Schrijversduo

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schrijversduo

Bericht door Brazuca »

Het voordeel van de boekenkist aan boord, dat je af en toe boeken las, die je in het dagelijks leven aan de wal nooit gelezen zou hebben. Ik las vrijwel alle boeken uit de boekenkist aan boord.
Aangezien wij (bij Koraal) op de wilde vaart voeren, waren de gelegenheden om de kist te wisselen minimaal, dus als je pech had zat je zeven maanden met één boekenkist opgescheept.

een schrijvers duo ben ik nog niet tegengekomen, in romans en novels. Wel ooit een boek gelezen waar de hoofdpersoon een soort dialoog aanging met zijn alter ego, maar niet echt een lekker lezend boek.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Schrijversduo

Bericht door jdbvos »

oh, duo's zijn er wel

Sjöman en Wahloo (zal wel niet goed geschreven zijn, maar is een Zweeds misdaadschrijverskoppel 3xwoordwaarde)
...En Dikke en Van Daalen 8)
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Schrijversduo

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er zijn letterlijk tientallen schrijverduo's. Sjöwall & Wahlöö had ik hierboven al genoemd, samen met Nicci French, maar een heel bekende, nu wat in vergetelheid geraakt duo werd gevormd door Frederic Dannay en Manfred B. Lee die onder het pseudoniem Ellery Queen - tevens de naam van de hoofdfiguur - meer dan honderd boeken schreven. Ze deden dat in meer dan veertig jaar, tussen 1929 en 1971, het jaar waarin Manfred Lee overleed. Hun verhalen werden jarenlang voor de radio als hoorspelen gebracht en later als televisieserie en twaalf van hun boeken werden verfilmd.

In België schrijven Willy en Steven Boogaerts thrillers en in Nederland doen Isaac West en Tim Waterman en Simone Kortsmit en Emile Lotz hetzelfde.
Zo kan je nog een hele tijd doorgaan, waarbij we vooral Betje Wolff en Aagje Deken niet mogen vergeten die beiden in november 1804 overleden, negen dagen na elkaar, de ene 63 jaar oud, de andere 67. Zij schreven bijvoorbeeld de Historie van den heer Willem Leevend in acht delen. Geen boeken die nu nog met rode oortjes worden gelezen, maar toch een mooi koppel. Sara Burgerhart is hun meest bekende werk. Ze liggen samen begraven op de begraafplaats Ter Navolging in Scheveningen. Wie ooit iets van ze gelezen heeft, mag het zeggen. Ik niet.


Plaats reactie