Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Ton van der Sluijs

TEKOOP GEZIEN... MOREE ZUIGERSTOOM DRIE DELEN

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo medekombuizers :-D
Iemand heeft me "Zuigerstoomwerktuigen" deel 1,2 ,3 van Moree aangeboden; iemand interesse?

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Zuigerstoom Moree

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ton,

WAT moet dat kosten?? Ik heb Deel 1 en 2, misschien een andere druk, dus intrersse in 3, echter als prijs goed is koop ik ze allemaal, alleen om 3 te krijgen!!! Neem aan in redelijke staat.

Laat maar horen a.u.b., alvast bedankt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Harry... Ik heb ze niet zelf in de aanbieding, ik denk als je 50 biedt dat ze weggaan. Groetjes Ton
Bram

Bericht door Bram »

:-D

Hoy Kombuisers

vanmiddag heb ik voor een heel klein prijsje deze 2 pracht boeken kunnen bemachtigen,hierbij kreeg ik ook veel originele bouwtekeningener bij,van een paar jachtjes van 10 mtr en iets groter, ik zal als me scanner weer optimaal op visa ingesteld is wat foto`s nemen ,en op de juiste topic zetten.
zoals uit het bovenstaande te lezen werkt mijn HP all in one niet zoals het moet met microsoft Vista,maar via een omweg toch even een paar scans .van deze voor mij fantastische boeken ,het zijn hardbacks in prima staat ,ik heb de eerste twee pagina`s gescand omdat daar de info opstaat ,en een paar pagina `s


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deze boeken brengen gewoon een stuk jeugherineringen voort alles is uitgelegd in een voor mij dus begrijpelijke berekeningen en taal.{lekker ouderwets dus :lol: }

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Zuigerstoom Moree

Bericht door BU-6 »

Harry G. Hogeboom schreef:Ton,

WAT moet dat kosten?? Ik heb Deel 1 en 2, misschien een andere druk, dus intrersse in 3, echter als
Hallo Harry,
Vermoedelijk ben je in bezit van deel 1,2 en 3 Zuigerstoomwerktuigen. Anders moet ik me tot Ton wenden. Nu zou ik graag willen weten in welk deel de onderw. "Schroefrendementen" en "Brandstofverbruik" worden behandeld. Wat me nog bijstaat is (V1)2 : (V2)2 = (B1)3 : (B2)3 ,verder zou ik echt niet meer weten waar ik eea moet zoeken. Long time ago.Als het uberhaupt in deze studieboeken staat? :?
BVD.
Harry van Twillert
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Harry van Twillert :) In deel drie van "zuigerstoomwerktuigen" van J.J.P Morré begint op blz 354 een verhandeling omtrent schroefrendement.
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Buizers en kombuisers

Ik ben verleden week in het bezit gekomen van een prachtig boekwerkje,met de titel: LEGENDEN LANGS DE NOORDZEE een ieder die nog een beetje fantasie en dromen over heeft , weet van dit boekwerk te genieten,bij voorbaat zeg ik al het is geen boek voor de 0+1 denkers mooie sagen en verhalen een pracht ,aangezien ik niet kan scannen en copieeren op het ogenblik, zal ik een kort verhaal hier neerzetten uit het boek,ik heb het in 2 dagen uitgelezen,voor de echte verhalen liefhebber een pracht en aanrader.

GELD BUITEN BOORD

Wanneer de tijd er is haalt de duivel den schipper die vrijmeson is.Maar zolang die tijd er nog niet is hebben die schippers een streepje voor bij anderen.Door hun verbond met de duivel he`.
Zo was er eens een kapitein die altijd voorspoedige reizen had.Het leek wel of het weer hem niks deed.Andere schippers werden soms dagenlang opgehouden maar hij had nergens last van.Wind of geen wind,slecht weer of mooi weer,`t was alles gelijk,hij zeilde op tijd de haven binnen.Soms zelfs ver voor de tijd.Iedereen stond er verstomd van.Hoe was dat mogelijk??
Maar die schipper die wist het wel.
Hij kocht gewoon de wind om ,de kerel.
Dat kon omdat hij de duivel op zijn hand had.Laat een ander dat niet proberen want dan loopt het verkeerd af.
Maar bij hem lukte het altijd.Weet U wat hij deed bij tegenwind?
Luister .Wanneer het stikdonkere nacht was,zo donker dat je geen hand voor de oogen zien kon,haalde hij zijn portefeuille uit zijn zak.Ja echt,zijn portefeuille en die zat altijd stik en stikvol met papiergeld.
Hoe hij aan al dat geld kwam?
Vraag het maar.Niemand weet er antwoord op. Maar hij had het.De lapjes van honderd puilden gewoon zijn portefeuille uit.
Nu dan,uit die overvloed deed hij een greep en gooide die overboord,zoo in de woedende zee.
En met een slag veranderde het toneel.
Draaide de wind?
Welnee,helemaal niet,maar de Bark zeilde tegen de storm in met een vaart alsof ie een orkaan achter zich had.

En in minder dan geen tijd lag de schipper in de haven met zijn Bark.
Ja,zolang de vrijmeson nog op zijn schip was en nog niet gehaald werd had hij de wind mee.


een pracht stukje romantiek,fantasie vind ik zelf,maar zoals gezegd niet geschikt voor volwassen denker van nullen en enen,ik wou dit toch wel even kwijt ik heb in jaren niet zo genoten van een boek,dit boekwerk deed me toch weer een beetje denken aan de mooie verhalen van Leo Huizinga :ADRIAAN EN OLIVIER

als er liefhebbers zijn:
Legenden langs de Noorzee
door S.Franke
met illustraties van
Willem Backer
ISBN 90 03 93960 8

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

de vrijmeson
Hier wordt kennelijk een Vrijmetselaar (eng=Free-Mason) bedoelt.

Groeten,
Bert de Boer
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Bert

dat had ik er ook uitbegrepen,er wordt in sommige andere legendes ook gesproken over de vrijmeson,en zoals het oude bijgeloof van vroeger ,toen niemand wist wat de vrijmetselaars waren,werd er al gefluisterd dat zij {vrijmetselaars} een pact met de duivel sloten :lol: , maar we weten het nu wel beter ,ofschoon er toch nog mensen zijn die er stiekum in geloven. :wink:
Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Gisteren kreeg ik een stapel maritieme boeken van Tante Grietje, de weduwe van Ome Gerrit Spaans.
Ome Gerrit was een binnenschipper van de ouwe stempel, ik zie hem nog zo voor me, een alpinopetje op zijn knar en een eeuwige druppel aan zijn neus.
Hij begon als jochie, aanboord bij zijn vader, in de zand/grindvaart.
Later, zonder hulp van pa,'ik kreeg ook niks van mijn vader mee' werd hij eigenaar van een klein aakje waarmee hij ook in de zand/grindvaart ging.
Dat was een tijd van dag en nacht hard buffelen want behalve de bank die ieder maand centen wilde zien, had hij ook een vrouw en kinderen die gevoed en gekleed moesten worden.
Het gaat te ver om zijn hele levensloop, hoewel heel interessant, hier te beschrijven maar uiteindelijk voer hij op de L'Avenir, een ex Twente Rijnschip met een Bronsmotor.
Hij kwam haast wekelijks in Purmerend lossen en een praatje maken op de sluis.
Ome Gerrit kende iedereen en iedereen kende Ome Gerit.
Hij wist ook alles over de schepen en hun eigenaars 'Ja die is nog bij ... gebouwd met een ... motor die later is vervangen door een... uit een viskotter uit IJmuiden maar toen heeft .... hem gekocht en er een ... ingezet.'
Ome Gerrit wist ook veel over de kustvaart uit de tijd van de "Potjes"
Een jaar of wat terug, hij was toen al dik zeventig besloot hij om zijn schip te verkopen en aan de wal te gaan wonen.
Met dat verkopen maakte hij niet veel haast, eerlijk gezegd genoot hij nog steeds enorm van het varen en het ouwehoeren met andere schippers, walvolk en sluismeesters.
Maar wel werd het werk (onderhoud van het schip, ruim vegen enz.) hem te zwaar, zodat uiteindelijk de L'Avenir verkocht werd.
Ome Gerrit woonde nog geen twee weken aan de wal toen hij plotseling overleed.
Een heel speciaal en uniek mens zoals je ze niet dagelijks tegenkomt was in een klap weg.

Tante Grietje komt, als ze het stadje ingaat, nog vaak even een praatje maken.
Vrijdagmiddag zegt ze:'Ik heb de boeken uitgezocht en misschien heb jij belang bij de boeken over de zeevaart en zo, want Gerrit had destijds gezegd dat ik die ooit aan jou moest geven, want hij wilde niet dat ze bij het oude papier terecht zouden komen.'
Gisteren heb ik ze opgehaald en ben er heel blij mee.

Albert

Hier een lijstje met de boeken:

Water over dek en luiken Het leven op kust-en binnenvaart 1926-',36
Frits R. Loomeijer 1987

Bij nacht en ontij Slepers Bergers Baggeraars
Hylke Speerstra 1977

Redders 175 jaar KNRM
H.v.d Smissen. S.Zeeman.K. Brinkman. 1999

Van Bakjeknapper tot Turbodiesel Gesch. v.d. Bronsmotoren fabriek
J. Vegter 1998

Van deur tot deur over zee De historie van de kustvaart 1945-1970
Barend van Lange & Bert Kruidhof 2000

Volle kracht vooruit Bronsmotoren 1907-1957
H.J. Stuvel 1957

Het stoomschip Pass.vaart van begin tot nu. Beroemde schepen
Joachim Hospen 1992

Per Mailboot naar de Oost Reizen met de Lloyd en de Nederland.1920-1940
A. Albers 1979

Sail Ahoy Sail Amsterdam 1980
Hans Beukema 1980

Koninklijke Hollandssche Lloyd Wel en wee van een Amsterdamse rederij
L.L. von Munching 1990

Groninger scheepvaart en scheepsb. vanaf 1600
drs. F. post 1997

Nederlanders en de zee
Hans v.d.Smissen 1983

De Nederlandsche Maatschappij voor de Walvischvaart
W.J.J. Boot 1987

De Westerschelde bij storm en mist Scheepsrampen in het Westerscheldegebied 1860-1982
C. Heijkoop 1983

Het Zeilschip Van de eerste scheepjes tot windjammers
Karsten Karstens 1992

Oceaanstomers (de gouden tijd van)
Robert Wall 1988

Coasters De laatste 50 jaar van de Kleine Handelsvaart
A, Boerma 1992

"San Antonio" Kroniek van een Nederlandse driemastschoener
Edward P. de Groot 1978

Zeeslepers onder Stoom van "Noord-Holland" 1843 tot "Laut Dwaja" 1953.
G.J. de Boer 1979

Schepen van de 'Nederland'
G.J. de Boer 1970

Van Zeerampen en Redders Spectaculaire schipbreuken tussen Egmond en Eems
Age Scheffer 1974

Goede Zeemanschap op de Binnenwateren i.v.m. BAR RVP
Mr. W.A.C. van Dam 1962

Het water bolde tot de horizon 80 jaar zeevaartonderwijs te IJmuiden
H.E. Kuipers 1985

Spiegel der zeevaart Brieven uit zee verzameld door Savornin Lohman.
Foto's: Cees v.d. Meulen. ? 1960

Zeemansgids v.d. Kleinevaart en Visscherij deel V de Noordzee 4e druk
G. Duickinck Sander (prijs incl. lichtenlijst fl.5,-.) 1931

Het levensverhaal van Kapt. v.d. Schuit Autobiografie met foto's
T.v.d. Schuit (geb. 1897) ?1963

Holland Amerika Lijn Zo was het. (foto's met text
R. Holdermans ?

Tros aan de wal De zeeman en zijn schip, voor de onrijpe, rijpe en overrijpe jeugd.
Louis G. Temme ?
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Gesloten