zeilreis met chinese Jonk

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
fokke visser

zeilreis met chinese Jonk

Bericht door fokke visser »

Ik voer als stuurman bij de beste maatschappij die er was, vonden we toen, nml de KJCPL. Het was in elk geval een maatschappij waar je lang van huis was.
Aan het eind van mijn termijn, na 2 jaar was het weer tijd om huiswaarts te gaan.
Vliegen leek mij niet zo veilig. Daarom zocht ik een alternatief en vond deze in Hongkong.
Een aantal Franse avonturiers waren bezig een Jonk uit te rusten voor een "expeditie" naar frankrijk.
De bemanning had geen enkele zee-ervaring.
Als jong stuurmannetje van 22 stapte ik aan boord, nadat ik hen had verteld dat ik goed kon navigeren.
Het werd een hele reis.
Zo'n 10.000 mijl met 10 mannen op een schip van 22 meter.
Een schip dat niet aan de wind wilde zeilen, zonder apparatuur en veel lekkage.
Ik besloot over deze reis een verhaal te schrijven. Ik legde het vast in het boek:
"Met de Chang Feng in het kielzog van Marco Polo"
Doordat er een hele tijd zit tussen de reis en het boek, bekijk ik de reis door de ogen van nu, in de tijd van nu.
Ik ben benieuwd wat jullie, oud zeebonken, ervan vinden.
Ikzelf vond het erg leuk om het verhaal op te schrijven.
Als je het boek wilt bestellen dan kan dat via : www. boekscout.nl
Ook kan je het bestellen bij je boekhandel: isbn nummer: 978-94-022-0510-7

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: zeilreis met chinese Jonk

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In april van het vorige jaar kreeg ik een mail van Fokke Visser met de vraag of hij me een verhaal mocht sturen dat hij had geschreven; een verhaal over een reis met een Chinese jonk. Of ik dat eens wilde lezen en beoordelen en hem misschien adviseren wat hij er verdcer mee moest. Ik antwoordde dat ik dat met alle plezier wilde doen. Ik krijg dergelijke verzoeken wel vaker en die weiger ik nooit, ook niet na een paar minder aangename ervaringen. Het kost veel tijd, maar ik weet hoe belangrijk het is om, als je iets geschreven hebt, eens van een ander te horen wat die ervan denkt. Ik kan dan werkelijk niet anders dan een eerlijk oordeel geven - elk ander oordeel zou immers waardeloos zijn.

Op een zondagmorgen haalde ik het bestand binnen. Snel even de woorden geteld: 30.000 dus dat viel mee en ik dacht: ik kijk het eerst even vluchtig door en als het iets lijkt, lees ik het in de loop van de week wel eens op mijn gemak en heel aandachtig.
Van dat vluchtig doorkijken kwam echter niets terecht. Ik begon te lezen en ik dacht: Hé...!

De inleiding pakte me onmiddellijk en ik las verder. Ik zal het kort maken: ik kon niet meer ophouden. Ik las het in goed zes uur tijd achter elkaar uit. Daarna heb ik het eerst wat laten bezinken en toen mijn oordeel gegeven. Dat kon kort zijn:
    • een prachtig, goed geschreven verhaal waar zonder enige twijfel een heel mooi boekje van kon worden gemaakt.
Maar ook dacht ik: waarom heeft hij dat niet veel en veel eerder opgeschreven? Bij nader inzien begreep ik dat echter wel. Daar moet je echt aan toe zijn om zoiets op een goeie manier op te tekenen. Had Fokke Vissert het veertig jaar geleden gedaan, dan zou het waarschijnlijk lang zo goed niet zijn geworden. Hoe het "Woord vooraf" in de uiteindelijke versie is geworden, weet ik niet, maar in dat manscript schreef de auteur:

    • Het is op zijn minst opmerkelijk dat ik het verslag van deze zeiltocht in 1965 pas nu, 48 jaar later, op papier zet.
      Ik heb er vaak aan gedacht maar het is er tot nu toe niet van gekomen. Dat heeft vast te maken met tijd maar ook dat je zelf voldoende innerlijke rust moet hebben om dat hele verhaal nog eens de revue te laten passeren.
      Een belangrijke drijfveer voor mij is dat ik het eigenlijk een te mooi verhaal vind om het voor mezelf te houden Daarmee bedoel ik het wilde, niet georganiseerde avontuur waarin ik als jongen van 22 terecht kwam, waarbij we 10 man die elkaar nauwelijks kenden, met 4 verschillende nationaliteiten op een totaal onbekend schip zonder hulpmiddelen vanuit Hongkong moesten zien Frankrijk te bereiken.
      Nu ik niet meer werk vind ik het een geschikt moment om dat verhaal van de jonkenreis eindelijk eens op te schrijven waarbij ik probeer een link te leggen tussen het leven van toen en nu.
      Want veranderd is er veel in die bijna halve eeuw. Dat geldt voor de wereld waarin we leven, dat geldt voor het varen op een zeilschip en dat geldt zeker ook voor mezelf.
[/i]

Ik heb daar hier verder eigenlijk niets aan toe te voegen. "...eigenlijk een te mooi verhaal ... om het voor mezelf te houden."
Ik ben blij dat hij heeft doorgezet en het gepubliceerd heeft. Het manuscript bevatte werkelijk uniek fotomateriaal waarvan ik hoop dat dit in de uiteindelijke uitgave is opgenomen en dezelfde kwaliteit heeft behouden. Alleen die foto's zullen het boek voor velen al waartdevol maken.
Dus, om kort te gaan: ik beveel het boek van harte aan bij iedereen die iets met de zee heeft of heeft gehad.
    • Theo Horsten
Afbeelding---10.000 MIJL OP EEN CHINESE JONK MET DE “FRANSE SLAG” - 100 dagen met 10 man van Hong Kong naar Cannes.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: zeilreis met chinese Jonk

Bericht door Brazuca »

Lijkt me een leuk boek om te lezen, helaas verzendt boekscout niet naar Brazilië...
fokke visser

Re: zeilreis met chinese Jonk; beschikbaarheid boek

Bericht door fokke visser »

dag Dick,
Ik checkte even met boekscout. Men stuurt wel degelijk boeken ook naar niet europese landen. Dat gaat niet via de standaardprocedure. Je moet even een mail;tje sturen naar www.boukscout.nl, en vooral je adres goed kenbaar maken.
succes, ook in Sao Paulo.
Leuke foto's overigens
Fokke
fokke visser

Re: zeilreis met chinese Jonk

Bericht door fokke visser »

moet zijn : www. boekscout.nl
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: zeilreis met chinese Jonk

Bericht door Brazuca »

Fokke, bedankt voor de informatie, ik zal het proberen.
by the way, ik denk niet dat ik de enige ben buiten de Europese gemeenschap, dus die informatie is dus ook waardevol voor meeliggers op afstand ...
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Re: zeilreis met chinese Jonk

Bericht door matthijs »

Goedenavond Fokke,

Ik las dit topic net voor de kerst, boek besteld, afgelopen zaterdag was het binnen,
zaterdagavond was het uit...... prachtig zeker in die tijd dat het nog kon, echt een aanrader.
Het komt bij mij aan boord op de boekenplank, en als ik dan eens verwaaid lig......
kan ik weer een paar uur vooruit.

Matthijs


Plaats reactie