Britse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H279 Stella Altair

De motortrawler H279 Stella Altair is in 1963 onder bouwnr 1485 gebouwd bij de Engelse werf Cochrane’s & Sons te Selby UK voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 24 april 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Altair.
In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

H235 Stella Orion

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H279 Ross Altair & H235 Ross Orion 50x40 cm
H279 Ross Altair & H235 Ross Orion 50x40 cm
H279-Ross-Altair-&-H235-Ros.jpg (150 KiB) 5168 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H235 Ross Orion

De H235 Ross Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull. Het schip had toen de naam Stella Orion.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H235 Orion (30x24 cm)
H235 Orion (30x24 cm)
H235-Ross-Orion_150kB.jpg (149.02 KiB) 5120 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H155 Arctic Ranger

De H155 Arctic Ranger is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest.

In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.

Jan
Bijlagen
H155 Arctic Ranger 50x40 cm
H155 Arctic Ranger 50x40 cm
H155-Arctic-Ranger-2_150kB.jpg (140.34 KiB) 5076 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY161 Bradman

Deze stoomtrawler is in 1950 gebouwd voor rekening van Bunch Steam Fishing Co Ltd (onderdeel van Crampin Steam Fishing Co. Ltd uit Grimsby) bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en is vernoemd naar een beroemde Australische cricketer.

Inhoud: 693 bruto ton
Lengte: 180 ft (54.8 m)
Breedte: ?

Stoommachine: ?

In 1965 is Bradman overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in Ross Ansom

In 1968 is het schip gesloopt.

Jan
Bijlagen
GY161 Bradman (40x30cm)
GY161 Bradman (40x30cm)
GY161-Bradham_150kB.jpg (146.12 KiB) 5026 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

GY40 Vindora

De stoomtrawler Vindora is onder bouwnr 806 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 16 februari 1949 te water gelaten en kwam in datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 640 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,3 m)
Breedte: 30,6 ft (9,5 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

De Vindora is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .

In 1968 is het schip gesloopt in Antwerpen.

Jan
Bijlagen
GY40 Vindora (50x40 cm)
GY40 Vindora (50x40 cm)
GY40-Vindora_150kB.jpg (145.22 KiB) 4964 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns »

Prachtig Jan, dit laatste schilderij. Ik heb net op je homepage gekeken hoe het schilderij tot stand komt.
Ik citeer je hierbij even: Ik gebruik hiervoor schaar en een stiftpotlood met een dikte van 0,3 mm.
Mijn vraag is daarop: waar heb je die schaar voor nodig?
Overigens alle lof voor je schilderijen hoor!

Vriendelijke groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

Piet,

Om een schip goed op het schilderspaneel te krijgen druk ik eerst de foto van het schip af op papier . Daarna knip ik het schip stukje bij beetje eruit en trek het met stiftpotlood om. Zo krijg een goede kopie op het schilderspaneel. Is een heel priegelwerk om het netjes te krijgen maar ik wil graag dat de afmetingen van het schip kloppen. Er zijn ook schilders die dat met een diaprojector doen.

Mvg

Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Britse trawlers

Bericht door Piet Bruijns »

Hallo Jan,
Sorry voor het late antwoord. Drukke(nde) dagen zo met de Pinksteren.
Jouw knipmethode kende ik niet. Eigenlijk best handig om iets in de juiste positie op het doek te krijgen. Weer eens wat bijgeleerd. Ga het eens proberen met de tekenlessen.
Er zijn nogal wat methodes om iets, al dan niet vergroot op het doek te krijgen. Ik heb wel eens een pantograaf gehad, maar dat vond ik niet zo'n succes. Als het nodig is teken ik wel eens wat diagonalen op het doek en op het voorbeeld. Vooral bij een portret is het wel handig.
Maar welke methode je ook gebruikt, het resultaat mag er zijn!

Succes met je volgende schilderstuk, ik kijk er met plezier naar.
Je hebt b.t.w. een geweldig hoge productie!

Vriendelijke groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H235 Stella Orion

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en hernoemd in H235 Ross Orion.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan
Bijlagen
H235 Stella Orion (50x40cm)
H235 Stella Orion (50x40cm)
H235-Stella-Orion2.jpg (141.25 KiB) 4683 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Britse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

H164 St Benedict & H436 St Jason & H31 St Jasper

Op het schilderij 3 hektrawlers van de rederij Thomas Hamlings uit Hull afgemeerd in de haven van IJmuiden.

H164 St Benedict
De hektrawler H164 St Benedict is in 1972/1973 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De kosten van de bouw bedroegen in totaal 1,5 miljoen £. Het schip is op 30 augustus 1972 te water gelaten.

Inhoud 1454 bruto ton
Lengte: 245 ft ( 74,7 m)
Breedte: 41,5 ft (12,6 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd met een vermogen van 2860 pk waarmee een max. snelheid van 15,5 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 34.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 9x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 14.000 lb iedere 3 uur (54 ton/dag).

In 1983 is de rederij Thomas Hamlings opgeheven en werd de St Benedict opgelegd in Hull. In 1984 is het schip verkocht aan Panama voor een bedrag van 500.000 £. Het schip werd onder Marokkaanse vlag gebracht en kreeg de naam Al Mustafa maar omdat de nieuwe eigenaar geen visserijlicentie verkreeg heeft het schip tot 1986 werkeloos in Hull gelegen. In 1986 werd het schip uiteindelijk verkocht aan Sea Lords Products of Nelson uit Nieuw Zeeland voor de visserij aldaar.

H436 St Jason
De hektrawler H436 St Jason is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jason was het eerste schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jerome (1967) en de St. Jasper(1968). De St Jason is op 9 augustus 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot december 1982 en is toen opgelegd in IJmuiden. Op 24 november 1986 is het schip verkocht aan een Nederlandse eigenaar die het schip in 1987 weer van de hand deed aan Seaboard Offshore Aberdeen voor de visserij bij de Falkland eilanden. Het schip kreeg toen de naam Mount Kent.

H31 St Jasper

De hektrawler H436 St Jasper is in 1968 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jasper was een zusterschip van de St. Jason. Het schip is op 14 augustus 1968 te water gelaten.

Inhoud 1286 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie: 8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Het schip heeft tot 1983 gevaren voor de rederij Thomas Hamlings en is toen opgelegd in Hull. Op 1 oktober 1984 is het schip verkocht aan Seaboard Offshore of Inverness en is daarna omgebouwd tot standby veiligheids vaartuig.

Jan
Bijlagen
H164 st Benedict&H436 St Jason&H31 St Jasper (40x30cm)
H164 st Benedict&H436 St Jason&H31 St Jasper (40x30cm)
Hektrawler-Hull_150kB.jpg (144.64 KiB) 4613 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie