Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

De Victory "AYDIN"
Een gebeurtenis die ik nooit zal vergeten is mijn (onverantwoorde) poging om het wrak van de AYDIN zwemmend te bereiken.
Op een zonnige zondagmiddag trok ik de stoute schoenen uit om naar het wrak te zwemmen. Het leek allemaal zo dicht bij!
Toch had het een bijzondere aantrekkingskracht op me. Geen notie van de zware stroom die er ging, ging ik vol goede moed
vanaf de pier met het torentje van start.

Al crawlend , als dertien jarige jongen, die dacht dat hij de hele wereld aankon, kwam ik al snel helemaal aan de andere kant van het wrak.
In eerste instantie wist ik niet wat er gebeurde. Het stroomde zo snel dat ik dacht dat het wrak zowaar aan mij voorbij voer, maar het tegendeel was waar.
Ik was zelf in een kolkende stroom terecht gekomen!

Afbeelding

Tegen alle regels in begon ik luidkeels om hulp te roepen, in plaats van me met de stroming mee te laten voeren, zoals ik in het boekje voor zeeverkenners
had gelezen. Maar goede raad is duur!

Na enige tijd radeloos naar de groenachtige watermassa te hebben gekeken en waarbij mijn -slechts korte- leven als een flits aan me voorbij trok,
dacht ik dat mijn laatste uur wel geslagen had.

Afbeelding

Even verderop lagen twee motorjachten ten anker (gelukkig)!

wordt vervolgd (nog gelukkiger)!

Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Brazuca »

Toch mooi dat je met je tekentalent je leven kunt documenteren, ze zeggen wel eens; "een plaatje zegt meer dan duizend woorden..."
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Bedankt Allen voor de foto's en de verslagen van de aanvaring met de "Aydin".
Je bent goed gedocumenteerd!
Het zijn voor mij onbekende foto's, maar iedere keer als ik ze zie bekruipt mij een
onbehaaglijk gevoel.
Die Victory heeft een apart plaatsje in mijn hart veroverd. Ik zal je later vertellen waarom..... :oops:
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

"Probeer nooit tegen de stroom in te zwemmen,maar laat je meedrijven met de stroming en kijk waar je uitkomt".
Dit vermeldt althans het handboek voor drenkelingen. Maar zodra je in zo'n situatie terecht komt is zo'n wijze raad mooi vergeten.
Terwijl ik al crawlend opkeek zat ik al helemaal aan de andere kant van het wrak en het leek wel of dat het van me vandaan voer.
Toen realiseerde ik dat ik in een snelle stroming terecht gekomen was en begon als een bezetene naar het wrak toe te zwemmen,
maar wat ik ook deed, ik kwam geen meter dichterbij.

Vermoeidheid begon toe te slaan en langzamerhand sloeg daarbij ook de wanhoop toe.
Van uitputting begon ik onder water te geraken en een lichtgroene gloed, met in de verte de masten van de "Aydin", omringde me.
Nog herinner ik me de groenige kleur van het scheldewater.
ik heb geprobeerd dat in de bovenstaande illustratie weer te geven.

Afbeelding

Juist op het moment dat ik me wilde overgeven, nadat mijn leven me als in een film was voorbij getrokken, voelde ik twee sterke handen om mijn middel en
werd ik uit het water geplukt en daarna aan boord van een roeiboot gehesen.
"Goetverdoeme manneke. Het is mar goe da we dunne bijboet meegenomen hebben, want anders warde der nie meer gewist,zunne. " duidelijk Belgische redders dus.
Nog dizzy, van de doorstane emoties en bijkomend van de schrik zat ik achter in de boot en zag in de verte de twee motorjachtjes liggen van mijn redders.

Afbeelding

Even later werd ik op het piertje van Bath afgezet met de woorden: "laat het een les voor u zijn, manneke"! Beschaamd en diep onder de indruk bedankte ik de twee vissers,
liep weer naar de dijk om me aan te kleden en stil naar huis te fietsen. Later heb ik nog eens geprobeerd om deze mensen terug te vinden om ze nogmaals te bedanken, maar
dat is me nooit gelukt. Ook niet wanneer ik in het haventje van Doel verscheidene vissersbootjes zag liggen en navraag deed naar de eigenaars ervan.

Mocht iemand zich herkennen in dit verhaal, late men zich dan vooral melden, om alsnog een bedankje in ontvangst te nemen.
Nog regelmatig keer ik terug naar de plaats des onheils en zie in mijn herinnering de drie masten nog boven water uitsteken als waarschuwende vingers die me terug verwijzen
naar mijn onverantwoorde zwempartij.

Afbeelding

Groet
Piet Bruijns :oops:
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

En toch, zelfs na 55 jaar, word ik als door een magneet naar de plaats des onheils toegetrokken.
Er is veel veranderd. de koeltorens van Doel, de lelijke containerkranen van Antwerpen, de schepen......
maar de pier is dezelfde gebleven.

Afbeelding

Soms laat ik me verleiden daar terplekke in het (veilige) gras een akwarelletje te maken.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door gerard tenerife »

prachtige verhalen en tekeningen Piet, ben zelf geloof ik nooit in die buurt geweest :( maar word er nu aan de haaren bij gesleurd.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Nog even terugkomend op mijn pas verworven zeilkano de "Gipsy" van een paar pagina's terug.
Hij deed het alleen maar vóór de wind.
Als ik wilde gaan zeilen moest ik een heel eind peddelen in de wind, vanuit de haven van Bergen de Oosterschelde op.
Met overwegend zuidwestelijke wind kon ik dan met veel pijn en moeite vóór de wind terug naar de haven,
liefst nog vóór stroom.

Afbeelding

Geen wonder ook want het zeil was van een oud laken dat ik van mijn moeder gekregen had en waarop
ik met watervaste Oost-Indische inkt de stroken en de lijken vakkundig getekend had.

Hm....lijkentekenaar. wat een hobby!

Aan bakboord zie je de z.g. Franse kust met een omhoog liggende vissersbotter en rechts daarvan een hele bos staken voor de weervisserij.
Aan stuurboord de werf van Bram Boer en rechts het clubhuis van WSV de Schelde.
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

en now for something completely different:

Fiets ik langs de Roode vaart bij Zevenbergen, zie ik me daar een pracht van een beurtscheepje liggen.
Na enig speurwerk naar de naam, kom ik onder de roest de naam "De Stad Breda" tegen.

Afbeelding

Dat waterhoentje op de voorgrond vertrouwt het maar niks met die rare tekenaar zo vlak
bij haar nest !

Enig idee over de geschiedenis van dit prachtige scheepje?

Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Brazuca »

Piet, hier is meer informatie te viden.

Afbeelding
Roode Vaart bij Zevenbergen. foto BN DeStem
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Dank je Dick voor de info.
Zelden heb ik zulke mooie geveegde lijnen gezien. Het was ook een feest om het scheepje te tekenen.
Jammer dat het daar ligt te verkommeren en dat niemand enig initiatief neemt om het in de singels
van Breda te leggen.
Waarschijnlijk treft het hetzelfde lot als haar grote zus, de "Georg Büchner" (ex Charleville ) in Rostock.
Jammer toch.....
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie