Anton Beuving, mijn overleden grootvader

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
oliemans

Anton Beuving, mijn overleden grootvader

Bericht door oliemans »

Hallo allemaal,

Heel vreemd dat hier mensen zijn die meer over mijn opa weten dan ik.
Ik ben Saïna Oliemans, de kleindochter van Anton Oliemans, oftewel Anton Beuving.
Ik wil alles over hem weten, en ik vraag jullie om hulp......

Alvast bedankt

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Saïna,

Een goed geschreven biografie van je grootvader zou wel mooi zijn, alleen: wie gaat dat doen? Het valt niet bepaald mee om iets over hem aan de weet te komen.
De schepper van "Ketelbinkie", schrijver van 2800 levensliedjes en meer dan 60 boeken. Als ik het wel heb, heeft hij ook nog een paar musicals op zijn naam staan. Ik ben een poosje bezig geweest met pogingen om meer over hem aan de weet te komen, maar dat leverde weinig of niets op. Ja, één krantenartikel naar aanleiding van de onthulling van het prachtige beeldje van Ketelbinkie, meer niet.

Afbeelding

Dus, vertel jij ons eens wat je van je opa weet. In de familie moet toch het een en ander bekend zijn. Er moeten toch foto's van hem zijn. Een lijst van alles wat hij ooit schreef, boeken en liedjes, zou ook mooi zijn.

Groeten,

Theo Horsten
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een voorbeeld hoe moeilijk het is om goede gegevens over Anton Beuving te vinden. De koninklijke Bibliotheek wordt geacht alles in huis te hebben wat in Nederland werd uitgegeven, maar als je Anton Beuving opzoekt en je haalt alle dubbele vermeldingen eruit, hou je dit over:
Chantage :een hoofdstuk uit het dagboek van brigadier Hakkie Waaldijk doorkruist de jeugd van de schrijver 1963

De club van de Fernando ranch 1970

"De lading brandt!" 1953

De lifter was een moordenaar 1958

De onnozele :dramatisch toneelspel in drie bedrijven 19XX

"De verstekeling" 1950

Een bankier verdween... :uit het dagboek van brigadier-rechercheur Hakkie Waaldijk 1963

"Haai voor de boeg" :toneelspel in 3 bedrijven 19XX

Muiterij op de "Neptunus" 1953

Onraad op de "De Croonenburcht" 1948

Vuur aan bakboord 1980

Zeeman tegen wil en dank
Dat is natuurlijk helemaal niets; er moet veel en veel meer zijn. Zo heb ik een in 1990 bij uitgeverij Sari in Ridderkerk verschenen omnibus waarin `Bakboordsvuur" en "Vrouw aan boord" staan die ook niet op de lijst van de KB staan. De foto in mijn eerste reactie is afkomstig van het stofomslag van die omnibus.
Zijn jeugdboeken verschenen bij uitgeverij Kluitman in Alkmaar, dus die kunnen vast wel een lijst verstrekken van wat zij ooit van hem hebben uitgegeven.

.
saina

anton beuving

Bericht door saina »

Dat is het hem nou juist, ik weet bijna niks van hem.
Hij is nu 28 jaar dood en ik ben 21........
Mijn oudste zus was 2toen hij stierf.
Ik weet uit verhalen dat hij een bijzonder en rustige man was en ontzettend intelligent.
Het huis waar hij woonde staat in het dorp waar ik ben opgegroeid.
Hij heeft de laatste jaren van zijn leven in een verzorgingshuis gewoont en daarvoor bij mijn ouders in huis.
Ik zelf heb een paar boeken van hem en twee kleine vergeelde foto's.
Meer niet, zelfs het beeldje heb ik nog nooit gezien, heeft iemand van jullie er een foto van?

Ik ben nu dus op internet aan het speuren, maar je komt uit bij zijn boeken en dat is het, maarre 2800 liedjes?
Ik weet van niks!

Ik hoop op jullie hulp

bedankt
saina

Bericht door saina »

Theo Horsten schreef:Hallo Saïna,

Een goed geschreven biografie van je grootvader zou wel mooi zijn, alleen: wie gaat dat doen? Het valt niet bepaald mee om iets over hem aan de weet te komen.
De schepper van "Ketelbinkie", schrijver van 2800 levensliedjes en meer dan 60 boeken. Als ik het wel heb, heeft hij ook nog een paar musicals op zijn naam staan. Ik ben een poosje bezig geweest met pogingen om meer over hem aan de weet te komen, maar dat leverde weinig of niets op. Ja, één krantenartikel naar aanleiding van de onthulling van het prachtige beeldje van Ketelbinkie, meer niet.

Afbeelding


Waar kan ik dat krantenartikel vinden van Ketelbinkie?
Ik zou het zo fijn vinden

Dus, vertel jij ons eens wat je van je opa weet. In de familie moet toch het een en ander bekend zijn. Er moeten toch foto's van hem zijn. Een lijst van alles wat hij ooit schreef, boeken en liedjes, zou ook mooi zijn.

Groeten,

Theo Horsten
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je hoeft geen hele berichten te quoten, Saïna. :)

Hierbij een foto van het beeldje van Ketelbinkie aan de Willemskade in Rotterdam, vlak voor het Zeemanshuis.

Afbeelding

En hierbij de hele tekst zoals die op het stofomslag van dat boek staat.

Afbeelding

Als je naar de site van de Koninklijke Bibliotheek gaat en daar bij de zoekfunctie de naam Anton Beuving intikt, rolt de lijst eruit zoals ik die plaatste, amar daarbij dan ook nog muziek van anderen waar hij de tekst bij schreef, dus geen "levensliedjes" maar van alles. Klik hier maar: http://www.kb.nl.

.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op de site van maritiem digitaal vond ik nog wat info over Anton Beuving.
All the best
Jos

Inventarisnummer 1992.0682
Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Signatuur Kl-93-068
Titel Rooie Arie : spel uit de havenbuurt : met zang in 3 bedrijven
Vervaardiger Anton Beuving
Uitgever Toneelfonds "Festa"
Datum [ca 1930]


Inventarisnummer B30481
Museum Maritiem Museum Rotterdam
Signatuur 15 B 1b BEUV
Titel Koers onverschillig
Vervaardiger Anton Beuving
Uitgever Uitgeverij "Sari"
Datum [ca. 1974]
Annotatie Anton Beuving pseud. van A.P.A. Oliemans

Inventarisnummer B30489
Museum Maritiem Museum Rotterdam
Signatuur 15 B 1b BEUV
Titel Loods aan boord
Vervaardiger Anton Beuving
Uitgever Uitgeverij "Sari"
Datum [ca. 1974]
Annotatie Anton Beuving pseud. van A.P.A. Oliemans

Inventarisnummer A.6359
Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Signatuur Mi-89-0163
Titel "Vuur aan bakboord!"
Vervaardiger Anton Beuving H. Giesen
Uitgever Uitgeverij Kluitman
Datum [ 1948 ? ]



Inventarisnummer 2000.0159
Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Signatuur In: XLl-00-004
Titel [ Partituur van 'Vuur aan bakboord']
Vervaardiger Anton Beuving Tom Erich
Uitgever [B.H. Smit]
Datum [ca. 1939]



Inventarisnummer 2001.0606
Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Signatuur XLl-01-001
Titel [ Ik wil varen]
Vervaardiger Anton Beuving Jan Vogel
Uitgever [B.H. Smit]
Datum [ca. 1939]
Annotatie Op omslag: 'Repertoire "De zingende zwerver".


Inventarisnummer A.5818(04) [nr 0002]
Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Signatuur Mi-88-0098
Titel Muiterij op de "Neptunus"
Vervaardiger Anton Beuving H. Giesen
Uitgever Kluitman
Datum [ 1950 ]
saina

Bedankt

Bericht door saina »

Hallo,

Ik wil vast iedereen bedanken die reageert op deze topic, dat is voor mij (en wat familie) erg belangrijk.
Nu wilde ik vragen of het mogelijk is dat dit bovenstaande naar mij gemaild zou kunnen worden?
Als dat mogelijk is en niet teveel moeite kost.

Ik zou er heel blij mee zijn.

Alvast bedankt en ik hoop op nog meer info over Opa Beuving.

Groeten
Saïna Oliemans
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Saïna,

Wat me gisteren opviel, ik zag op het journaal dat Eddy Christiani gehuldigd werd, logisch, deze man heeft veel betekend voor het Nederlandstalige lied.
Toevallig zag ik als een van zijn werken: Kleine Greetje uit de Polder voorbijflitsen.
Eddy heeft dit met overgave gezongen, maar de tekst werd hem ook toegeschreven en uit het knipsel van Theo Horsten blijkt jouw opa dit geschreven te hebben.
Wel heel erg toevallig, want zo vaak kijk ik niet naar de tv tegenwoordig.
Nu wil ik het woord "jatten" niet meteen in de mond nemen, maar ik krijg de indruk dat er veel van Anton Beuving is overgenomen door populaire volkszangers en dit gemakshalve maar als eigen werk hebben benoemd.
De zangers bereikten hiermee een groot publiek en het werd hun lied.
Maar tekstschrijvers zijn door de jaren heen altijd op de achtergrond gebleven.
"Als ik eenmaal met me fietsbel bel, ja dan hoor je me wel" dit soort teksten werden wel door de zangers zelf geschreven of door een kennis.
Maar dat is duidelijk geen tekst van je opa.
Je ziet: we blijven met je mee-denken en zoeken.
All the best
Jos
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Saina,

Jouw oudste zus heeft een map vol informatie. De stoel en tafel van Opa en de schrijfmachine waarop hij in zijn laatste jaren nog correctiewerk op al zijn boeken, die later ook in "stuiverroman" formaat zijn uitgegeven, heeft verricht zijn ook in haar bezit.
Er moet inderdaad een lijst zijn met al zijn teksten.
Er bestaat ook nog een 8 mm filmpje van de onthulling van het beeldje Ketelbinkie (in mijn bezit) en ik heb nog wat foto's.

Lucy Blom


Plaats reactie