Zeerecht

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Zeerecht

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Dit is het laatste boek over de Nederlandse scheepvaartwetten dat ik in mijn bezit heb. Ik gebruikte het in 1980 voor mijn 1ste rang. Het is een uitgave van 1978.
Kan iemand me vertellen welk boek er tegenwoordig wordt gebruikt en wat de meest recente uitgave is?

Daarbij aansluitend nog een vraag. Achterin dat boek vond ik een zeebrief die ik als curiositeit had bewaard, vooral omdat ik dat altijd zo'n prachtig document heb gevonden, niet in het minst door die prachtige regels, in grote, vette letters...
    • Allen, die deze zeebrief zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
... en dan eindigend met...
    • Wij gelasten mitsdien alle autoriteiten en ambtenaren des Rijks, en verzoeken ieder ander wie zulks kan aangaan, om de kapitein met zijn schip en lading vriendschappelijk te ontvangen en hem zodanig te behandelen als de wetten van het Rijk en de verdragen met andere Staten gesloten, medebrengen.
Behoort die nog steeds - en in deze vorm - tot de scheepspapieren? Ik kan me zo voorstellen dat een Russische kapitein daar enigszins vreemd tegenaan zit te kijken. :roll:

Afbeelding

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeerecht

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Niemand voor het leerboek Zeerecht?
De nieuwe zeebrief heb ik intussen gevonden.
Niet meer zo mooi als vroeger, maar wel doelmatig.
De printer spuwt hem waarschijnlijk binnen seconden uit.
Zo gaat alles voorbij... :?
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Zeerecht

Bericht door Wim Plukker »

Ik kan je niet helpen Theo.
Heb examen gedaan (met een mooi cijfer!) aan de hand van hetzelfde boek een 4-5 jaar later. Ze werken tegenwoordig veel met dictaten die per school/leerkracht weer anders zijn?

Zeebrief heb je inmiddels kan alleen maar zeggen dat het veel zakelijker is geworden met als voertaal Engels.

Ter lering ende vermaak het exemplaar wat uit de printer komt hier even plaatsen?

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeerecht

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Ik kon er alleen een vinden van een jacht - de overige zijn van zeer slechte kwaliteit - maar dat maakt wat model betreft verder ook niet uit. Voor andere schepen is het hetzelfde. Zie hieronder...

Afbeelding
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Zeerecht

Bericht door Wim Plukker »

Vreemd,

Heb dat ding toch wel eens in mijn handen, dacht dat het andersom was, Engels in het groot, Nl in het klein eronder.

Ik zou geen goede getuige zijn in een rechtszaak!

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Zeerecht

Bericht door jan stolp »

Afbeelding

Het bovenstuk van een linnen meetbrief van 1900.
We hebben deze zeebrief van ons oude schip nog steeds in ons bezit.
Hij is helaas te groot om hem op mijn huis tuin en keuken scanner te scannen,zo'n beetje A3 formaat is hij.
Groet Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeerecht

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja... een linnen meetbrief kan de printer niet produceren.
Mooi hoor, die oude documenten.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Zeerecht

Bericht door jan stolp »

Afbeelding

Afbeelding

Het is wat rommelig maar dit is hem helemaal.
Groet Jan
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zeerecht

Bericht door v+d »

Mooi,Jan

mij valt op dat de ruimte voor de gezagvoerder aanzienlijk groter is dan voor de bemanning,hoewel 35 kubieke meter ook niet veel is om in te wonen.
Maar 6 kubieke meter lijkt op wonen in een laatje.
Prachtig document!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Zeerecht

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik vraag me af hoe men de ruimtes zo exact kon opmeten. Niets loopt er recht, talrijke opstakels. Ging het stukje bij beetje en dan optellen?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie