valreep

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
willem minderts

valreep

Bericht door willem minderts »

Mijn boek wat in september op de markt komt heeft als titel HET ZEEGAT UIT
met als subtitel OP DE VALREEP.
Daarover zou ik wel een discussie willen starten; wat is een valreep.
Het gezegde; 'op de valreep' is op mij van toepassing want ik ben uiteindelijk OUD zeeman en ook al OUD!
Vandaar die subtitel...

Maar Jos schreef mij dat het een gangway zou zijn.
Ikzelf hou het op een dikke tamp met wat knopen die aan een staaldraad boven de reddingsloep hing waaraan je
kon laten zakken.

Graag reacties.
Groetnis, Willem
www.willemwilstra.nl

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: valreep

Bericht door gerard tenerife »

Volgens mij (oud en zeeman geweest) is De valreep de gangway en inderdaad is de reep die van de staaldraad tussen de davids hangt ook een val reep.
Groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: valreep

Bericht door K.Brouwer »

Als je naar www.mijnwoordenboek.nl gaat en je klinkt links op NL woordenboek aan en vult daarna
"valreep" in kom je aardig wat te weten. Zoals dat "op de valreep" op het allerlaatste moment kan betekenen :) .

Dat hiermee de touwen bedoelt werden waarmee je jezelf in de tewatergelaten sloep kon laten zakken
waag ik te betwijfelen,heetten deze geen sloepslopers?

Groeten,K.Brouwer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: valreep

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

heetten deze geen sloepslopers?
Nee. :-D

Sloepslopers zijn de lopers van de takels waarmee men een sloep te water laat en weer ophaalt. De einden met knopen die aan de middengei tussen de davits hangen en die dienen tot steun van de inzittenden als een sloep wordt gestreken en tevens om de twee man die aan dek bleven de gelegenheid te geven in de sloep af te dalen, noemt men man-einden.

Een valreep is van oorsprong eenzelfde eind met knopen - zogeheten "valreepsknopen" - dat dient om aan boord te klauteren of om langs af te dalen. Nu bedoelen we er de staatsietrap of gangway mee.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: valreep

Bericht door K.Brouwer »

Ach ja,natuurlijk. Dat was mij even ontschoten :? . Met de sloepslopers of sloepstakels liet je ze tewater. Begin toch te vermoedden dat er wat gaatjes bij mij in die "harde schijf" beginnen te vallen :shock: .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: valreep

Bericht door Jos Linders »

Even een plaatje voor de duidelijkheid.
sloep2_edited (1024 x 1004).jpg
sloep2_edited (1024 x 1004).jpg (282.02 KiB) 7476 keer bekeken
Moerdyk, op de rede van Long Beach met de sloep naar de wal.

Groetjes. Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: valreep

Bericht door Jur de Jong »

Valreep is een marineterm. Bij de KM is een valreep een loopplank die vanaf de wal dwars tegen het schip wordt geplaatst. De boordversie die vanaf het schip wordt gestreken heeft de term statietrap.

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: valreep

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Valreep is een marineterm. Bij de KM is een valreep een loopplank die vanaf de wal dwars tegen het schip wordt geplaatst. De boordversie die vanaf het schip wordt gestreken heeft de term statietrap.
Het HANDBOEK VOOR ZEEMANSCHAP van onze Koninklijke Marine denkt daar héél anders over, Jur... :roll:

AfbeeldingAfbeelding

Met "valreep" werd ook alleen de opening in de verschansing bedoeld waar de valreep kwam te hangen.
    • opening in de verschansing om gemakkelijker binnen boord te komen, t.w. daar waar de valreep uithangt.
      Gaande door de valreep komt men op het plat, waaraan de staatsietrap scharnierend is bevestigd
      volk aan de valreep - als eerbewijs voor hogere officieren e.d. opgesteld

      Iemand over de valreep zetten - hem overboord zetten
En héél vroeger, op de houten schepen met de ijzeren mannen, had je "valreepsklampen", een reeks tegen de huid gespijkerde klampen waarlangs men omhoog kon klauteren naar de valreep, die opening in de verschansing.

En nog eentje op de valreep... 8)

Valreepsborden - planken, soms met snijwerk versierd, waarmee de valreep gesloten wordt, als het schip in zee is.

Maar je hebt ook wel weer een beetje gelijk, Jur als je hieronder leest wat datzelfde Handboek voor Zeemanschap van onze Koninklijke Marine over een en ander schrijft...

AfbeeldingAfbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: valreep

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 1999 verscheen dit boekje, uitgegeven door Chris van Alkmaar Nautiek.
Tot mijn grote verbazing stonden er 4 verhaaltjes van mij in. :o :)
De bedoeling was één verhaaltje van mij, maar op de valreep werden er nog 3 bijgezet.
Het is echter geen financiële klapper geworden. :(

Afbeelding

All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: valreep

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar moet je wat geduld voor hebben, Jos.
Hans Keilson schreef in 1959 het boek In de ban van de tegenstander.
Hij was toen 50 jaar oud.
In 2010 verscheen er plotseling een hemelhoog juichende recensie van dat boek in de New York Times en werd Hans Keilson uitgeroepen tot een geniale auteur en een van 's werelds beste schrijvers. Hij was toen 101 jaar oud. Misschien heb je hem toen gezien in De Wereld Draait Door. Hij kon zich er niet zo erg druk meer om maken, zei hij.
Hij overleed ruim een maand geleden, op 31 mei 2011.
Dus, nog even geduld, Jos. 8)


Plaats reactie