Martinus Hendricks - "Heerlijk Hamina"

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Martinus Hendricks - "Heerlijk Hamina"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Vandaag zat het bij de post: het nieuwe boek van Martinus Hendricks, HEERLIJK HAMINA, een gebundelde bewerking van de veelgelezen bijdragen die Martin hier als "Dita" op dit forum schreef in zijn topic "Langs het fietspad". De inhoud behoeft dus eigenlijk verder geen uitleg of beschrijving, maar voor de goede orde is hier de flaptekst:
      • Korte Inhoud
        De garnizoens- en havenstad Hamina, waarvan de geschiedenis terug gaat tot diep in de 13. eeuw, staat op dezelfde plaats van haar voorganger de stad Vehkalahti.

        Hamina was oorspronkelijk Fredrikshamn. Zij werd gesticht in 1653 en is genoemd naar koning Fredrik I van het Zweeds-Finse koninkrijk. Daar Fredrik bij de bevolking niet zo geliefd was werd de naam verkort: Fredrik werd eenvoudig weggelaten en over bleef dus ‘Hamn’ ofwel Hamina wat dus ‘Haven’ betekent.

        Dit boek vertelt, uit Nederlandse ogen gezien, over de bezienswaardigheden van de stad en de regio maar ook over het leven van vroeger in dit historische stadje aan de grens met Rusland.

        Biografie van de auteur
        Martinus Hendricks, geb. 1941 in Huizen -’t Gooi was meer dan veertig jaar werkzaam in en om de scheepvaart. In 1974 vestigde hij zich in de Finse havenstad Hamina waar hij als havenloods in dienst was van Hamina Port. Naast artikelen en korte verhalen in tijdschriften en kranten heeft hij verscheidene boeken uitgegeven zowel in de Nederlandse als in de Finse taal: Drijfijs (1999 en 2010), Kolmen kylän väkeä ( 2006), Entisaikain Pitäjänsaari (2008), Klapje Achteruit
Waar ik vooral benieuwd naar was, was de uitvoering van het boek. Martin heeft daarvoor een internetuitgever in de arm genomen en als ik het resultaat bekijk, is dat een goede. Het is een keurig uitgevoerd boek geworden in een harde kaft en dat nog wel in linnen uitgevoerd, met een stofomslag. Het formaat is A5 en het aantal pagina's 304. Het is keurig gebonden en gedrukt op goed zwaar papier in een duidelijk leesbare letter. Ook de vele zwartwit illustraties in het boek zijn fraai gedrukt. En dat alles voor de alleszins aanvaardbare prijs van € 26,50. Ik heb nu toch al een aantal jaren met het fenomeen "internetuitgevers" en "uitgeven in eigen beheer" te maken en ik weet hoeveel mensen daar toch min of meer mee het schip in zijn gegaan, maar dit lijkt een van de weinige echt goede. Lieden die doen wat ze beloven tegen een tevoren duidelijk vastgestelde prijs.

"Heerlijk Hamina" is een fraai boek dat ik een ieder kan aanbevelen. Het is interessant en leerzaam en een genoegen om te lezen en in deze fraaie uitvoering mag het eigenlijk niet ontbreken in de boekenkast van een Kombuizer.
Hoe Martin de verkoop verder organiseert, weet ik niet, maar DIT is de website van de uitgever.

Nogmaals: aanbevolen.



Plaats reactie