) heeft deze fraaie tekening gemaakt aan de hand van bovenstaande foto en hetgeen ik me nog herinnerde, aangevuld door Jaap van Duin die de details nog kon beschrijven. Hier de bijdrage van Jaap van Duin.
Henk Kuipers (Henkie) heeft deze fraaie tekening gemaakt aan de hand van bovenstaande foto en hetgeen ik me nog herinnerde, aangevuld door Jaap van Duin die de details nog kon beschrijven. Hier de bijdrage van Jaap van Duin.
Re: Britse trawlers
Hallo Jan,
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje
was toch de ex Prinses marijke/Critina
dit las ik op jouw website.
Gelukkig heb ik later met mijn toenmalige buurman Jan den Heijer nog wat weekreisjes in de zomervakantie kunnen maken met de SCH9 Arendje
was toch de ex Prinses marijke/Critina