Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H277 Stella Sirius

De motortrawler H277 Stella Sirius is in 1963 onder bouwnr 1484 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.

In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
H277 Stella Sirius (60x50cm)
H277 Stella Sirius (60x50cm)
H277-Stella-Sirius2_150kB.jpg (148 KiB) 10040 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

SK121 Heikendorf

De Duitse motortrawler Heikendorf is in 1955 gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke te Kiel onder bouwnr 1018 voor rekening van Hochseefischerei Kiel te Kiel.

Afmetingen: 58,40 x 9,23 x 4,30 m. 650 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een totaal vermogen van 1530 pk waarmee een max. snelheid van 13,7 knopen kon worden behaald.

In 1972 is de Heikendorf gesloopt.

Jan
Bijlagen
SK121 Heikendorf (60x50cm)
SK121 Heikendorf (60x50cm)
SK121-Heikendorf_150kB.jpg (145.76 KiB) 9880 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX680 Düsseldorf

De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX680 Dusseldorf (60x50cm)
BX680 Dusseldorf (60x50cm)
BX680-Dusseldorf_150kB.jpg (145.5 KiB) 9584 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H322 Ross Leonis

De motortrawler H322 Ross Leonis is als Stella Leonis onder bouwnr 944 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 29 maart 1960 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 775 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een 6 cilinder turbo charged dieselmotor van het fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1963 en 1964 werd de Stella Leonis winnaar van de Silver Cod trofee voor de grootste hoeveelheid aangevoerde vis. Op 26 november 1965 werd de naam gewijzigd in Ross Leonis en
op 1 oktober 1967 is het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.
Op 13 december 1976 is voor de kust van Noorwegen brand uitgebroken aan boord; het schip moest toen naar Harstadt voor reparatie en is daarna weer in de vaart genomen.

In 1978 is het schip voor de sloop verkocht.

Jan
Bijlagen
H322 Ross Leonis (50x40cm)
H322 Ross Leonis (50x40cm)
H322-Ross-Leonis2_150kB.jpg (146.57 KiB) 9481 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY91 Lord Beatty

De Lord Beatty is in 1956 onder bouwnr 281 bij de Duitse werf Rickmers uit Bremerhaven gebouwd voor de rederij Lord Line Hull Ltd Ltd uit Hull. Het schip had het visserijnummer H112..

Het schip is op 15 december 1955 te water gelaten en kwam in 1956 in de vaart.

Inhoud: 697 bruto ton
Lengte: 189 ft (57,6 m)
Breedte: 31,8 ft (9,7 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1400 pk.
Schipper Walt Lewis heeft met de Lord Beatty in 1957 en in 1958 de Silver Cod trofee gewonnen.
In 1963 is de Lord Beatty aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby verkocht. De naam bleef ongewijzigd maar het visnummer werd GY91.

In 1976 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY91 Lord Beatty (40x30 cm)
GY91 Lord Beatty (40x30 cm)
GY91-Lord-Beatty_150kB.jpg (148.35 KiB) 9066 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY142 Northern Sea

De rederij Northern Trawler uit Grimsby liet in 1949 en 1950 zes oliegestookte trawlers bouwen bij twee Engelse werven. Drie hiervan, de GY142 Northern Sea, GY128 Northern Chief en de GY149 Northern Isles werden gebouwd bij Cochranes of Selby en waren groot 692 bruto ton bij een lengte van 178 ft (54 m).

De overige 3 zusterschepen werden gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell te Beverly. Deze schepen waren qua tonnage iets kleiner (677 bruto ton) bij een gelijkblijvende lengte. De namen van de deze schepen waren: GY121 Northern Prince, GY110 Northern Princess en GY124 Northern Queen.

De afmetingen van deze laatste 3 schepen waren:
Tonnage: 677 bruto ton
Lengte: 178 ft (54 m)
Breedte: 31,7 ft (9,7 m)

De voorstuwing bestond uit een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk. Hiermee kon een max. snelheid van 13 knopen worden bereikt.

De GY121 Northern Prince is in 1971 gesloopt. De overige 5 schepen zijn allen in 1976 afgevoerd voor de sloop.

Prettige Kerstdagen.

Jan
Bijlagen
GY142 Northern Sea (40x30cm)
GY142 Northern Sea (40x30cm)
GY142-Northern-Sea2_150kB.jpg (147.25 KiB) 8843 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H425 Arctic Trapper

Deze stoomtrawler is in 1937 gebouwd bij de Engelse werf Cochranes of Selby te Selby (UK) voor de rederij West Dock Steam Fishing Co Ltd uit Hull als H425 Reighton Wyke. De tewaterlating vond plaats op 30 november 1936 en het schip kwam in 1937 in de vaart.

Inhoud: 465 bruto ton
Lengte: 161,8 ft (49,3 m)
Breedte: 27,1 ft ( 8,2 m)

Het schip beschikte over een stoommachine fabrikaat C D Holmes met een kolengestookte ketel en een vermogen van 120 pk en was een van de laatste stoomtrawlers van Hull.

Van 1939 tot 1945 in dienst van de Engelse marine als anti onderzeeboot trawler HMT Reighton Wyke (FY134)
In 1959 is de trawler overgegaan naar Boyd Line Ltd Ltd uit Hull en kreeg toen de naam Arctic Trapper H425.

In 1962 is het schip gesloopt te Brugge (BE)

Jan
Bijlagen
H425 Arctic Trapper (40x30cm)
H425 Arctic Trapper (40x30cm)
H425-Arctic-Trapper_150kB.jpg (145.7 KiB) 8617 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

St Andrews dock Hull

Afgebeeld een deel van het St. Andrews dock te Hull in het jaar 1959. Op de achtergrond het kantoor van de Lord Line. Op de voorgrond een trawler van de Lord Line. Daarachter trawlers van de Boyd Line, Victoria Fishing Company en Hudson Brothers. Hull was samen met Grimsby enige tijd de grootste vissershaven van de wereld. Nadat de UK haar visgronden bij IJsland verloren zag gaan is in snel tempo de eens zo grote Britse vissersvloot te loor gegaan en blijven de havens van Hull en Grimsby leeg.

Jan
Bijlagen
St Andrews dock (40x30cm)
St Andrews dock (40x30cm)
St-Andrews-dock-Hull_150kB.jpg (147.22 KiB) 8559 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Achter de winch aan boord van een Engelse trawler

Jan
Bijlagen
Behind the winch (30x24cm)
Behind the winch (30x24cm)
Behind-the-winch_150kB.jpg (147.82 KiB) 8143 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 750
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H442 St. Jerome

De hektrawler St Jerome is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow voor rekening van rederij Thomas Hamlings uit Hull. De St. Jerome was het tweede schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jason (1967) en de St. Jasper(1968). De St Jerome is op 7 novemvber 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot 1983 en is toen opgelegd in Hull. Op 29 oktober 1984 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore thuishaven Inverness om dienst te gaan doen als standbye veiligheidsvaartuig.

Jan
Bijlagen
H442 St Jerome (50x40cm)
H442 St Jerome (50x40cm)
H442-St-Jerome_150kB.jpg (144.86 KiB) 8065 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie