Duitse trawlers
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Duitse trawlers
SK123 Wiking
De Duitse stoomtrawler SK123 Wiking is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 804 voor rekening van Rederei Andersen te Hamburg. Het schip had in eerste instantie het registratienr. BX641. Later is het schip overgegaan naar Kiel en kreeg toen het nummer SK123. De Wiking was een trawler uit een serie van 23 die in de periode 1954 – 1956 bij Seebeckwerft zijn gebouwd. De andere 22 trawlers waren:
• HH314 Gelsenkirchen (1954, bouwnr. 777)
• BX627 Alemannia (1954, bouwnr. 778)
• BX632 Malangen (1955, bouwnr. 785)
• BX631 Aldebaran (1955, bouwnr. 786)
• BX634 Karlsburg (1955, bouwnr. 791)
• BX638 Braunschweig (1955, bouwnr. 792)
• BX633 Hermann Krause (1955, bouwnr. 793)
• BX637 Mechthild (1955, bouwnr. 796)
• NC407 Westfalen (1955 bouwnr. 797)
• NC408 Wurtemberg (1955 bouwnr. 798)
• NC406 Hof (1955, bouwnr. 800)
• BX639 Frankfurt am Main (1955, bouwnr. 801)
• BX640 Falkland (1955, bouwnr. 802)
• BX646 Germania (1956 bouwnr. 803)
• NC409 Baden (1956 bouwnr. 805)
• BX647 Ludwig Schweisfurth (1956, bouwnr. 807)
• BX648 Albatros (1956 bouwnr. 810)
• BX649 Jupiter (1956, bouwnr. 811)
• BX650 Dohrnbank (1956 bouwnr. 815)
• BX651 Johannes Kruss (1956, bouwnr. 816)
• BX657 Salzburg (1957, bouwnr. 835)
• BX658 Thuringen (1957, bouwnr. 836)
Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.
Inhoud: 643,5 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 880 pk
Max. snelheid: 12,4 knopen
Aantal bemanningsleden: 23
In 1971 is de Wiking gesloopt.
Jan
De Duitse stoomtrawler SK123 Wiking is in 1955 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 804 voor rekening van Rederei Andersen te Hamburg. Het schip had in eerste instantie het registratienr. BX641. Later is het schip overgegaan naar Kiel en kreeg toen het nummer SK123. De Wiking was een trawler uit een serie van 23 die in de periode 1954 – 1956 bij Seebeckwerft zijn gebouwd. De andere 22 trawlers waren:
• HH314 Gelsenkirchen (1954, bouwnr. 777)
• BX627 Alemannia (1954, bouwnr. 778)
• BX632 Malangen (1955, bouwnr. 785)
• BX631 Aldebaran (1955, bouwnr. 786)
• BX634 Karlsburg (1955, bouwnr. 791)
• BX638 Braunschweig (1955, bouwnr. 792)
• BX633 Hermann Krause (1955, bouwnr. 793)
• BX637 Mechthild (1955, bouwnr. 796)
• NC407 Westfalen (1955 bouwnr. 797)
• NC408 Wurtemberg (1955 bouwnr. 798)
• NC406 Hof (1955, bouwnr. 800)
• BX639 Frankfurt am Main (1955, bouwnr. 801)
• BX640 Falkland (1955, bouwnr. 802)
• BX646 Germania (1956 bouwnr. 803)
• NC409 Baden (1956 bouwnr. 805)
• BX647 Ludwig Schweisfurth (1956, bouwnr. 807)
• BX648 Albatros (1956 bouwnr. 810)
• BX649 Jupiter (1956, bouwnr. 811)
• BX650 Dohrnbank (1956 bouwnr. 815)
• BX651 Johannes Kruss (1956, bouwnr. 816)
• BX657 Salzburg (1957, bouwnr. 835)
• BX658 Thuringen (1957, bouwnr. 836)
Afmetingen: 60,40 x 9,19 x 4,38 m.
Inhoud: 643,5 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 880 pk
Max. snelheid: 12,4 knopen
Aantal bemanningsleden: 23
In 1971 is de Wiking gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- SK123-Wiking_150kB.jpg (75.78 KiB) 7899 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Duitse trawlers
Prachtig, zoals altijd!
Re: Duitse trawlers
Inderdaad een zeer sfeervolle weergaven.
Het 2e Veronica schip was eens ook zo'n Duitse stoomtrawler. Zie je er nu niet meer aan af...………..
m.v.g.,Roy
Het 2e Veronica schip was eens ook zo'n Duitse stoomtrawler. Zie je er nu niet meer aan af...………..
m.v.g.,Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Duitse trawlers
BX620 Bremen
De Duitse stoomtrawler BX620 Bremen is in 1953 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 759 voor rekening van F.C. Böhm te Hamburg. Het schip kreeg eerst het visnr. HH308, later werd dit gewijzigd in BX620.
Inhoud: 565 bruto ton register.
Afmetingen: 53,09 x 8,74 x 4,35 m.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920 pk waarmee een maximum snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.
In 1973 is het schip gesloopt.
Jan
De Duitse stoomtrawler BX620 Bremen is in 1953 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 759 voor rekening van F.C. Böhm te Hamburg. Het schip kreeg eerst het visnr. HH308, later werd dit gewijzigd in BX620.
Inhoud: 565 bruto ton register.
Afmetingen: 53,09 x 8,74 x 4,35 m.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920 pk waarmee een maximum snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.
In 1973 is het schip gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- BX620-Bremen_150kB.jpg (62.69 KiB) 7832 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Duitse trawlers
BX579 Strassburg
De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.
Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.
In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.
1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt
Jan
De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.
Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.
In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.
1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt
Jan
- Bijlagen
-
- BX579-Strassburg_150kB.jpg (69.39 KiB) 7831 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Duitse trawlers
BX680 Düsseldorf
De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:
NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)
Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.
Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen
In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.
Jan
De Duitse motortrawler Düsseldorf is in 1961 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 874 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Düsseldorf was het laatste schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 – 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:
NC443 Augsburg (1959)
NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 Würzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)
Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 972,5 bruto ton register.
Hoofmotor: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen
In 1978 is de Düsseldorf gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- BX680-Dusseldorf2_150kB.jpg (56.37 KiB) 7831 keer bekeken
-
- BX680-Dusseldorf_150kB.jpg (65.33 KiB) 7831 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Duitse trawlers
BX595 Heinrich Bueren
De Duitse stoomtrawler BX595 Heinrich Bueren is in 1950 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhaven onder bouwnr 250 voor rekening van Hochseefischerei Carl Kämpf te Bremerhaven.
Afmetingen: 59,12 x 8,84 x 4,37 m. Inhoud: 589,22 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 870 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald. In 1959 is het schip verbouwd tot oliestoker.
In 1963 is de Heinrich Bueren verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden kreeg de naam Utrecht IJM24. De Utrecht heeft tot mei 1966 gevaren voor Krijger en is daarna opgelegd. Het schip is in 1967 gesloopt.
Jan
De Duitse stoomtrawler BX595 Heinrich Bueren is in 1950 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhaven onder bouwnr 250 voor rekening van Hochseefischerei Carl Kämpf te Bremerhaven.
Afmetingen: 59,12 x 8,84 x 4,37 m. Inhoud: 589,22 bruto ton register.
Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 870 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald. In 1959 is het schip verbouwd tot oliestoker.
In 1963 is de Heinrich Bueren verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden kreeg de naam Utrecht IJM24. De Utrecht heeft tot mei 1966 gevaren voor Krijger en is daarna opgelegd. Het schip is in 1967 gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- BX595-Heinrich-Bueren_150kB.jpg (60.02 KiB) 7831 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 jan 2019 17:07
Re: Duitse trawlers
The shared list is not complete. I would add a couple of additional names. Let me do so.
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Duitse trawlers
NC431 Bielefeld
De Duitse motortrawler NC431 Bielefeld is in 1958 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhafen voor rekening van Rederei Nordsee te Cuxhaven. Het schip is er een 1 uit een serie van vier schepen die allen in de periode 1957/1958 zijn gebouwd. De andere 3 schepen uit de serie waren:
• BX653 Essen (1957)
• BX654 Saarbrücken (1957)
• BX661 Regensburg (1958)
Afmetingen: 58,25 x 9,63 x 4,74 m.
Inhoud: 716,3 bruto ton register.
Hoofmotor: dieselmotor (merk?)
Totaal vermogen: 1590 pk
Max. snelheid: 13,6 knopen
Aantal bemanningsleden: 24
In 1969 is de Bielefeld gesloopt.
Jan
De Duitse motortrawler NC431 Bielefeld is in 1958 gebouwd bij de Rickmerswerft te Bremerhafen voor rekening van Rederei Nordsee te Cuxhaven. Het schip is er een 1 uit een serie van vier schepen die allen in de periode 1957/1958 zijn gebouwd. De andere 3 schepen uit de serie waren:
• BX653 Essen (1957)
• BX654 Saarbrücken (1957)
• BX661 Regensburg (1958)
Afmetingen: 58,25 x 9,63 x 4,74 m.
Inhoud: 716,3 bruto ton register.
Hoofmotor: dieselmotor (merk?)
Totaal vermogen: 1590 pk
Max. snelheid: 13,6 knopen
Aantal bemanningsleden: 24
In 1969 is de Bielefeld gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- NC431-Bielefeld_150kB.jpg (75.59 KiB) 6609 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Duitse trawlers
Prachtig Jan zoals jij die stoomtrawlers weet weer te geven.
Uiteraard is het historisch overzicht ook zeer kompleet weer gegeven. Interessant hoor !.
m.v.g., Roy
Uiteraard is het historisch overzicht ook zeer kompleet weer gegeven. Interessant hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................