Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Theo Horsten schreef:
Heerlijk om met een simpel balpenneke in nog geen tien minuten tijd zo'n containerschip op papier te flansen.
Ik kijk er met grote bewondering naar, Piet. Als je dit in tien minuten maakt, wat kun je dan in een uur maken?
Ik tekende vroeger heel aardig en ik deed het ook graag. Nu wil ik wat simpele illustraties maken bij mijn verhalen voor de komende bundel - die lekker opschiet - maar het lukt niet. Dat wil zeggen: soms wel, maar vaak ook niet. Ik wil het simpel houden, maar dat is geloof ik nog moeilijker dan een gedetailleerde tekening.

Ik vind dat erg knap en ik zou al blij zijn als ik met mijn eigen gekrabbel zelfs maar in de buurt kon komen. Nogmaals: soms lukt het heel aardig, zoals dit...

------------------------Afbeelding

... maar als ik dan zoiets simpels als een heel klein bootje, van achteren ingezien, op een lege zee wil tekenen, dan lukt dat maar niet. Nu heb ik al van twee van onze geachte leden die prachtig tekenen en schilderen, het aanbod gekregen om illustraties voor me te maken, maar ik doe het graag zelf. Gewoon omdat ik weet dat het vroeger wél kon, dus dat moet nu ook weer lukken. Ik geef niet op.

------------------------Afbeelding

Maar... voor goede raad van een vakman zoals jij sta ik altijd open, Piet. :wink:
Altijd proberen om niet teveel in details te gaan, Theo.
"In den Beschränkung zeigt sich den Meister" zeg ik altijd. Laat de details maar aan de fantasie van de aanschouwer over.

Die kuster staat er b.v. heel netjes op, niks mis mee, maar het achterdek bevat teveel details, zodat het allemaal onoverzichtelijk wordt.
Ook de stagen en vlaggelijntjes kan je beter gewoon in één keer "aaien" zal ik maar zeggen. De penpunt boven aan de mast of zaling, vervolgens
concentreren op het punt waar de lijn moet eindigen en dan in één haal trekken. Ik geef toe, het vereist enige oefening maar het lukt wel na een keer of
tien proberen op een kladje.
Zo krijgt een lijn pas "Schwung" , om het maar eens op z'n goed Nederlands te zeggen.

Ook een tonnetje of een gasboei op de voorgrond geeft de tekening gelijk wat meer diepte zodat de toeschouwer (ongewild) een vergelijk maakt met de heuvels op de achtergrond.
Maar let op, bij mij lukt ook niet iedere tekening hoor. maar die laat ik hier niet zien. :oops:

vr. groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Patru (R.I.P)

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Piet,

Het gaat toch om de tekeningen en die zijn gewoon mooi met wat artistieke vrijheid; dus houden maar die veren.

Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Kijk, Theo.
Eigenlijk is de voorgrond veel belangrijker en gedetailleerder dan wat daar achter allemaal gebeurt.

Afbeelding

De horizon en de grienden daarachter moeten er wel staan maar zijn nauwelijks gedetaileerd.
Het belangrijkste element op de tekening is het baken.
De horizon ligt op één derde/twee derde (de "gulden snede") van de hoogte. Dit soort dingen maken een tekening interessant.

De muggen die rond m'n kop zwermden heb ik maar helemaal niet getekend.

vr. groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kunstig...!
Ik vrees dat ik dat niveau nooit meer zal bereiken.
Maar een mens kan niet alles hebben. Ik hou het maar bij schrijven en probeer daar dan zo nu en dan toch een tekeningetje bij te maken.
Maar je tips zijn zeer welkom.
Bedankt!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

Die veren van je vond ik maar niets Piet. :!: :?
Maar, van een paar mooie windveren op de kop zijn we niet vies. :!: :wink: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Ietsje meer tijd had ik nodig om het ss Rotterdam op papier te zetten.
Maar ik had daar natuurlijk alle tijd voor omdat allemaal het zo langzaam ging.
In eerste instantie wilde ik naar de Hoek gaan, maar daar bleek dat ik echt niet de enigste zou zijn.

Afbeelding

Dus heb ik me maar voor de TV genesteld met mijn schetsboek en in alle rust het heuglijke gebeuren
opgetekend.

Wat me opviel dat de ss Rotterdam zo hoog op het water lag. Waarschijnlijk geen brandstof en geen ballast?

Gelukkig zijn ze er zorgvuldiger mee omgegaan dan met de congoboot "Georg Büchner", die op verdachte wijze op
z'n laatste reis, vorige week is gezonken. Arme Belgen,.....

m.vr.gr.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

En daar ligt ze dan te blakeren in de zon
Op een schitterende lentedag wandelde ik op de Parkkade in Rotterdam en daar heb ik met
m'n rug tegen de warme muur van het ventilatiegebouw van de tunnel deze tekening gemaakt.

Afbeelding

Op de voorgrond de drukke maritieme bedrijvigheid.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

En eindelijk was het zover.
Ik was op het ss Rotterdam.

Afbeelding

Snel een schetsje gemaakt vanaf de voorbolders.
Mocht hij nog eens een cruise gaan maken zou dit goed als affiche kunnen dienen.
De vlag hangt al in top!

m.vr.groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Tijd voor een zelfportrtet

Afbeelding

met vr. groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Wat heerlijk toch om tijdens de havendagen in Rotterdam
met je schetsboekie in de weer te zijn.

Afbeelding

De indrukwekkende graanelevator Nr. 19 ligt hier te steunen en te sissen
in de Leuvehaven.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie