eBooks eregalerij

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

eBooks eregalerij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een tip voor de liefhebbers.

      • Op donderdag 28 april lanceerde Stichting Bibliotheek.nl samen met het Letterkundig Museum en de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) de eBooks eregalerij. In deze digitale etalage bieden de openbare bibliotheken 25 klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur – zoals Camera Obscura van Nicolaas Beets en Max Havelaar van Multatuli – als eBook aan, verrijkt met achtergrondinformatie en beeldmateriaal. De eBooks zijn door iedereen kostenloos te downloaden via een iPad-app of de website http://www.ebooks-eregalerij.nl.

        Schatkamer
        In combinatie met video's, foto’s en uitgebreide documentatie krijgt de lezer een breed aanbod van informatie over de 25 boeken en hun schrijvers. Behalve om het leven en het werk van de schrijvers gaat het daarbij onder meer om de receptie van dat werk en om de sporen die ze naast hun boeken hebben nagelaten. Via de eBooks eregalerij worden klassieke meesterwerken uit de Nederlandstalige literatuur op een moderne manier toegankelijk gemaakt voor een breed publiek.

        Hoogtepunten
        De 25 meesterwerken uit de eBooks eregalerij zijn een selectie uit Het Pantheon, de permanente tentoonstelling in het Letterkundig Museum met hoogtepunten uit duizend jaar Nederlandstalige literatuur. De eBooks eregalerij is een project binnen de ontwikkeling van een landelijke digitale bibliotheek en is een voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen drie culturele instellingen in het beschikbaar maken van cultureel erfgoed.
[/color]

Een absolute aanrader, vooral voor de iPad. Je hoeft ze niet alle 25 te lezen - ik tel er trouwens 26 - maar je hebt ze toch maar mooi allemaal tot je beschikking, zoals bijvoorbeeld Het verboden rijk van Jan Slauerhoff en (de) Max Havelaar van Multatuli en nog veel meer. Menno ter Braak, Simon Vestdijk en anderen. Gratis en voor niks keurig gerangschikt in een digitale iPad-boekenkast.

Ga het HIER bekijken. App te downloaden op iTunes.

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: eBooks eregalerij

Bericht door Cor Leliard »

Goede middag Theo,

Bedankt voor deze informatie,
Heb de boeken gelijk op mijn E reader gezet.
Het allerbeste vanuit een koud en nat Breda
Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: eBooks eregalerij

Bericht door jdbvos »

Bedankt voor de tip, Theo !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: eBooks eregalerij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nog een tip. Die werkt voor mij, wat niet wil zeggen dat anderen dit ook prettig vinden.
Ik heb het plan opgevat om zoveel mogelijk van die 25 boeken te gaan lezen. Niet de Camera Obscura en ook niet de Ferdinand Huyck. Die verplichting om die te lezen, vroeger, op de middelbare school drukt nog steeds op me. Maar de overigen wel. Allemaal lukt vast niet, maar als ik er nu eens tien lees. Of vijf... :roll:

Ik heb alleen twee problemen:
  • Ik heb soms moeite om me bij het lezen te concentreren. Mijn gedachten dwalen af en vaak moet ik weer een stuk terug gaan omdat ik wel gelezen heb, maar een en ander niet, of maar half, tot me heb laten doordringen.
  • Audioboeken zijn misschien prettig om in de auto naar te luisteren, maar gewoon thuis heb ik hetzelfde probleem als bij lezen: na een poosje dwalen mijn gedachten af en luister ik maar half.
Maar wat wil het geval?
Ik opende in die eregallerij een van de meest bekende boeken van Frederik van Eeden: Van de koele meren des doods uit 1900. Ik werd getroffen door de taal uit die tijd, gedragen, vaak nogal overdreven, maar anderzijds toch ook wel mooi. Over de kwaliteit(en) van Van de koele meren des doods, lopen de meningen uiteen. Velen vonden het destijds een meesterwerk, anderen vonden het een draak. Het gaat over een meisje van goede familie dat volledig naar de donder dreigt te gaan, aan de drugs raakt en in de goot en in de prostitutie terechtkomt, maar uiteindelijk op het nippertje wordt gered. Vooral op dat laatste kwam later nogal wat kritiek. Te zoet. Een tranentrekker, zouden we dat nu noemen. Het heet een "naturalistische" roman te zijn, een stroming die realisme verkoos boven romantiek. Maar Van Eeden werd verweten dat hij het realisme te veel ontweek. Zo bedekte hij alles wat ook maar een beetje met seks te maken had met veel omfloerst gelul. Zo schreven de recensenten dat toen niet, maar zo vertaal ik dat. :wink:
Het boek werd in 1982 verfilmd en die film werd een succes.

Hoe het ook zij: ik wil dat zelf graag beoordelen en dus lezen. Het verhaal begon me na tien pagina's al te boeien. Je voelt de dreiging. Je weet al snel dat dit nooit goed kan aflopen. Maar goed: ook nu kreeg ik ook al snel moeite om mijn aandacht er echt bij te houden.
Laat ik nu heel toevallig, ik weet niet eens meer hoe, op het audioboek stuiten, bij LibriVox. En ik dacht: hoe lezen ze dat voor? In diezelfde, enigszins gezwollen taal?
Dus ik luisteren en tegelijk op de iPad meelezen. En kijk eens aan, dat bevalt me prima. Ik lees veel aandachtiger. Ik blijf "bij de les", zeg maar. :-D
Misschien ook iets voor anderen om eens te proberen.

Een vergelijkbare ervaring is de volgende. Je kunt allerlei colleges van bekende en beroemde professoren beluisteren. Voor sommige van die collegereeksen willen ze veel geld hebben, dus die beluister ik niet, maar er zijn ook genoeg gratis hoorcolleges. Ik luister graag naar Herman Philipse en naar Maarten van Rossem, maar ook dan moet ik oppassen of mijn gedachten dwalen af en ik mis de helft.
Tot ik kortgeleden een paar colleges volgde van Charles S. Maier, een beroemd hoogleraar Europese geschiedenis op Harvard. Dat kan tegenwoordig allemaal maar: gratis colleges volgen op Harvard, erkend de beste universiteit ter wereld. Die Charles S. Maier gaf colleges over de Tweede Wereldoorlog, waarbij vooral de aanloop naar die oorlog - de Eerste Wereldoorlog - mijn speciale belangstelling heeft. Bij die colleges hóór je de hooggeleerde niet alleen, je ziet hem ook. En dat maakt alle verschil. Daar kan ik mijn aandacht wél bijhouden. Sterker nog: alleen al door het kijken naar de professor, hem niet alleen horen, maar ook zien spreken en bewegen, raak ik geboeid.
Misschien ook iets voor anderen om eens te proberen of in gedachten te houden.
Die geschiedeniscolleges op Harvard vind je HIER. Maar liefst 23 colleges van 50 minuten elk. Gratis en voor niks.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: eBooks eregalerij

Bericht door jdbvos »

Da's zeker interessant !

Ook ik luister naar van Rossum.
Daarbij moet ik wél zeggen dat ik zijn onbeteugelde zelfvertrouwen soms misplaats vind; bij discussies met anderen vind ik ronduit storend dat iedere andere mening dan de zijne onmiddellijk wordt geridiculiseerd....
Hij heeft niet altijd gelijk, vind ik, en toont zich in zo'n situatie een ietsje kleingeestig. Naar mijn idee, hoor ! :)
Gelukkig heeft hij het meestal wel bij het juiste eind, en zijn visies zijn heel helder, en vooral heel direkt.
Een man die met weinig woorden héél veel zegt....
Afijn: je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn om hem te waarderen.
Een scherpe geest, zondermeer!
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: eBooks eregalerij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Volgens mij is dat een act van Van Rossem. Een act die hij zorgvuldig bijhoudt en bijschaaft. Dat verkoopt goed in het lezingen- en tv-optredenscircuit. Zo schnabbelt hij na zijn pensionering als hoogleraar nog aardig wat bij. En geef hem eens ongelijk.
Maar hij weet heel veel en weet dat in klare taal heel duidelijk over te brengen.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: eBooks eregalerij

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo Horsten schreef:Maar hij weet heel veel en weet dat in klare taal heel duidelijk over te brengen.
Maar het komt wel onverschillige, chagrijnig over. Het is knap om op deze manier een extra plakje kaas op je brood te verdienen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie