Boeken (2005)

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Boeken (2005)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Allemaal een gelukkig en voorspoedig, maar vooral gezond 2005 toegewenst.
Ook in dit jaar zullen boeken weer een belangrijke rol in mijn dagelijks bestaan spelen en als ik iets tegenkom waarvan ik denk dat het ook anderen interesseert, zal ik het hier plaatsen.
Naar aanleiding van een artikel in De Blauwe Wimpel was ik op het net zoek naar het boek van kapitein W.J.F. Mörzer Bruyns, Field guide of whales and dolphins. Dat vond ik niet, maar wel het volgende boek van de hand van zijn zoon:

Afbeelding

Dat kost 39 euro, maar is als pdf-bestand te downloaden op de site van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenscheppen http://www.knaw.nl/publicaties/pdf/20031017.pdf

Buitengewoon interessant, 274 pagina's.

Een beetje octant kostte in die tijd tussen de 30 en de 80 gulden. Om te begrijpen hoe duur dat was: De hoogste gage voor een schipper van de VOC was 80 gulden per maand. Een opperstuurman verdiende 50 gulden per maand en een kapitein ter zee van de marine kreeg 30 gulden per maand. Gelukkig was er ook al een octant van 8 gulden. :D

(21/2/2010 Foto van het boek weer teruggezet)

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Theo, ook voor jou en je familie kring de beste wensen.
Ik heb het boek "Recht door zee " gedownload.
Voor mij als leek is het zeer interessant aangezien ik vroeger ook wel eens een zonnetje heb geschoten.
Niet beroepsmatig maar als marconist, een verijking van mijn leven.

Ik ga het pdf formaat uitprinten, zie jij kans om de voorkant van het boek op A4 uit te vergroten.
Kan ik er een leuk opstekertje van overhouden.

Groet Derk
dgotink@wanadoo.nl
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Derk,

Die voorkant zit immers ook in dat pdf-bestand? Die print keurig op A4 uit. Heb ik ook gedaan, op fotopapier en vervolgens gescand. Ik ben namelijk ook van plan om het helemaal uit te printen en dan heb ik dat omslag vast.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Sorry, Theo zal wel de " Hangover " zijn geweest.
Heb het hele verhaal nog niet gelezen, maar zoals altijd er rap tussen door zitten kijken.

Nog even oefenen en ik kan vanuit mijn tuin de koers bepalen naar de ijskast.
Dus geen zonnetje maar een pilsje schieten.

Groet Derk
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

:lol:
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Omdat Theo nogal teleurgesteld leek hierbij mijn boekenkast in plaats van die van De Slegte. Een allegaartje zogezegd. Ik heb Theo zijn boekenkast eens op dit forum gezien toen de kast van de kamer verhuisd moest worden naar de ruimte waar hij zich 's middags ten ruste legde. Om jaloers te worden. Helaas, ik kan de boekenkast niet meer terug vinden in/op dit forum.
Moi,
Anne


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha Anne,

dat ziet er toch ook goed uit???
Ik heb zelden zo'n gevulde boekenkast gezien.
Der staat trouwens aardig wat interesant spul tussen... :wink:
'kapiteinsverhalen' en Theo horsten zijn 'vroeger had je lol' lijken mij erg mooie boeken. Die laatste staat ook op mijn verlanglijstje voor de kerstman!

de mazzl, Kabeljauw
ed bartels

boeken 2005

Bericht door ed bartels »

Moi Anne,
Nog bedankt voor het leveren van de gegevens van de tjalk Zeemeeuw. Ik dacht nog, als ik sterf krijgt Anne al mijn boeken. Maar dat heeft geen zin want je hebt ze allemaal al zie ik. Ik heb je boekenkast gedownload en ben eens op mijn gemak gaan kijken. Inderdaad, ik kan je nergens blij mee maken. Ach, wat een heerlijke sites die forums.
Ik zit in een shantykoor en daar worden door scheepsliefhebbers, en dat zijn ze eigenlijk allemaal, heel wat boeken uitgewisseld. Van de week nog, Hylke Speerstra, Schippers van de zee tegen Hylke,de echte schippers. Er zo een keten ontstaan. Zo lezen we ook de Schuttevaer, wel iets later. En zo zag ik net als jij de kasten van Theo Horsten.
Tjonge, als we hem eens vroegen......!
Geintje, groetjes Ed Bartels
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik dacht nog, als ik sterf krijgt Anne al mijn boeken.
Dat zeg je nou, maar dat denk ik wel eens: als ik doodga, wat gebeurt er hier in Griekenland dan met mijn boeken :?:

Maar eh... ik heb wel aardig wat boeken, maar of ik nou wel zoveel scheepvaartboeken heb, dat weet ik nog zo net niet. In vergelijking met wat ik hier soms zie, bedoel ik dan. Ik heb vorige maand net weer wat ruimte weten te scheppen: bij IKEA zo'n rechtoe, rechtaan boekenkast gekocht en die op de logeerkamer gezet. Daar zijn al mijn vertalingen in gegaan, dat kon net, met ruimte voor wat er nog komen gaat. Nou, niet allemaal, want de scheepvaartboeken die ik heb vertaald, zijn in de afdeling Scheepvaart op mijn eigen kamer gebleven. Dat zijn er niet zo erg veel:
  • Captains Courageous van Rudyard Kipling
  • Zeemansliederen van Stan Hugill
  • Encyclopedie van de zeilvaart
  • Fireplay van William Wingate
  • My Old Man and the Sea van David en Daniel Hays
  • Under the Sea een jeugdboek
Dat zijn ze, als ik het wel heb.
Ik zal nieuwe foto's van de kasten maken en ze hier tentoonstellen. Moet ik eerst de rotzooi opruimen want die mag niet gezien worden. :)

Hier alvast de kast in de logeerkamers. Titels kun je niet zien, maar daar zal ik, als ik nieuwe foto's neem, ook iets aan doen.

Afbeelding

Dit is gewoon voor de show, zeg maar. Om te laten zien dat we een keurige logeerkamer hebben voor het geval iemand toevallig in de buurt is en een nachtje wil komen logeren. De drank had ik al een keer laten zien. 8)
.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Ed volgens mij ben je niet veel ouder dan ik ben dus je moet nog een paar jaar mee. Op dit forum is wel eens eerder gesproken over wat te doen met boeken als je erfgenamen geen belangstelling hebben voor de inhoud. Wel ik denk dat ik ze eerst probeer mee te nemen naar de Prins Hendrik Stichting in Egmond aan Zee. Daar weten ze er later vervolgens wel weg mee. Overigens heb ik zoals je hebt gezien verschillende boekjes van Hylke Speerstra. Bij de ene verhalenbundel zijn foto's geplaatst bij de andere illustraties van Rein de Jonge. Genieten, ze geven een indruk van de armoede met een ondertoon van humor. Ik weet niet of je mijn mailtje met meer informatie nog hebt gekregen via de 'kombuispostbus'. Ik denk dat er indertijd (Schuttevaer?) ook wel een en ander gepubliceerd moet zijn over het voorval met de Zeemeeuw. Ik heb Jaap de Roode gevraagd de Zeemeeuw van 1898 ook op Groninger Kustvaart te zetten. Er moeten toch ook nog foto's zijn van het getuigde schip voor de motorisering.
Moi,
Anne


Plaats reactie